Hej,
står i färd med att sätta panel i innertak. Panelen är en vanlig fasad (liten kant) med not och fjäder från Optimera, tillverkade
NoviPro (norrlandsträ). De levererades förra veckan och har därefter legat i mitt garage, uppallade 95mm från golvet jämnt. Pga värmen håller garaget ca 18-20 grader med god ventilation.
Nu nör jag börjar spika upp dom så en stor mängd (hittils) som en banan. Dvs de ligger dikt an i ytterändarna men not och fjäder möts knapps i mitten. Med våld går det att pressa ihop en del, slår man med kloss och hammare så fjädrar det ut. Så det känns som att det är planken så är skeva. Dykerten skjuter jag i fjädern snett uppåt så den hindrar inte.
va fan gör man nu ? Jag vågar inte öppna fler paket för att ”testa”. Känns som en mardröm att returnera 500kg panel, om det ens går. Och hur bevisar man att något är ”för snett”. Eller är det bara att acceptera att de är så här? At detta är kvalitén man får vänta sig ?
Trodde detta skulle vara snabbt och lätt jämfört med gips. All hjälp och tipps mottages tacksamt !
Mvh
står i färd med att sätta panel i innertak. Panelen är en vanlig fasad (liten kant) med not och fjäder från Optimera, tillverkade
NoviPro (norrlandsträ). De levererades förra veckan och har därefter legat i mitt garage, uppallade 95mm från golvet jämnt. Pga värmen håller garaget ca 18-20 grader med god ventilation.
Nu nör jag börjar spika upp dom så en stor mängd (hittils) som en banan. Dvs de ligger dikt an i ytterändarna men not och fjäder möts knapps i mitten. Med våld går det att pressa ihop en del, slår man med kloss och hammare så fjädrar det ut. Så det känns som att det är planken så är skeva. Dykerten skjuter jag i fjädern snett uppåt så den hindrar inte.
va fan gör man nu ? Jag vågar inte öppna fler paket för att ”testa”. Känns som en mardröm att returnera 500kg panel, om det ens går. Och hur bevisar man att något är ”för snett”. Eller är det bara att acceptera att de är så här? At detta är kvalitén man får vänta sig ?
Trodde detta skulle vara snabbt och lätt jämfört med gips. All hjälp och tipps mottages tacksamt !
Mvh
Jag tänker mig att nedervåningen/källaren (där de är förvarade) i huset borde vara ganska lika i klimat samma som övervåningen (där dom ska sitta) under denna perioden på året.T Trevlig skrev:
Någon som har input ?
Satte ett 10 tal plank till. Får sortera bort 2-3 panelbitar per paket (6 st per paket) och ändå är det svårt att få det bra. Det tar tid och blir sådär.
Satte ett 10 tal plank till. Får sortera bort 2-3 panelbitar per paket (6 st per paket) och ändå är det svårt att få det bra. Det tar tid och blir sådär.
Du slår in ett stämjärn och lägger en kloss mellan. Sen pressar du in panelen och spikar. Håll koll så du får raka rader genom att tex. Snörslå och mäta från det raka strecket.Viktor.J skrev:
Hej,
Mvh
Produkter som diskuteras: "Snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
hitills har jag skruvat fast en plyfa skiva och sedan pressat in med kofot. Men det räcker ändå inte. Blir 2mm glipor på sina ställen, jag kan köpa det men det tar ju otrolig tid. Då har jag dessutom surfers ut de värsta.Krille-72 skrev:
metoden med stämjärnet går snabbare kan jag tänka mig. Men har en ångbroms i taket som skulle pajja. Visserligen skruvar jag ju hål i den med det är ju lite mindre hål.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 115 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 115 inlägg
Så ska det inte vara. Satte bröstpanel i två rum förra veckan. Snustorrt, spikrakt och gick att trycka ihop med händerna i de flesta fall. Annars kloss och mycket lätta hammarslag. Kasserade 5 av 100 panelbräder.
Det var vad jag förväntade mig. Vad hade för panel ? Märke och typ ?Bergendorff skrev:
ja det tycker jag också. Men jag tror det blir svårt, dels så måste jag öppna paketen för att se om dom är skeva. Dessutom är dom köpts på optimera av en hantverkare. Alltså är det ju hantverkaren som borde returnera dom, men han verkar inte super sugen på det (bekant). Dessutom är det på en optimera som ligger 60 mil härifrån.Höghus skrev:
så personligen så tycker jag att allt borde bytas men jag inser att det kan bli väldigt svårt.