5 046 läst ·
43 svar
5k läst
43 svar
Skillnad i tryckfall mellan stående och liggande plattvärmeväxlare ?
OK missade något
en fråga kanske dum , sitter flödesvakten rätt väg ? så den startar när flödet kommer ., startar den inte vid VV-tappning så blir det ingen värme , det är klart stopp på den varma sidan VVX , du får kolla upp alla flödesriktningar ,
kolla om det är luft i pumpen ., lossa lite på den blanka skruven i ändan på pumpen då ska luften gå ur
kolla om det är luft i pumpen ., lossa lite på den blanka skruven i ändan på pumpen då ska luften gå ur
Hej alla
och tack för ert engagemang. Jag hoppas jag inte förvirrar er med alla inlägg / frågor / ombyggnationer.
Hursomhelst, då problemet kvarstod igår kväll ruttnade jag och byggde tillbaka till - nästan - original installationen idag. Tänkte att bypassen trots allt kanske spelar roll för tryckfallet genom PVVX. I original installationen med termostatventilen var ju porten till bypassen alltid öppen. Den funkar ju lite som blandningsventil och kanske sänker trycket bakom PVVX (?). Bifogar hur installationen ser ut nu idag efter ombyggnation.PS bypassen syns lite dåligt i bilden men tro mig den är där.
Och hur gick det då ? Fortfarande inget varmvatten!
Ser 2 möjliga orsaker;
1. Begränsat flöde till CP. I mitt trötta förvirrade tillstånd igår kväll glömde jag köra en "piprensare" genom TILL-ventilen till CP. När hjärnan inte är med får kroppen lida.
2. Att jag trots allt vänt PVVX åt fel hål. Jag måste säga att jag var MYCKET noga med att ha koll på anslutningarna. By the way det är 3/4" utvändiga på alla anslutningar OCH lika höga...
Förresten, mitt på PVVX finns en liten obetydlig figur typ 1x1cm som anger S1-S2-S3-S4, dvs portarna. Någon som vet definitionen ?
Så imorgon ska jag rensa ledningen till CP, möjligen vända på PVVX om jag nu trots allt satt den fel. Hjälper inte det...tja då vet jag inte...pannbyte kanske...
och tack för ert engagemang. Jag hoppas jag inte förvirrar er med alla inlägg / frågor / ombyggnationer.
Hursomhelst, då problemet kvarstod igår kväll ruttnade jag och byggde tillbaka till - nästan - original installationen idag. Tänkte att bypassen trots allt kanske spelar roll för tryckfallet genom PVVX. I original installationen med termostatventilen var ju porten till bypassen alltid öppen. Den funkar ju lite som blandningsventil och kanske sänker trycket bakom PVVX (?). Bifogar hur installationen ser ut nu idag efter ombyggnation.PS bypassen syns lite dåligt i bilden men tro mig den är där.
Och hur gick det då ? Fortfarande inget varmvatten!
Ser 2 möjliga orsaker;
1. Begränsat flöde till CP. I mitt trötta förvirrade tillstånd igår kväll glömde jag köra en "piprensare" genom TILL-ventilen till CP. När hjärnan inte är med får kroppen lida.
2. Att jag trots allt vänt PVVX åt fel hål. Jag måste säga att jag var MYCKET noga med att ha koll på anslutningarna. By the way det är 3/4" utvändiga på alla anslutningar OCH lika höga...
Förresten, mitt på PVVX finns en liten obetydlig figur typ 1x1cm som anger S1-S2-S3-S4, dvs portarna. Någon som vet definitionen ?
Så imorgon ska jag rensa ledningen till CP, möjligen vända på PVVX om jag nu trots allt satt den fel. Hjälper inte det...tja då vet jag inte...pannbyte kanske...
Har kollat riktningen på pumpen både en och två ggr. Ja jag ska kolla till-ledningen till CP imorgon, min trötta hjärna sa inte till mig att rensa till-ledningen igår när jag ändå var igång...GK100 skrev:
Strunta i att försöka fixa termiska ventilen du har ju redan byggt om med flödesvakt för pumpstarten. Och det du gjort om i rördelar osv spelar ingen roll lika lite som att VVX ligger ner eller står upp.
Om du kollat riktning på pumpens inbyggnad och att den funkar i övrigt är det inte mycket som kan störa. Igensättningar i rör eller VVX verkar ju också vara testat. Trots allt kanske det inte skadar med en extra koll på detta.
Det ska inte vara något större problem att lösa kan tänkas. Kör pumpen konstant så ska primärens rör direkt bli varma som pannvattnet om du inte gör uttag på varmvattnet. Och att återställa hjälper inte du har det bra som det är. Enda jag tycker är lite underligt i efterhand är att du inte bara satte ett rör istället för ventilen i originalkopplingen när du byggde om.
Ja det hade nog varit enklare att bara sätta nytt rör isft termostatventilen...lärpeng...
Om du fått fel på inkopplingen så skulle du spränga pannan , KV från gatan/pump har mycket högre tryck än systemet och säken skulle öppna direkt när vattnet kommer fel väg , om du är osäker ett varv till att blåsa i rören så märker du om det skulle vara fel
Modell och beteckning på PVVX hittar inte
Modell och beteckning på PVVX hittar inte
Hittade något Med F i stället för S men är nog samma funktion samt PDF,en här
www.swep.net/globalassets/support/instruction-manuals/bphe-installation-guides/se_manual.pdf
www.swep.net/globalassets/support/instruction-manuals/bphe-installation-guides/se_manual.pdf
Motströmskopplad , blir inte S3 retur varmt eller ljumet på pannvattnet så är det stopp .. blir pumpen väldigt varm när den går så finns inget flöde genom den , stopp någonstans , slit bort termoventilen , koppla direkt , då ska det F-N bli varmt
Tror att jag hittade felet!!
Den nya pumpen pumpar ju inget. Tog loss allt efter pumpen o satte dit en rörbit rätt ut i det fria. Pannan trycklös men vattenfylld, öppnade ventilen till pumpen och det rann igenom vatten. Slog igång pumpen manuellt - inget vatten...
Den nya pumpen pumpar ju inget. Tog loss allt efter pumpen o satte dit en rörbit rätt ut i det fria. Pannan trycklös men vattenfylld, öppnade ventilen till pumpen och det rann igenom vatten. Slog igång pumpen manuellt - inget vatten...
Jaha det var inte vad man förväntade sig , men som vi sagt inget flöde över VVX
Sitter ingen plastplugg som skydd kvar ? Kan vara att impellern är lös på axeln eller fel i elektroniken så den går baklänges
Teknikens under inte slut ännu
då blir det att byta pumpen då , plocka inte isär den mycket prylar i den
Sitter ingen plastplugg som skydd kvar ? Kan vara att impellern är lös på axeln eller fel i elektroniken så den går baklänges
Teknikens under inte slut ännu
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Verkligen! Nej ingen plugg. Ska reklamera den. Återkommer när ny pump är monterad.R rävlyan skrev:Jaha det var inte vad man förväntade sig , men som vi sagt inget flöde över VVX
Teknikens under inte slut ännudå blir det att byta pumpen då , plocka inte isär den mycket prylar i den
Tänk att det var den sista prylen på misstanke-listan!
Haha. Har haft fullt upp av förklarliga skäl... Vad säger man, en olycka kommer sällan ensam. Installerade pumpen bara för att se att pannan läcker. Så istället för att njuta av varma duschar fick jag börja projektera pannbyte ...R rävlyan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden