3 928 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Skifferhus i Saltsjö-Duvnäs
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 620 inlägg
Lukas och Linda Thiel har tröttnat på*det hektiska storstadslivet och har flyttat till eget hus. Villa T ligger sedan 2008 försiktigt inplacerad i ett lätt kuperat villaområde i Saltsjö-Duvnäs.
Du kan läsa artikeln här: Skifferhus i Saltsjö-Duvnäs
Du kan läsa artikeln här: Skifferhus i Saltsjö-Duvnäs
Skrivet av: Paul
Intressant kommentar om harmonin med det röda i bakgrunden. Det röda huset harmonierar ju inte för fem öre med Duvnäs ursprungliga trähusbebyggelse. Det är i sitt taffliga kataloghusutförande ett hån mot allt var detaljkvalitet och proportionering heter. Skifferhuset är däremot på riktigt, precis som de gamla trähusen och därför funkar det i omgivningen till skillnad från det röda kataloghuset.
Intressant kommentar om harmonin med det röda i bakgrunden. Det röda huset harmonierar ju inte för fem öre med Duvnäs ursprungliga trähusbebyggelse. Det är i sitt taffliga kataloghusutförande ett hån mot allt var detaljkvalitet och proportionering heter. Skifferhuset är däremot på riktigt, precis som de gamla trähusen och därför funkar det i omgivningen till skillnad från det röda kataloghuset.
Skrivet av: Gäst
Jag bor i området och jag måste säga att det här huset är maffigt. Det liknar inget annat. Skifferfasaden är supersnygg! Det enda jag kan säga är att jag tror huset hade gjort sig ännu bättre på en större tomt. Nu känns det lite inklämt bland de gamla villorna.
/Granne
Jag bor i området och jag måste säga att det här huset är maffigt. Det liknar inget annat. Skifferfasaden är supersnygg! Det enda jag kan säga är att jag tror huset hade gjort sig ännu bättre på en större tomt. Nu känns det lite inklämt bland de gamla villorna.
/Granne
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Svar till inlägg 2011-01-21 14:46: Det finns många hus som inte är arkitektritade. Folk ritar hus själva och ofta ritar en snickare eller byggmästare av något slag hus.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Reglerna för energihushållning skärptes 1 feb 2009, detta hus färdigställdes 2008 och måste ha fått bygglov minst ett år tidigare. Alltså var det de gamla och generösare energihushållningsreglerna som gällde.
Skrivet av: Gäst
Kanske inte fantastiskt snyggt, men bättre än 95% av vad som byggs i övrigt i Sverige.Skulle verkligen kunna bo i något liknande själv.
Av kommentarerna och omröstningen bedöma så förstår man varför arkitektoniskt skit som älvsbyhus, fiskarheden med company byggs så friskt i sverige och hur de stora byggfirmorna kommer undan med det skit de bygger gällande bostadsrätter.
Kanske inte fantastiskt snyggt, men bättre än 95% av vad som byggs i övrigt i Sverige.Skulle verkligen kunna bo i något liknande själv.
Av kommentarerna och omröstningen bedöma så förstår man varför arkitektoniskt skit som älvsbyhus, fiskarheden med company byggs så friskt i sverige och hur de stora byggfirmorna kommer undan med det skit de bygger gällande bostadsrätter.