13 778 läst ·
43 svar
14k läst
43 svar
Skiftnyckelns vara eller inte vara...
När jag köpte ampro nycklarna så passade jag på att jämföra glappet med bacho nycklarna som hängde bredvid, och då var det faktiskt större glapp I bachos modeller. Lite komiskt eftersom 380mm nyckeln som jag skulle ha kostade en tredjedel av en bacho.
Förresten så har swedol I karlstad nu bytt ur större delen av bachos sortiment till Facom.
Förresten så har swedol I karlstad nu bytt ur större delen av bachos sortiment till Facom.
Redigerat:
Lightning: Självklart inte i direkt mening, men en Bacho skiftnyckel är högklassiskt tillverkad och ett riktigt precisionsverktyg när det lämnar fabriken....Lightning skrev:
Kommer det in "Skit" dvs, typ grader, andra hårda material odyl, så är det ju klart att skruven tar skada i det långa loppet...
vad jag menade var att håll Bacho Skiftnyckeln ren och fräsch så minskar risken för slitage...
Jag fick ju absolut rent i alla lägen efter att jag hade haft den i saltsyra, efter det badet så konstaterade jag att den var fri från glapp.... förmodligen var den det redan då den föll ned på avsatsen...
Kontentan var ju att trots att den hade legat där på avsatsen, och såg ut som en blomma av rost, så var den i riktigt bra skick efter min behandling... Det kan inte vara en dålig produkt då anser jag...
Medlem
· Västra Götaland
· 2 571 inlägg
Utveckla gärna vad som inte är kul med dom som man vänder på för att byta riktning. Jag har några av båda typerna, och har inte haft mindre kul med de vändbara, än de med spak. Tvärtom faktiskt, de med spak har ibland ovanan att själv byta riktning under gång.J.B. skrev:
Var i somras på CO med grabben(rörisen).Kikade lite på verktyg o hittade den härhttp://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-9990
Han var arbetsklädd o hade två Bahco skiftnycklar i fickan så vi jämförde.Lika tunna käftar,lika"ergonomisk"o mindre glapp! Dessutom medföljde ju plastskydd för käftarna.Eftersom jag då bara hade en stor skiftnyckel(gammal Bahco)blev det affär.
Har iof.bara använt den en gång när jag bytte duschblandare men då funkade den ua
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134480696
Här är den rätta länken.Ursäkta.
Han var arbetsklädd o hade två Bahco skiftnycklar i fickan så vi jämförde.Lika tunna käftar,lika"ergonomisk"o mindre glapp! Dessutom medföljde ju plastskydd för käftarna.Eftersom jag då bara hade en stor skiftnyckel(gammal Bahco)blev det affär.
Har iof.bara använt den en gång när jag bytte duschblandare men då funkade den ua
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134480696
Här är den rätta länken.Ursäkta.
Vi har ganska mycket bultar med fastmonerade brickor och fläns muttrar på våra maskiner och spärrringnycklar är tjockare än vanliga U-ringnycklar så när nyckeln tar i maskinen och det inte går att ändra riktning på nyckeln så är det inte kul när man kommer på att den sitter på en M12 av 12,9 kvalitet och det ända man kommer åt att kapa bulten med är ett bågfilsblad i handen så då undrar man varför man tog en nyckel som måste vändas för att kunna backa en bit så man kan ta en vanlig nyckel.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 571 inlägg
Ok. Det där har aldrig hänt mig, men om det är vanligt att det händer dig förstår jag att du föredrar spakmanövrering. Jag skulle dock tro att för en hempulare så duger de vändbara minst lika bra.J.B. skrev:Vi har ganska mycket bultar med fastmonerade brickor och fläns muttrar på våra maskiner och spärrringnycklar är tjockare än vanliga U-ringnycklar så när nyckeln tar i maskinen och det inte går att ändra riktning på nyckeln så är det inte kul när man kommer på att den sitter på en M12 av 12,9 kvalitet och det ända man kommer åt att kapa bulten med är ett bågfilsblad i handen så då undrar man varför man tog en nyckel som måste vändas för att kunna backa en bit så man kan ta en vanlig nyckel.
Håller helt med, problemet är att det verkar vara Bahco mot resten av världen.v-g skrev:
Gissningsvis patenterade Bahco hållet som man skulle skruva åt...
Av ovanstående anledning vågar jag inte satsa på något annat än Bahco, om skruven går åt fel håll är skiftnyckeln oanvändbar!
