kamilenski skrev:
Går det att köpa bygeln och nollskruven till gamla centraler?
Varför vill du sätta dit den igen? Du har ju jfb nu...
Skulle du ta bort jfb:n så kan du ju fundera på om det finns att köpa.

:wow:Vi vill osså se ...."hundra" andra boxar med olika kopplingar i.

Inget problem att nollskruven är borta tycker jag..Svart färg till JFB är i sig heller inget problem..(Alla ledare är svarta i många kablar..) Enda nono är att gulgrön inte får vara ngt annat än PE eller PEN....

Akzid skrev:
Varför vill du sätta dit den igen? Du har ju jfb nu...
Skulle du ta bort jfb:n så kan du ju fundera på om det finns att köpa.
Problemet är, att den högra delen av kopplings skenan sitter löst! Viserligen om den ramlar, kommer det bli kortslutning mellan nolla och jord men ...
Man bör inte ha lösa delar i centralen! Eller har man ändrat på det?

Dessutom den tejpade kabeln bör vara gul/grön!

PST skrev:
:wow:Vi vill osså se ...."hundra" andra boxar med olika kopplingar i.

Inget problem att nollskruven är borta tycker jag..Svart färg till JFB är i sig heller inget problem..(Alla ledare är svarta i många kablar..) Enda nono är att gulgrön inte får vara ngt annat än PE eller PEN....
Det har jag sett i moderna centraler från Harald Nyborg. Men det känns fel.

Ah så nollskruven var det enda som höll ihop PE med N -skenan? (Råkar N & PE skenorna komma ihop lär JFBn bryta ) men snyggt är det inte...De två ryttarna på PE skenan visar dock att det troligen inte är ngn hempulare som vart framme & kopplat...

PST skrev:
Ah så nollskruven var det enda som höll ihop PE med N -skenan? (Råkar N & PE skenorna komma ihop lär JFBn bryta ) men snyggt är det inte...De två ryttarna på PE skenan visar dock att det troligen inte är ngn hempulare som vart framme & kopplat...
Hempulare eller inte, det bör vara rätt!
Det blir en resa till Biltema. Gul/grön. Och minst stripes.

Vill gärna se andras gamla centraler!

kamilenski skrev:
Vill gärna se andras gamla centraler!
Det kommer, brukar få plocka möss i min varje höst så det är snart dags igen...

Ja hundra boxar är väl att ta i men jag kan ta en bild i morgon om jag inte glömmer det.

Sån ordning som kamilenski har i sitt proppskåp med sladdar och färger är det minsann inte i min,.

Jag har dessutom någon form av gröna plast cirklar som går runt några sladdar
och själv har en sladd kopplad in i sig.

Vad gör dessa ?

Redigerat:
Det är strömtransformatorer som mäter hur mycket ström du tar ut på respektive fas.

De är till för att inte säkringarna ska gå så Elpannan/Varmvattenberedaren/Värmepumpen? stegar ner i effekt innan säkringarna går.

R_Strandberg skrev:
Det är strömtransformatorer som mäter hur mycket ström du tar ut på respektive fas.

De är till för att inte säkringarna ska gå så Elpannan/Varmvattenberedaren/Värmepumpen? stegar ner i effekt innan säkringarna går.
Okej,.. Tack för det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.