Jag gör om en trappgång upp mot farstun, där ytskiktet kommer va betongplattor med fogsand mellan. Gör om allt från grunden: har grävt och silat fram krossen.
Vad jag undrar: ska man ha ngt som separerar krossen från sättsanden (Tänkte stenmjöl)?
Jag tänkte lägga duk under krossen, som jag läst att man ska. Men när jag tänker på det verkar det lite märkligt att sedan lägga stenmjölet direkt på detta. Det kommer ju strila ned och blandas, och poängen med lagren är väl att hålla dem åtskilda? Eller är det ngt jag missuppfattat?

Lägg duk emellan?

tommib
Om du paddar bergkrosset så ska det inte finnas så mycket för sättsanden att strila ner i. Det blir en ganska hård och tät yta.

Om du inte paddar (vilket du verkligen borde), så ha en duk. Det kommer underlätta lite nästa gång du gör om.

Välkommen till forumet!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L
Om det under sättsanden är kross (med nollfraktion), typ 0-16 el likn, så är det ganska tätt, det kommer inte rinna speciellt mycket av det finare ner i underlaget.
Men nu vill man ju kanske slippa att det alls rinner iväg något, som skapar bom under plattor eller tömmer bort fogsand mellan fogar.
Och har du en padda så är det nog en god idé att köra över krosset först, sen gärna ett varv också efter att ett tunt lager med sättsand är på plats. Då lär det inte vara någon risk kvar att det rinner ner någon sättsand eller fogsand i underlaget längre.
Saknar du padda kan du överväga att vattenpacka, det ger nog lika bra resultat här.

Tack för svar! Suveränt att få tips och kunskap så här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.