Har precis köpt ett hus från 1940 och har proppskåpet i källaren
Runt proppskåpet sitter "hundra" andra boxar med olika kopplingar i.
Det verkar som någon tror sig ha förstått hur allt ska fungera och kopplat lite som de själv tyckt.

Jag slog av strömmen på huvudbrytaren och skruvade bort plåten för proppskåpet för att se många rör som fanns bakom. Något som jag upptäckte var att skiljeskruven mellan jord och Nolla var utskruvad (inte bortskruvad) så det inte var någon kontakt mellan jord och nolla.

Ska det vara så eller ska jag dra åt den? Eller löser JFB ut då?
Det finns JFB som är fyra moduler bredd (skyddar hela centralen?)

Om man installerar en JFB hos en äldre central skall man mig veterligen ta bort förbindelsen mellan jord och nolla... ? Bästa rådet är att kanske betala en elektriker en timme eller två att se över hela anläggningen.

/H

Ja, vi kommer låta en elektriker byta ut alltihop så småningom.
men just nu vill jag bara veta om skruven ska vara där eller inte,. Tycker det känns dumt att ha den kvar fast utskruvad. bättre då att ha den bortskruvad. eller?

Bra grej att göra. Kollart min imorgon!

Det finns ingen orsak att skruva bort NOLLSKRUVEN så låt den sitta kvar. Plockardu bot den leder det bara till "problem" när någon kommer och tittar och inte förstår varför skruven är demonterad. Är den utskruvad förstår man dirrekt vad som är gjort.

Är det bara jag som brukar ta bort den helt och hållet?

Varför skulle den sitta kvar? När JFB en gång är installerat får man väl ändå inte backa? Så har jag uppfattat det iallafall.

En orsak är att den inte brukar inte gå att a bort utan att bryta sönder en del av fästet på skenan som skruven sitter fast i. I alla fall på centraler som INTE är normcentraler

elmont skrev:
Det finns ingen orsak att skruva bort NOLLSKRUVEN så låt den sitta kvar. Plockardu bot den leder det bara till "problem" när någon kommer och tittar och inte förstår varför skruven är demonterad. Är den utskruvad förstår man dirrekt vad som är gjort.
Ser man jordfelsbrytaren sitta där så förstår man nog varför nollskruven är borttagen. :p

/Patrik

mattiasek skrev:
Har precis köpt ett hus från 1940 och har proppskåpet i källaren
Runt proppskåpet sitter "hundra" andra boxar med olika kopplingar i.
Det verkar som någon tror sig ha förstått hur allt ska fungera och kopplat lite som de själv tyckt. ..
Säkert fler än jag som vill se en bild på det där...Bara för att stilla nyfikenheten:)

Det ante mig.
Frågan är var man köper delar.

Men - Ni får gärna hitta alla fel. Jag lyckades hitta 2.

• central.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En kabel tejpad med frystejp. Nollskruven borta. Sen lite tvivelaktiga färger på nollskenan på några ställen.

Mera mera ++++++++

Men varför skulle man skruva bort nollskruven????? det är ju enklare att låta den sitta kvar???

elmont skrev:
Men varför skulle man skruva bort nollskruven????? det är ju enklare att låta den sitta kvar???
Precis! Och svart kabel till JFB?

Går det att köpa bygeln och nollskruven till gamla centraler?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.