Har sökt bygglov för ändra användningen av en ekonomibyggnad till gäststuga, men Byggnadsnämnden verkar nu anse att det hela blir att betrakta som ett fritidshus pga storleken, 65 m2, och utrustning (pyttelitet bad och kök).

Jag kan ju inte gärna krympa den existerande byggnaden, så frågan som inställer sig är vad jag kan göra för att slippa klassificeringen som fritidshus, vilket skulle kunna äventyra bygglovet.

Skippa köket exvis?

Finns det formella definitioner av gäst/fritidshus att luta sig mot i exvis PBL eller är det upp till BN att bestämma vad som är vad?

Tilläggas skall att marken inte är avstyckningsbar under fastighetsbildningslagen.

Är inte det också beroende av vad du har för andra byggnader på fastigheten och närhet till dessa.
Har du redan en huvudbyggnad, t.ex. permanentboende och bredvid bygger något för temporärt nyttjande för gäster borde det bli gäststuga. även med badrum och t.ex. kokvrå.

Hemmakatten
En variant kan kanske vara att avdela endast en del av stugan till gäststuga. Den andra delen kan vara förråd eller "snickarboa" med ingång utifrån. Att det inre förrådet kanske i praktiken kommer att bli ett sovrum behöver man ju inte skriva i ansökan. Ett pentry, och inte ett fullt utrustat kök, för att tillaga frukost borde inte vara något problem.

Själva fick vi bygglov för en bastu på 40kvm bruttoarea. Och självklart WC, dusch och pentry. Att relaxavdelningens platsbyggda vinkelsoffa i själva verket även används som sovplatser har vi inte upplyst om. Inte heller att det inre förrådet har blivit ett litet sovrum med våningssäng.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Det där var en riktigt bra idé, Hemmakatten.

Byggnaden låter sig delas på ett ganska enkelt sätt. Det blir visserligen då inget pentry i gästdelen, men det gör det antagligen bara lättare att få igenom bygglovet eftersom det är en av de saker de tydligen har hängt upp sig på.

AndersS skrev:
Är inte det också beroende av vad du har för andra byggnader på fastigheten och närhet till dessa.
Har du redan en huvudbyggnad, t.ex. permanentboende och bredvid bygger något för temporärt nyttjande för gäster borde det bli gäststuga. även med badrum och t.ex. kokvrå.
Jo, det stämmer.

PBL talar mycket om att uppförande av komplementbyggnader skall ske i direkt anslutning till huvudbyggnaden, men jag hittar inget direkt hinder mot att konvertera en existerande byggnad även om den som i det här fallet ligger 85 meter bort och på andra sidan den gamla ladugården. (85 m låter kanske mycket, men området som jag klipper är närmare 10 000 m2, och byggnaden ligger inom detta.)

Jag ska höra lite med byggnadsnämnden idag. Det här är som att spela ett spel där man inte kan reglerna, men skam den som ger sig.

Hemmakatten
Vår bastu ligger ca 100 m från bostadshuset. Tidigare låg där en sjöbod/båthus på 40 kvm som vi fick riva och bygga nytt. Lite liknande din situation med befintlig byggnad.

Redigerat:
Till min förvåning och lättnad var den första kontakten med BN mycket bra. Dom verkar öppna för olika varianter och villiga att diskutera vad som kan vara lämpligt och hur olika klassificeringar av ombyggnaden eventuellt kan påverka ett bygglov.

Eftersom marken inte är avstyckningsbar borde även ett fritidshus kunna passera, men vi får se var det landar.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Till min förvåning och lättnad var den första kontakten med BN mycket bra. Dom verkar öppna för olika varianter och villiga att diskutera vad som kan vara lämpligt och hur olika klassificeringar av ombyggnaden eventuellt kan påverka ett bygglov.

Eftersom marken inte är avstyckningsbar borde även ett fritidshus kunna passera, men vi får se var det landar.
Bra att du fick en bra start....med rätt kontakt på BN så är allt enklare...lycka till

mycke_nu skrev:
..Eftersom marken inte är avstyckningsbar borde även ett fritidshus kunna passera, men vi får se var det landar.
Trodde jag..

Ringde Lantmäteriet för att förvissa mej om att jag verkligen hade rätt, men icke. Vi kan säkert fixa en liten fin tomt där tyckte den trevliga kvinnliga lantmätaren.

Så fritidshus lär det bli. Det här blir spännande. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.