34 836 läst ·
49 svar
35k läst
49 svar
Skillnad mellan spotlights 12 V och 230V
Har hittat Halogen 12 v från 10 watt upp till 100 watt. 50 watt verkar vara det vanligaste. www.storel.seBoogieman skrev:12V
- Trafo som inte allt för sällan behöver bytas, de går helt nekelt sönder då och då (enl. de elektriker jag talat med, själv har jag inte fått upp mit kök ännu så jag får se)
- 1 st Trafo klarar i vanliga fall max 105W - dvs tex 5 st 20W spotar eller 10st 10W (har hittat 150W trafo också men utbudet sjunker)
- Trafon skall "gömmas" någonstans också - visst det finns dosmonterade trafos också (jag kommer använda detta för jag skall inte se en kabel i mitt kök) men utubudet är MKT KNAPPT och du måste ha plats i dosan och kunna dra ut låspänningsledningarna på ett snygt sätt.
- Minde inbyggnadsmått
* 10W - inbyggnasmått ner till 14 mm utan luftspalt har jag hittat
* 20W - inbyggandsmått ner till 14mm med 5mm luftspalt ovanför har jag hittat
* 30W - här börjar det bli lönt att kika på 230V
* 50W - tror inte ens att det finns 12V som är så starka
- Dimmer mm behöver vara anpassad till trafon (stålkärna eller elktrisk)
- Nästan alla spo-kit levereras idag med trafo. Dock har de alldeles för ofta lösningar som inte funkar rakt av i alla läge. Många har tex spottar som är kopplade hela vägen från spotten till en lite "stikcpropps dosa" med uttag för 3-6 spottar. På så sätt blir det många små sladdar, dessa måste också gömmas någonstans.
Alternativ knipsar man av originaltrådarna i lagom längd och syr alla spottar parallellt med sockerbitar, utom den sista som man jackar in i "uttaget". Tänkt dock på maxlängden för 12V ledningarna är runt 2m (för längsta ledaren) för de flesta trafos (då det krävs ca 20ggr så hög ström för 12V jmf 230V - ohsm lag P=U*I således 20W = 12V*1,7A alt. 230V*0,08A). Mer ström = mer värmeutvkecling och effektförlust i ledaren. Lösning = byt till krafitgare kabel hela vägen från trafon t.ex. 1,5mm2 RK
- Fördelerna med 12V är uppenbara:
* Lågspänning fram till spotten
* Mindre inbyggnadsmått FRAMFÖRALLT skulle jag vilja säga
- Nackdelarna med 12V är lika uppenbara:
* Bökigare att koppla in pga trafon, dimmerval, placering av dosor mm. Dimmervalet sjunker drastiskt med 12V men visst finns det snygga dimrar även till 12V - lite mer meck med kabeldragning bara
* Trafon kan gå i sönder - fler felande delar.
Har säkert glömt något.
Sitter själv och skissar på elen i köket för att få ihop alla dimrar, spottar, dosor, vägguttag, ugn & diskmaskinsmatning på befintliga stammar.
MKT skärande i tegel blir det och en hel del putsande men framförallt ett jäkla massa arbete vid datorn för att få fram alla mått exakt innan man börjar.
Puuuuhhhh
Boogie - kökspysslarn - man
Själva kommer vi att sätta in 50 watts och dimra dom.
Värmen av dom lär bli intressant.
Jag pratade med en elektriker jag känner om att installera el i vårt blivande hus.Han sa genast"Du ska väl inte ha en massa 12V halogen överallt,det är så jobbigt att installera.Större elektroniska trafos går inte att stoppa i hålen och de ligger för varmt och går sönder.Ska man ha konventionella trafos är de så stora att de är svåra att gömma på ett bra sätt + att dimensionen på sekundärsidan blir så stor att de inte går att få in i plinten på trafon."Jaha,vad gör jag nu?
Krångla inte med trafos och grejs, kör 230v tycker jag.
Spotlights, 230v, IP44:
http://www.westal.se/produkter/proda/detaljerad/highlite/main.htm
http://www.ironcity.nu/butik/default.asp?frame=dept.asp&dept_id=1170
Spotlights, 230v, IP44:
http://www.westal.se/produkter/proda/detaljerad/highlite/main.htm
http://www.ironcity.nu/butik/default.asp?frame=dept.asp&dept_id=1170
Boogieman skrev:12V
- Trafo som inte allt för sällan behöver bytas, de går helt nekelt sönder då och då (enl. de elektriker jag talat med, själv har jag inte fått upp mit kök ännu så jag får se)
- 1 st Trafo klarar i vanliga fall max 105W - dvs tex 5 st 20W spotar eller 10st 10W (har hittat 150W trafo också men utbudet sjunker)
- Trafon skall "gömmas" någonstans också - visst det finns dosmonterade trafos också (jag kommer använda detta för jag skall inte se en kabel i mitt kök) men utubudet är MKT KNAPPT och du måste ha plats i dosan och kunna dra ut låspänningsledningarna på ett snygt sätt.
