Göran.W skrev:
Elpriset är det ända man kan påverka.
Nej, man kan påverka förbrukningen också.

Göran.W skrev:
Alla påslag som moms, skatter och årsavgift kan man inte påverka så det ska man väl inte ens ta med när man räknar på vad elen kostar utan bara ta med vad man betalar för 1 kwh innan alla avgifter för det är den ända biten man kan påverka.
Sant, men det som tråden i första hand handlar om är vilken besparing man kan få genom att minska sin förbrukning exempelvis genom att byta till en energisnålare frys. Och i det läget skall man visst räkna med påslag av skatter, moms och överföringsavgift. Däremot inte årsavgift.

Göran.W skrev:
I mitt fall betalar jag 37,5 öre kwh bundet till september 2017.
Nu har iof det rörliga legat lägre sen september vilket är ovanligt det är så lågt vid den tiden på året men det kommer rätta till sig för det är underskott i vatten magasinen.
Sker inga förändringar kommer elen gå upp i pris till våren.
Har du vunnit på att binda elpriset? För egen del hade jag rörligt pris under 2010 och 2011 då jag förmodligen skulle ha vunnit på bundet pris. Sedan hade jag bundet pris lagom tills priserna sjönk så att jag hade vunnit på att fortsätta med rörligt. Under 2013 sparade jag 15 kr på att ha bundet pris. Under 2014 förlorade jag 450 kr på att ha bundet.
Göran.W skrev:
Att sänka el förbrukningen är så klart inte fel men samtidigt borde man vara mer aktiv att på ett bra elpris med.
Fler än man tror sitter med tillsvidare avtal och i mitt fall skulle elen då kostat 55,70 öre kwh
Det finns inget som helst motsatsförhållande mellan de två, men det är genom att minska förbrukningen som man kan göra stor skillnad. I alla fall om den är hög till att börja med. Angående att man inte bör ha tillsvidareavtal är jag helt enig med dig.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Göran.W
Som det ser ut just nu har jag inte vunnit något på att binda men elpriset kommer gå upp för just nu har vi ett mindre underskott i magasinen i sig inte alarmerade men 3 reaktorer står still och 2 av dom startar först till våren igen vad som är värre är att vårfloden kommer bli mindre än normalt om det snöar normalt för snö läggningen kom 3 veckor senare så 3 veckors snö kom som regn istället och hamnade i magasinen istället.
Men mycket kan hända så man kan bara spekulera i vad som händer med el priset men att bundet i 3 år till 37,5 öre är lågt kan vi nog vara överens om iaf.
Dom senaste 9 åren har snitt priset på rörligt varit 46,84 öre och värst var det 2010 för då var års snittet 62,57 öre kwh.

När det gäller besparing i elförbrukning är vit varor sällan rätt ställe att spara för om man antar att den nya kyl\frysen kostar 8000 kr och elen kostar 1,5kr kwh och att kyl\frysen sparar 500 kwh om året så tar det drygt 10 år innan man sparar något dvs man spar inte en krona innan den går sönder för även märkes skåp går sönder ofta innan dom är 10 år.
Så byta ett fungerande skåp till lågenergi lönar sig sällan om det gamla fungerar.

Det är lättare att spara en massa genom att stänga av tvn, datorn, belysningen osv när man inte använder det.
Många bäckar små.
Fast det är lättare sagt en gjort att få folk att tex släcka efter sig.
Fråga inte hur jag vet det

C
Göran.W skrev:
Som det ser ut just nu har jag inte vunnit något på att binda men elpriset kommer gå upp för just nu har vi ett mindre underskott i magasinen i sig inte alarmerade men 3 reaktorer står still och 2 av dom startar först till våren igen vad som är värre är att vårfloden kommer bli mindre än normalt om det snöar normalt för snö läggningen kom 3 veckor senare så 3 veckors snö kom som regn istället och hamnade i magasinen istället.
Men mycket kan hända så man kan bara spekulera i vad som händer med el priset men att bundet i 3 år till 37,5 öre är lågt kan vi nog vara överens om iaf.
Dom senaste 9 åren har snitt priset på rörligt varit 46,84 öre och värst var det 2010 för då var års snittet 62,57 öre kwh.
He he, kan säga att jag tjänat bra många tusenlappar på att strunta i att mixtra med elavtalen genom att jobba istället för att ägna tiden till att fundera på vattennivåer i magasin, vilka reaktorer som står och när det skall startas om, väderprognoser etc.

Göran.W
Jag har tid att fundera för jag jobbar bara deltid för jag behöver inte jobba mer för att för jag funderar på var man kan spara.
Dumt att jobba mer än man behöver.
Får ju 2 timmar extra över varje dag jag jobbar som jag kan umgås med familjen eller fundera om jag nu vill det.
Sen måste jag hålla nere min elkostnad något för min elförbrukning är inte direkt låg utan den är snarare gigantisk.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Göran.W skrev:
...
Fast det är lättare sagt en gjort att få folk att tex släcka efter sig.
Fråga inte hur jag vet det
Jag behöver inte fråga, jag vet.

