Hej
Vi tittar på en keramikbänk till köket. Vi har tittat på Dekton, men fick idag även alternativet Makrana som också är keramik och ser exakt likadant ut.

Vet någon om det är nån skillnad mellan dessa båda varumärken? Det ska vara exakt samma, men Makrana är billigare. Inte så mycket men ca 10%.

Vad ska man välja?

• Gilla
Moki81
  • Laddar…
BirgitS
Det jag hittar om Makrana hos Nerostein och Stenskivor.se så är det en viss skiva (färg, mönster etc.) från Nuovo Corso. Med tanke på att priset på Dektons skivor varierar stort mellan åtminstone 2000 och 6000 och Makrana kostar 3700 så är det nog inte en generell prisskillnad. Priserna härifrån: https://stenskivor.se/stenskivor/keramikskivor/

Dekton är ett spanskt företag. Nuovo Corso ett italienskt.

BirgitS BirgitS skrev:
Det jag hittar om Makrana hos Nerostein och Stenskivor.se så är det en viss skiva (färg, mönster etc.) från Nuovo Corso. Med tanke på att priset på Dektons skivor varierar stort mellan åtminstone 2000 och 6000 och Makrana kostar 3700 så är det nog inte en generell prisskillnad. Priserna härifrån: [länk]

Dekton är ett spanskt företag. Nuovo Corso ett italienskt.
Tack snälla. Så det är inte nödvändigtvis sämre kvalitet? Det står mellan Dekton Arga och Makrana Lux.

• Gilla
Moki81
  • Laddar…
BirgitS
Stoneks tar 3489 för Makrana med ytbehandlingen Lux och 2690 för Dekton Arga så det är nog inte troligt att Nuovo Corso skulle ha en sämre kvalitet.

• Gilla
Byggtok
  • Laddar…
Underbart, tack😊

Byggtok Byggtok skrev:
Hej
Vi tittar på en keramikbänk till köket. Vi har tittat på Dekton, men fick idag även alternativet Makrana som också är keramik och ser exakt likadant ut.

Vet någon om det är nån skillnad mellan dessa båda varumärken? Det ska vara exakt samma, men Makrana är billigare. Inte så mycket men ca 10%.

Vad ska man välja?
De är båda granitkeramik men har olika tillverkare och är alltså inte samma produkt. De är väldigt lika och svåra att se skillnad på, välj den du gillar bäst kvalitén är troligtvis likvärdig. Tänk på att kontrollera ekonomin på företaget du ska beställa från både Stenskivor och Stoneks är under hård press ekonomiskt och fuskar med bl a rotavdrag. Stenskivor har gått i konkurs tidigare och har redan nytt bolag som ligger och väntar så det gäller att se upp. Det krävs ofta stor del som förskottsbetalning vilket är riskabelt när företagens ekonomi är riktigt dålig. Googla runt och bilda dig en egen uppfattning om företagen.

• Gilla
Byggtok
  • Laddar…
T Torsten Er skrev:
De är båda granitkeramik men har olika tillverkare och är alltså inte samma produkt. De är väldigt lika och svåra att se skillnad på, välj den du gillar bäst kvalitén är troligtvis likvärdig. Tänk på att kontrollera ekonomin på företaget du ska beställa från både Stenskivor och Stoneks är under hård press ekonomiskt och fuskar med bl a rotavdrag. Stenskivor har gått i konkurs tidigare och har redan nytt bolag som ligger och väntar så det gäller att se upp. Det krävs ofta stor del som förskottsbetalning vilket är riskabelt när företagens ekonomi är riktigt dålig. Googla runt och bilda dig en egen uppfattning om företagen.
Tack! Ja, jag valde bort båda de företagen faktiskt. Det kändes lite osäkert… Får se, bänkskivan ska komma nu på måndag är planen!

• Gilla
Torsten Er
  • Laddar…
Byggtok Byggtok skrev:
Tack! Ja, jag valde bort båda de företagen faktiskt. Det kändes lite osäkert… Får se, bänkskivan ska komma nu på måndag är planen!
Hej.
Hur gick det?
Vilken sten valde du ifrån vilket företag?
Blev det bra, kan du rekommendera?
Vi väljer mellan samma sten, vad har du för tips?

N närsom skrev:
Hej.
Hur gick det?
Vilken sten valde du ifrån vilket företag?
Blev det bra, kan du rekommendera?
Vi väljer mellan samma sten, vad har du för tips?
Vi valde Makrana. Blev superfint, tycker vi i alla fall😊Jag kan inte se några skavanker eller annat. Jag kan lägga upp en bild om du vill?

Vi valde Granitkungen, de kändes pålitliga och realistiska och de har en fysisk butik ganska nära. Det gick väldigt smidigt med beställningen. Det flöt på och inga glädjekalkyler över hur snabbt det skulle gå. De sa att vi skulle räkna med 7 veckor, men det tog 4-5 veckor. Trevliga och enkla att ha att göra med. Inget att jämföra med visserligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.