Jag har en balkong med bärlinor på längden. Dessa är stöttade av två grövre balkar mellan fasad och stolpar.

Således ligger trallen på tvären med blottade ändträ utåt. Inte snyggt eller praktiskt anser jag..

Hur lägger jag ny trall på längden?

Höjden från balkonggolvet till balkongdörren är ca 3 cm. Dvs. Det är möjligt att lägga ny trall ovanpå befintlig, men tveksamt hållbart?

Jag hade väl kunnat kortla men om jag ska vidmakthålla den utbredda lasten så ska väl kittlingarna ha samma CC som bärlinorna. Dvs. En jäkla massa kortling.

Behöver jag ändra hela konstruktionen?

• Vitmålad balkong med träplankor och bärande konstruktion sedd underifrån. Balkongen är fäst vid en fasad av liggande träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ossian K Olsson
P
Jaegermeister Jaegermeister skrev:
Jag har en balkong med bärlinor på längden. Dessa är stöttade av två grövre balkar mellan fasad och stolpar.

Således ligger trallen på tvären med blottade ändträ utåt. Inte snyggt eller praktiskt anser jag..

Hur lägger jag ny trall på längden?

Höjden från balkonggolvet till balkongdörren är ca 3 cm. Dvs. Det är möjligt att lägga ny trall ovanpå befintlig, men tveksamt hållbart?

Jag hade väl kunnat kortla men om jag ska vidmakthålla den utbredda lasten så ska väl kittlingarna ha samma CC som bärlinorna. Dvs. En jäkla massa kortling.

Behöver jag ändra hela konstruktionen?
Om du vill ha samma höjd på bjälklaget men trallen på längsled så behöver du göra om bjälklaget det är det enda sättet..

Ändra inget, nu kanske det är lite nedförsbacke ( ska vara så ) utåt på trallen uppe. Detta för att regn som slår in, ska rinna utåt och inte in mot fasaden. Mycket att tänka på, det med väta.

J jonaserik skrev:
Ändra inget, nu kanske det är lite nedförsbacke ( ska vara så ) utåt på trallen uppe. Detta för att regn som slår in, ska rinna utåt och inte in mot fasaden. Mycket att tänka på, det med väta.
Jag har inga problem med lutning på balkongtrallen. Mitt problem är främst att jag tycker det är fult. I andra hand att jag inte vill ha en massa ändrä utåt. Den tar mycket stryk.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Om det bara är utseendet du stör dig på hade du ju kunnat sätta en hörnlist längst med. Självklart behandla den först både med färg/bets och olja.

[länk]

Eller bara skruva en läkt längst ut.

[länk]
Tack för förslaget. Det jag inte angett är att den stående panelen på fasaden ska bytas mot liggande. Då blir det mer naturligt att kliva ut på längsgående trall anser jag. Nedanför balkongen ligger en altan med längsgående trall också.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.