Den är lika användbar som den senaste Emacs jag fått installerad på datorn, där knapparna är mappade enligt Windows standard.
Patenten är säkerligen utgångna, men under tiden lärde sig bl.a. USA att skruva skiftnyckeln åt fel håll. När patentet väl var utgånget var det många som lärt sig skruva åt fel håll.v-g skrev:
Jag har inte riktigt lärt mig själv tillräckligt väl vilket som är rätt håll, det går mer intuitivt, när jag ska använda skiftnyckeln märker jag när det går fel. Men däremot, kan jag inte direkt titta på en nyckel och se om det är rätt håll.
På 60-talet när jag började mitt kall som skruvare var skiftnyckeln oumbärlig. Då fanns det förutom mm skruv även tum. det gick helt enkelt inte att asa med sig 4 kompletta blocknyckelsattser för att dra en okänd skruv.
Senare blev tum-skruvarna bannlysta i väst och sen kom EU och fick tänka till med resultat att vi hade olika vidder på ex en m12 mutter och skruv. Tanken var kanske att man skulle klara sig med en blocknyckelsats. Väl tänkt. Men man visste inte att det mesta skulle komma att tillverkas i Asien och att de gillar tum, t.o.m IKEA har tum-skruvar. Så nu står vi här med fler vidder än någonsin och är man inte säker på vilken nyckel man behöver ta med sig är två skiftnycklar det enda vettiga. Och de finns i varierande kvalitet, jag har skruvat i hela mitt liv och aldrig lyckats runda nån mutter. Sitter en skruv/mutter så hårt att man måste bruka övervåld är risken lika stor att gängerna går eller att skruven går av.
Blocknycklar, lednycklar och ringnycklar, särskilt de med spärr använder jag även, flitigt och helst, om förbandet är känt. Skiftnyckel är en gudargåva.
( många år för sent, men måste få det sagt)
Senare blev tum-skruvarna bannlysta i väst och sen kom EU och fick tänka till med resultat att vi hade olika vidder på ex en m12 mutter och skruv. Tanken var kanske att man skulle klara sig med en blocknyckelsats. Väl tänkt. Men man visste inte att det mesta skulle komma att tillverkas i Asien och att de gillar tum, t.o.m IKEA har tum-skruvar. Så nu står vi här med fler vidder än någonsin och är man inte säker på vilken nyckel man behöver ta med sig är två skiftnycklar det enda vettiga. Och de finns i varierande kvalitet, jag har skruvat i hela mitt liv och aldrig lyckats runda nån mutter. Sitter en skruv/mutter så hårt att man måste bruka övervåld är risken lika stor att gängerna går eller att skruven går av.
Blocknycklar, lednycklar och ringnycklar, särskilt de med spärr använder jag även, flitigt och helst, om förbandet är känt. Skiftnyckel är en gudargåva.
( många år för sent, men måste få det sagt)
När nu ämnet ändå är uppe igen så har jag en relaterad fråga:
Är det någon som vet när skiftnycklarna slutade märkas med B.A. Hjort & Co och märkningen på verktygen ändrades till BAHCO? Enligt Wikipedia så ändrades namnet på företaget 1954, ändrades märkningen samtidigt? Kan mina skiftnycklar alltså vara så pass gamla? Jag tror t.o.m. jag har någon liten en liggandes oanvänd i originalkartongen.
Efter vad jag har hört så var läget ännu värre innan man började standardisera på mm eller tum. Då tillverkade varje mekanisk verkstad sina egna skruvar och muttrar och hade man förlagt den fasta originalnycklen som följde med maskinen i fråga så var det inte lätt att hitta något som passade när det skulle skruvas.
Är det någon som vet när skiftnycklarna slutade märkas med B.A. Hjort & Co och märkningen på verktygen ändrades till BAHCO? Enligt Wikipedia så ändrades namnet på företaget 1954, ändrades märkningen samtidigt? Kan mina skiftnycklar alltså vara så pass gamla? Jag tror t.o.m. jag har någon liten en liggandes oanvänd i originalkartongen.
Efter vad jag har hört så var läget ännu värre innan man började standardisera på mm eller tum. Då tillverkade varje mekanisk verkstad sina egna skruvar och muttrar och hade man förlagt den fasta originalnycklen som följde med maskinen i fråga så var det inte lätt att hitta något som passade när det skulle skruvas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden