Vi har lagt gångar med skifferplattor utomhus, men jag kan inte få dem rena från framförallt ingrodd mossa. När jag söker svar så står det att man kan göra dem rena med såpvatten som får stå och dra några timmer, och därefter borstas. Det kan jag tala om, att det hjälper inte på våra plattor. Försökte att borsta dem hårt med en stålborste, och då blev dom fina, men läste sedan att det ska man absolut inte göra. Så nu är jag alldeles rådvill. Plattorna är inköpta för 35 år sedan, och jag har för mig att säljaren sa att man skulle olja in dem. Men först måste de ju bli rena, tycker jag.
Den sista bilden visar den stålborstade plattan. Någon som har erfarenhet?
Den sista bilden visar den stålborstade plattan. Någon som har erfarenhet?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Varför skall man absolut inte använda stålborste ?
Det påverkar ju ytan såklart, men skiffer utan ytbehaldning är ju fortfarande skiffer. Sen kan det kanske estetiskt se "borstat" ut, men intressant att veta vad som skulle kunna hända ?
På glaserade ytor skall man ju inte använda det eftersom man förstör ytskiktet (blir repigt och kan skada det) men skiffer är ju en sten.
Det påverkar ju ytan såklart, men skiffer utan ytbehaldning är ju fortfarande skiffer. Sen kan det kanske estetiskt se "borstat" ut, men intressant att veta vad som skulle kunna hända ?
På glaserade ytor skall man ju inte använda det eftersom man förstör ytskiktet (blir repigt och kan skada det) men skiffer är ju en sten.
Jag tycker det ser ut som lavar vilket är en cymbios mellan alg och svamp.
Här kan du läsa om skillnaden mellan alger, lavar och mossor och vad som krävs för att få bort växtligheten.
https://pippetter.se/pavaxt-2/mossa-lavar-och-alger-likheter-och-skillnader/
Här kan du läsa om skillnaden mellan alger, lavar och mossor och vad som krävs för att få bort växtligheten.
https://pippetter.se/pavaxt-2/mossa-lavar-och-alger-likheter-och-skillnader/
Du har nog rätt. Glaserade skifferplattor (om sådan finns) kan jag förstå att man inte får gå på med stålborste.klaskarlsson skrev:
Varför skall man absolut inte använda stålborste ?
Men då kanske jag kan fortsätta. även om det blir ett jättejobb! Och därefter olja in dem.
Tack för upplysningen.A Abies koreana skrev:
Då tror jag det är lavar vi har, som jag då förstår är det svåraste att få bukt med. Vill tyvärr inte ge mig på något som kan ta död på växter vi hur runt hela gångarna, och dessutom har vi egen brunn, så då får det nog ändå bli stålborstning för hand!
Okej, du bör nog undvika olja på plattorna. Olja är ett organiskt material och främjar tillväxt av alger, mossa och mögel.
Aj då, tänkte att det skulle bli en fin yta av det. Har gjort det flera gånger tidigare faktiskt, men oljan "smälter" ju in så småningom, så kanske ska jag undvika det nu då.A Abies koreana skrev:
Klicka här för att svara