Hej,

står i färd med att sätta panel i innertak. Panelen är en vanlig fasad (liten kant) med not och fjäder från Optimera, tillverkade
NoviPro (norrlandsträ). De levererades förra veckan och har därefter legat i mitt garage, uppallade 95mm från golvet jämnt. Pga värmen håller garaget ca 18-20 grader med god ventilation.

Nu nör jag börjar spika upp dom så en stor mängd (hittils) som en banan. Dvs de ligger dikt an i ytterändarna men not och fjäder möts knapps i mitten. Med våld går det att pressa ihop en del, slår man med kloss och hammare så fjädrar det ut. Så det känns som att det är planken så är skeva. Dykerten skjuter jag i fjädern snett uppåt så den hindrar inte.

va fan gör man nu ? Jag vågar inte öppna fler paket för att ”testa”. Känns som en mardröm att returnera 500kg panel, om det ens går. Och hur bevisar man att något är ”för snett”. Eller är det bara att acceptera att de är så här? At detta är kvalitén man får vänta sig ?

Trodde detta skulle vara snabbt och lätt jämfört med gips. All hjälp och tipps mottages tacksamt !

Mvh

Hur länge har de legat inne i det rummet de ska sättas upp i? ska väl anpassa sig till temp och fukt innan man spikar upp det.

T Trevlig skrev:
Hur länge har de legat inne i det rummet de ska sättas upp i? ska väl anpassa sig till temp och fukt innan man spikar upp det.
Jag tänker mig att nedervåningen/källaren (där de är förvarade) i huset borde vara ganska lika i klimat samma som övervåningen (där dom ska sitta) under denna perioden på året.

Någon som har input ?

Satte ett 10 tal plank till. Får sortera bort 2-3 panelbitar per paket (6 st per paket) och ändå är det svårt att få det bra. Det tar tid och blir sådär.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Hej,

står i färd med att sätta panel i innertak. Panelen är en vanlig fasad (liten kant) med not och fjäder från Optimera, tillverkade
NoviPro (norrlandsträ). De levererades förra veckan och har därefter legat i mitt garage, uppallade 95mm från golvet jämnt. Pga värmen håller garaget ca 18-20 grader med god ventilation.

Nu nör jag börjar spika upp dom så en stor mängd (hittils) som en banan. Dvs de ligger dikt an i ytterändarna men not och fjäder möts knapps i mitten. Med våld går det att pressa ihop en del, slår man med kloss och hammare så fjädrar det ut. Så det känns som att det är planken så är skeva. Dykerten skjuter jag i fjädern snett uppåt så den hindrar inte.

va fan gör man nu ? Jag vågar inte öppna fler paket för att ”testa”. Känns som en mardröm att returnera 500kg panel, om det ens går. Och hur bevisar man att något är ”för snett”. Eller är det bara att acceptera att de är så här? At detta är kvalitén man får vänta sig ?

Trodde detta skulle vara snabbt och lätt jämfört med gips. All hjälp och tipps mottages tacksamt !

Mvh
Du slår in ett stämjärn och lägger en kloss mellan. Sen pressar du in panelen och spikar. Håll koll så du får raka rader genom att tex. Snörslå och mäta från det raka strecket.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Du slår in ett stämjärn och lägger en kloss mellan. Sen pressar du in panelen och spikar. Håll koll så du får raka rader genom att tex. Snörslå och mäta från det raka strecket.
hitills har jag skruvat fast en plyfa skiva och sedan pressat in med kofot. Men det räcker ändå inte. Blir 2mm glipor på sina ställen, jag kan köpa det men det tar ju otrolig tid. Då har jag dessutom surfers ut de värsta.

metoden med stämjärnet går snabbare kan jag tänka mig. Men har en ångbroms i taket som skulle pajja. Visserligen skruvar jag ju hål i den med det är ju lite mindre hål.

Düsseldorff
Så ska det inte vara. Satte bröstpanel i två rum förra veckan. Snustorrt, spikrakt och gick att trycka ihop med händerna i de flesta fall. Annars kloss och mycket lätta hammarslag. Kasserade 5 av 100 panelbräder.

Det låter som panelen borde returneras, men om du av någon anledning inte vill kanske en monteringsstötta eller två lite på snedden kan trycka panelen på plats.

/Höghus

Düsseldorff Bergendorff skrev:
Så ska det inte vara. Satte bröstpanel i två rum förra veckan. Snustorrt, spikrakt och gick att trycka ihop med händerna i de flesta fall. Annars kloss och mycket lätta hammarslag. Kasserade 5 av 100 panelbräder.
Det var vad jag förväntade mig. Vad hade för panel ? Märke och typ ?

• Gilla
Erik PS
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det låter som panelen borde returneras, men om du av någon anledning inte vill kanske en monteringsstötta eller två lite på snedden kan trycka panelen på plats.

/Höghus
ja det tycker jag också. Men jag tror det blir svårt, dels så måste jag öppna paketen för att se om dom är skeva. Dessutom är dom köpts på optimera av en hantverkare. Alltså är det ju hantverkaren som borde returnera dom, men han verkar inte super sugen på det (bekant). Dessutom är det på en optimera som ligger 60 mil härifrån.

så personligen så tycker jag att allt borde bytas men jag inser att det kan bli väldigt svårt.

10 mm avvikelse..

• Måttband visar 10 mm avvikelse vid golv och dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det var vad jag förväntade mig. Vad hade för panel ? Märke och typ ?
13x95 omålad pärlspont från Valbo Trä.

M
13x95 omålad pärlspont från Valbo Trä.
ring Valbo och fråga om de är nöjda med det levererade materialet så får du igång en dialog med dem.

Düsseldorff
M Marcussjogren skrev:
ring Valbo och fråga om de är nöjda med det levererade materialet så får du igång en dialog med dem.
Absolut, men jag var toppennöjd. TS är missnöjd dock.

M
Absolut, men jag var toppennöjd. TS är missnöjd dock.
oj förlåt - jag blandade ihop er, så går det ibland när man tappar fokus

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.