Jag är nämligen också gift :rolleyes:

Angående bundet eller rörligt elpris (gäller även låneräntor) tänk på att det elbolag som erbjuder ett bundet pris räknar med att tjäna på det. Så antingen är man bättre än elbolagens experter att förutse elpriset eller så handlar det bara om ren tur ifall man tjänar på det. Att bolagen lagt på lite säkerhetsmarginal på det bundna priset gör ju inte att oddsen för vinst blir bättre.

Så oftast tjänar man på rörligt pris. Sen är det ju alltid fler som berättar att de tjänar då det är lite skryt för att visa hur duktig man varit. Det impar ju inte lika mycket och säga att man var en idiot som band och förlorade på det.

Grundregel är dock att ifall du inte vet med dig att du är lite bättre än elbolagens experter på att förutse elpris så välj rörligt. Rörligt har ju också den fördelen att du kan byta leverantör när du vill.

Det finns en skillnad mellan elpris och boräntor när det gäller att binda. Det är inte på förhand känt hur förbrukningen varierar under året för den enskilde kunden. Bara för genomsnittskunden. Förbrukningen är generellt högre på vintern och därför kommer eventuella toppar i priset oftast på vintern. Därför är det troligare att en direkelskund vinner på bundet än att en som värmer med pellets gör det. Det kan under vissa omständigheter bli så att någon som värmer huset med direktel kommer undan billigare genom att binda elpriset samtidigt som någons som värmer med pellets kommer undan billigare genom att ha rörligt. Detta trots att både det fasta och det rörliga priset är samma för båda. För egen del har jag haft begränsad framgång med att pricka in rätt tillfälle att binda.

C
Göran.W skrev:
jag jobbar bara deltid för jag behöver inte jobba mer för att för jag funderar på var man kan spara.
Hänger inte riktigt med där, men menar du att det är så lönsamt för dig att spekulera i elpriset att det gör det möjligt för dig att jobba deltid?

Fast ifall man inte har någon form av elberoende uppvärmning så har man antagligen så låg förbrukning att det knappt är lönt att spekulera med bundet eller rörligt. Jag eldar med ved t.ex., men min förbrukning är ändå högre under vinterhalvåret. Det beror nog på cirkulationspumpar, mer lampor tända när det är mörkt ute + att man antagligen är inomhus mer tid under vintern än sommaren.

Så visst kan man säkert bättra på oddsen lite ifall man har ett väldigt ovanligt förbrukningsmönster, men i slutändan är det ju ändå för de allra flesta ett rent lotteri där elbolagen oftast är vinnare.

Göran.W
cpalm skrev:
Hänger inte riktigt med där, men menar du att det är så lönsamt för dig att spekulera i elpriset att det gör det möjligt för dig att jobba deltid?
Kontrade bara på påståendet att man kunde jobba fler timmar om man inte funderade på elpriset.

Ska man se historiskt så lönar sig nästan alltid rörligt pris´.
Tittar man mer till historiken så har jag bundet till ett rekord lågt pris.
Rätt eller fel det återstår att se men klart är att jag inte kan förlora många kronor på det men vinna mycket på det.
Snittet på det rörliga har trots allt varit dryga 46 öre i snitt dom senaste 9 åren.
Vinst eller inte återstår att se.
Det mesta beror på vädret och mängden nederbörd där magasinen finns och det är det ingen som vet hur det blir.
2010 var ett torr år och då kostade elen hela 92 öre kwh plus skatter och moms i januari och förra året regnade det mycket på rätt ställe så i år är elpriset extremt lågt.
Plus att det är väldigt varmt med.
Hade vi hat normal vinter hade läget varit ett helt annat.

Jag har släktingar som har en riktigt stor U-fastighet med mega-
stor avancerad värmepump (frånluft kanske? - inte vet jag ...)
och vattenburen värme (förstås) - även dylik genom "kulvertrör"
till byggnation som ej hänger ihop med huvudbyggnaden - de ha
sämsta möjliga abonnemang - dvs inget val alls - de säga de ej
ha tid att bry sig om dylikt ... .

Tillägg: så länge man inte värmer med egenproducerat biobräns-
le e dyl lär man aldrig tjäna ngt på byta ut gammal vitvara mot ny
för elförbrukningens skull - såvida den gamla inte är extremt dålig
- all "vitvaruineffektivitet" blir ju värme nämligen - användbart då
det är kallare ute än inne - så om en riktigt bra ny drar säg 1 kwh
mindre om dan än en riktigt dålig gammal så kostar den kanske
500 kr mer per år varav 200 kr fås tillbaka i form av go värme och
endast 300 kr förtjänst återstår (per år) vilket inte klarar kapitalkos-
tnaden ... bara några enkla "redneck"-beräkningar iofs ... .

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.