- Minde inbyggnadsmått
* 10W - inbyggnasmått ner till 14 mm utan luftspalt har jag hittat
* 20W - inbyggandsmått ner till 14mm med 5mm luftspalt ovanför har jag hittat
* 30W - här börjar det bli lönt att kika på 230V
* 50W - tror inte ens att det finns 12V som är så starka
- Dimmer mm behöver vara anpassad till trafon (stålkärna eller elktrisk)
- Nästan alla spo-kit levereras idag med trafo. Dock har de alldeles för ofta lösningar som inte funkar rakt av i alla läge. Många har tex spottar som är kopplade hela vägen från spotten till en lite "stikcpropps dosa" med uttag för 3-6 spottar. På så sätt blir det många små sladdar, dessa måste också gömmas någonstans.
Alternativ knipsar man av originaltrådarna i lagom längd och syr alla spottar parallellt med sockerbitar, utom den sista som man jackar in i "uttaget". Tänkt dock på maxlängden för 12V ledningarna är runt 2m (för längsta ledaren) för de flesta trafos (då det krävs ca 20ggr så hög ström för 12V jmf 230V - ohsm lag P=U*I således 20W = 12V*1,7A alt. 230V*0,08A). Mer ström = mer värmeutvkecling och effektförlust i ledaren. Lösning = byt till krafitgare kabel hela vägen från trafon t.ex. 1,5mm2 RK
- Fördelerna med 12V är uppenbara:
* Lågspänning fram till spotten
* Mindre inbyggnadsmått FRAMFÖRALLT skulle jag vilja säga
- Nackdelarna med 12V är lika uppenbara:
* Bökigare att koppla in pga trafon, dimmerval, placering av dosor mm. Dimmervalet sjunker drastiskt med 12V men visst finns det snygga dimrar även till 12V - lite mer meck med kabeldragning bara
* Trafon kan gå i sönder - fler felande delar.
Har säkert glömt något.
Sitter själv och skissar på elen i köket för att få ihop alla dimrar, spottar, dosor, vägguttag, ugn & diskmaskinsmatning på befintliga stammar.
MKT skärande i tegel blir det och en hel del putsande men framförallt ett jäkla massa arbete vid datorn för att få fram alla mått exakt innan man börjar.
Puuuuhhhh
Boogie - kökspysslarn - man
Hej
Var kan man finna dessa 12volt/10w-20w spottar med inbyggandsmått ner till 14mm med 5mm luftspalt ovanför
någonstans..Bor i gbg??
Thanks
På www.ahlsell.se klicka gästlogin för att se varor men ej priser (= måste vara företagare eller känna någon med konto för priser och att handla).big_swede70 skrev:
Märket är hide-a-lite och går säkert hitta på fler ställen.
Ink 2 meter kablage per spot.
Väldigt trevliga små saker i rf, vit, chrome lr vitt.
De har även 14mm 20W utan luftspalt men då bygger själva "ringen" några mm ut i skåpet i stället. De 20W 14mm+5 är "flush" med skåpets/takets synliga sida vilket är snyggt tycker jag då inget onödigt "sticker ut".
Boogie
tackar för svaren,skall nog ha de som fanns på ahlsell.se /hide-A-lite Downlight 1202, frostat glas, 20W .
Någon som vet om de finns i butik någonstans i göteborg?Gärna då kompletta med trafo
Någon som vet om de finns i butik någonstans i göteborg?Gärna då kompletta med trafo
Fär att summera viktig info jag hittat om elektroniska trafos till 12V halogenbelysning.
