Bor i ett gammalt hus, som renoverades i början på 1990-talet.
Framför braskaminen ligger en lös kopparplatta. Har fått tag på svart skiffer som jag vill ha istället för kopparplatta.
Golvet framför braskaminen är klickgolv laminat.
Hur gör jag? Vad ska jag tänka på åkt. ta reda på?

Kanske en ram och gjuta in skiffer? Direkt på klickgolvet?

T
Det beror väl lite på hur det ser ut i övrigt. Står kaminen mot en vägg, sticker den ut långt från väggen osv, osv, ... (en bild gör det lättare att ha åsikter om hur det borde göras)
Ligger kopparplåten löst eller är den limmad/spikad/skruvad, ligger den bara framför kaminen eller fortsätter den bredvid/bakom?
Vad är det för skiffer? Format tänker jag då, för om det är en stor skiva så är ju det väldigt olika om det är färdiga kvadrater eller om det är oregelbundna bitar. Hur tjock är skiffern?

Om det verkligen är ett laminat och inte parkett så bör det ju vara rätt "dött" dvs det rör sig inte och då kan man kanske lägga skiffern direkt på och inte ha någon skiva under.

Om det är en liten fyrkant som ska göras framför kaminen så borde det väl gå att göra en träram av lämplig list (dimension som är fix+skiffer i höjd och så bred som du vlil ha den med en fasning/profil utåt) som limmas/skruvas i golvet och sen sätta skiffern i fix inom ramen. Om det behövs något under för att inte lägga direkt på laminatet så kanske en fibercementskiva i tunnaste dimension kan funka?

Tusen tack för svar!
Det är en gammal väggfast öppen spis, som står ett hörn i rummet, så braskaminen är en insats-kamin. Kopparplåten var lös, den har jag tagit bort. Har fria händer att forma skifferläggningen framför kaminen.
Skifferplattorna kommer från ett gammalt tak och är i varierande tjocklek och form.
Fibercementskiva....intressant! Har aldrig hört talas om, måste kika närmare på det.
Träram var min första tanke, men funderar på nått i metall för brandriskens skull. Det finns ju lättmetallprofiler vägg....

T
Det låter som om det finns alla möjligheter då att lägga skifferplattorna i fix precis som du vill ha det och att dra ut det från eldstaden så långt ni vill - reglerna för vår braskamin säger 300 mm från öppningen i alla riktingar så vi har den stående i ett hörn på en kvadratisk stenläggning i höjd med parketten.

En ram av trä utgör ju mer en avgränsning och ett snyggt avslut (samt något som håller fixet på plats när man lägger plattorna så att den skulle vara en brandrisk har jag svårt att tro.

Vi har våra stenar lagda på golvspånet som i sin tur var flytspacklat med armeringsmatta i spacklet. I ert fall kanse det funkar att lägga det direkt på laminatet men jag skulle för egen del nog limma en tunn fibercementskiva på golvet och sen sätta träramen och sist lägga skiffer i ramen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.