Är tänkt att vara en liten ved/redskapsbod. Därför har jag gjort uttag i syllen för att 2x2" reglar enkelt ska kunna läggas på plats och tas bort för städning framåt våren. Samt för att eventuell ved ska komma upp en bra bit från marken.

Börjar med att rita där uttaget ska vara. Sedan använder jag stämjärnet och hammare för att göra ett hack i linjerna. Annars slits fibrerna gärna av när man börjar använda yxan.
IMG_1345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan är det dags för en av mina favorit yxor igen. Hade troligtvis tagit med denna till en öde ö.
IMG_1346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan kanske säga som så att, det var mer roligt än det var lyckat att göra på detta sätt, men det duger utmärkt till uppgiften.
IMG_1348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Postar en bild där man tydligt ser vilken skillnad det är på kärnvirke och ytved. Som ni ser är ytveden angripen medans den mer rödaktiga kärnveden inte visar några sådana tecken. Bilden är tagen efter bara någon vecka i höstregn. Idag är kärnveden fortfarande helt ren medans ytveden blivit betydligt mörkare.
svamp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan Wetterstad och 1 till
  • Laddar…
Underbart att bli bjuden på detta! Gediget sa Bill, imponerande sa Bull...
 
Tackar det värmer.
I min bekantskaps krets börjar de gäspa så fort jag nämner sådana grejer, så det är kul om jag kan underhålla några på detta forumet istället.
 
Tänkte dela med mig av vinterns projekt. Jag är frusen av mig så blir mest innejobb vid den här årstiden. Bland annat skaftning, slipning och reparationer på mina käraste ägodelar. Har tillverkat de flesta verktygsskaft själv de senaste åren, kom på att oftast är både billigare och snabbare än att åka in till stan och köpa ett. Efter lite övning gör jag numera enklare slägg och yxskaft på under två timmar (skaftat och klart) för en kostnad av 0kr. Tänkte dock börja med ett som tog lite längre tid eftersom jag fick för mig att prova tillverka ett skaft med endast fogsvans och yxa till hjälp. Om jag kommer ihåg det ska jag posta bilder på ett skaft som vem som helst kan tillverka utan någon vidare förkunskap eller träning.

Yxan är en liten saxslipad sak utan märkning.
Saxslipad yxa 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träslaget är ask av sämre kvalite, tyvärr det bästa jag hade hemma vid tillfället. Biten klöv jag ur en större bit med slägga och kil, resultatet blev inget vidare eftersom fibrerna inte är raka någonstans.
Saxslipad yxa 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjar med att göra en jämntjock bit, största måtten på yxans öga bestämmer var strecket ska ritas.
Ni kan se lite smakprov på verktygen jag använder runt träbiten.
-Lostock
-Tumstock
-Bila
-Täljkniv
Det som saknas på bilden är
-Snickaryxa
-Fogsvans
-Penna
-Sandpapper
Saxslipad yxa 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan sågar jag med fogsvans efter strecket, spelar i detta läget ingen större roll hur rakt eller snett det blir.
Saxslipad yxa 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom detta var en svår form för mig, rita jag först skaftet sett rån ovan på ett rutat papper för att böjen säkert skulle få rätt vinklar. Sedan klippte jag ut mallen och rita efter den på träbiten.
Saxslipad yxa 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan är det bara att börja bila bort trä, jag skiftar mellan timmerbila och snickaryxa ganska ofta. Kan inte säga när eller exakt varför jag använder den ena eller den andra, men det har att göra med vilken vinkel fibrerna har jämfört med eggen och hur mycket som ska avverkas. Det sitter helt enkelt i handen det där med bytet. Kan däremot med säkerhet säga att snickaryxan är överlägsen om det är viktigt att ytan blir helt plan, men det säger kanske sig själv när man tittar på eggen.
Saxslipad yxa 6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Saxslipad yxa 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Saxslipad yxa 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ena sidan grovt yxad.....
Saxslipad yxa 7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

........andra sidan grovt tillyxad
Saxslipad yxa 8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sedan denna delen är gjord är det lika bra att kontrollera svängen på handtaget så att båda händerna går fria från ämnet vid bilning. Blev ganska bra faktiskt......
Saxslipad yxa 9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bild från sidan, om jag minns rätt så ligger yxhuvudet på skaftet för att jag håller på att ta ut måtten för nästa böj på skaftet. Jag skulle också vilja passa på att nämna att det var förra ägaren som valde färg på väggar och golv i min verkstad för mentalavkoppling. Den äckliga mattan är nog mitt fel, är solfångarkretsen som lägger glykol......
Saxslipad yxa 10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild på dåligt men i högsta grad dugligt virke. Hade jag haft förmånen att välja annat virke skull fibrerna vara raka i änden och årsringarna betydligt fler. Detta virke kräver att man håller verktygen vassa och tungan rätt i mun eftersom det är lätt att spräcka bort material av misstag.
Saxslipad yxa 11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjar med att rita ut delen till yxögat eftersom vinkeln på det bestämmer var jag ska rita ut resten av handtaget.
Saxslipad yxa 12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är handtaget utritat, valde att vinkla lite mer än jag hade tänkt i änden av handtaget, får se fram mot våren hur lyckat det var.
Saxslipad yxa 13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På det med bila och snickaryxa igen.
Saxslipad yxa 14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar skaftet ta form. För det mesta försöker jag hugga precis utanför linjerna, hugger jag bort linjerna är det stor chans att jag får konstiga ideer om hur jag tänkt från början och plötsligt så står jag där med ett skaft som inte alls blev som jag tänkt.
Saxslipad yxa 15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Passar in ögat innan jag fixar till skaftet. Skulle det skita sig har jag ju inte gjort det i onödan åtminstone.
Saxslipad yxa 16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gäller att vara kall och inte ta för mycket åt gången. Det svåra med yxor som denna är att ögat är koniskt, därför börjar jag med att göra hela biten så stor som ögat är på största stället. Sedan tar jag lite och lite, och varvar det med att slå på yxan lite nätt på skaftet för att se var det tar mot. Går inte att ta för lång tid på sig vid detta momentet. Dessutom är det bra att låta skaftet ligga en vecka inomhus innan man börjar med detta om man inte är helt säker på att virket är torrt. Jag använde fuktmätare i det här fallet. Tänk på att lägga skaftet luftigt, lägger man det mot en plan yta så får man vända skaftet med jämna mellanrum om man har bråttom. Det går att tumma lite på fukthalten, men mer om det senare.
Saxslipad yxa 17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
.......och för er som undrar kommer det glappa mellan öga och skaft om det inte tillräckligt torrt vid skaftningen, är kanske inte självklart för alla.
 
Så är det dags för det roligaste, att tälja ut handtaget. Använder först och främst timmerbilan till detta. Greppar kring ögat på yxan och hyvlar sedan bort kanterna i tre steg för att få en rund form. Först fasar jag av kanterna, och när det är gjort fasar jag av de nya kanterna som då är åtta till antalet istället för fyra. Sedan fasar jag av de nya kanterna och då är skaftet i princip runt (eller ovalt) och samtidigt justerar jag eventuella missta och skär bort flisor med kniv
Saxslipad yxa 18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bilden är nog tagen efter första fasningen.
Saxslipad yxa 19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.