- Max längd på sekundärledning (12v) från elektronisk trafo till lampa = 2m pga den högrekventa spänningsomvandlade signalen (på den största längden ink ev. kablage från trafo till kopplingsstycke vidare till spot)
- Samma längd ledarna till samtliga spotar ger ett mer uniform ljusflöde (blir mkt i kopplingsdosan för de som är närmast)
- Primär och sekundärledning på elektronisk trafo får ej korsta varandra (dvs 230V och 12V får ej korsas, antagligen för att inte få störningar från högrekvent 12V till 230 nätet genom fältverkan)
- Bakkantsstyrning på dimmer för elektroniska trafos
- Vinga (www.transformator.com) bl.a. har dosmonteringsbara trafos. Upp till 70VA i apparatdosa och 105VA måste monteras i koppligs/tak-dosa för att få plats (finns på bl.a ahlsell och bauhuas)
- Switchdimmer är ett UTMÄRKT alternativ om man vill kunna dimma från flera ställen och med hjälp av vanliga strömbrytare med fjäderretur. Den får dessutom plats bakom strömbrytaren i dosan vilket är kalas (ca 20mm djup) Antalet strömbrytare begränsas av fantasin (och till slut ledningslängden antar jag
). Installationen blir billig då man endast köpet EN switchdimmer och bara kompletterar med det antalet strömbrytare man önskar dimma från. Dimning sker över Fas och en "tändtråd"/sensortråd med parallellkopplade strömbrytare - ingen nolla till switchdimmern - dvs totalt 2trådar in och en "tändtråd" ut till t.ex. trafo där nollan också kopplas in.
Lycka till alla - nu skall jag börja borra i min putsade tegelvägg så jag får upp alla mina dosor för trafos
Mvh
Boogieman
- Max längd på sekundärledning (12v) från elektronisk trafo till lampa = 2m pga den högrekventa spänningsomvandlade signalen (på den största längden ink ev. kablage från trafo till kopplingsstycke vidare till spot)
- Samma längd ledarna till samtliga spotar ger ett mer uniform ljusflöde (blir mkt i kopplingsdosan för de som är närmast)
- Primär och sekundärledning på elektronisk trafo får ej korsta varandra (dvs 230V och 12V får ej korsas, antagligen för att inte få störningar från högrekvent 12V till 230 nätet genom fältverkan)
- Bakkantsstyrning på dimmer för elektroniska trafos
- Vinga (www.transformator.com) bl.a. har dosmonteringsbara trafos. Upp till 70VA i apparatdosa och 105VA måste monteras i koppligs/tak-dosa för att få plats (finns på bl.a ahlsell och bauhuas)
- Switchdimmer är ett UTMÄRKT alternativ om man vill kunna dimma från flera ställen och med hjälp av vanliga strömbrytare med fjäderretur. Den får dessutom plats bakom strömbrytaren i dosan vilket är kalas (ca 20mm djup) Antalet strömbrytare begränsas av fantasin (och till slut ledningslängden antar jag
Lycka till alla - nu skall jag börja borra i min putsade tegelvägg så jag får upp alla mina dosor för trafos
Mvh
Boogieman
Precis den jag kommer köra på i mina köksskåp. Sen blir det triangelspotar för diskbänken. Antinge bauhaus (endast 1,5 m ledare medföljer per spot - 300Kr för 3 ink trafo. Lite smågrejer med kontrstuktionen dock så som att de inte är helt plana mot skåpet, själva "näbben" är oftast längre antagligen pga montering eller slipning men går nog attt fixa med en järnfil) eller HideALite Triangel från ahlsell (säljes löst utan trafo men är dyrare, nästan dubbelt så dyr om man räknar på samma trafostorlek. Verkar som att den är beställningsvara då man inte kan klicka fram priset och bild saknas så man får gå in på hidelaites hemsida för att se dem).big_swede70 skrev:
Är lite nyfiken bara - vad innebär bättre - sämre ljus enligt ditt sätt att se på saken?Caesar skrev:
Det jag annars kan anföra till det hela är att bra MR16 har en finare ljusbild än 230V-halogen med inbygd reflektor (iallafall tidigare modeller, har inte kollat upp Osrams senaste). Detta har väl knappast någon betydelse om man ska fälla in spottar i taket för allmänbelysning, men ska man ljussätta t.ex. konst kan det vara en markant skillnad.
Vad gäller Philips tre nivåer så handlar väl det främst om att de dyrare har längre livslängd och högre ljusflöde, snarare än att de skulle ha sämmre ljus. För halogen är halogen.
Är man rädd att transformatorer ska gå sönder ser man till att köpa bra saker, inte ett kit på Rusta eller Silvanbygg ;D Faktum kvarstår - man får inte en Ferrari om man betalar för en Fiat, detta gäller i allra högsta grad även för belysning.
Detta beror nog på var du letar... Det finns trafos á 400W som klarar upp till 14 m mellan lampa & trafo om jag inte minns fel (att man sen får ha en rätt rejäl kabeldimension är en annan sak).Boogieman skrev: