Ett problem jag stött på ett par gånger då jag monterat eller flyttat gamla dörrar är att dörrkarmen blir skev.

Trots att man kontrollmäter sidorna med vattenpass innan man drar fast den (använder karmhylsa + skruv), händer det ibland att något blir fel. En av sidorna lutar något inåt eller utåt, och när man stänger dörren tar den först i uppe eller nere, och man får dra i handtaget lite extra för att få igen dörren.

Antingen har man mätt lite slarvigt, eller så har något rört på sig innan man fått dit skruven (eller så har skruven följt ådringen i träet och flyttat karmen något).

Karmskruvarna är bra och enkla att justera om karmen är sned på andra sätt, men just det här är problematiskt. Man måste helt enkelt lossa en eller ett par karmskruvar; vrida på karmen och dra i skruvarna igen. Men problem uppstår, då skruven inte vill göra ett nytt hål 1-3 mm från det förra hålet, utan så gott som alltid vill tillbaka i samma hål som tidigare. Och då är problemet tillbaka.

Hur brukar ni åtgärda sånt här?

Använder karmdubb (tror jag det heter) en fantastisk grej som underlättar mycket.

Sen gäller det att vara noggrann och gärna montera stöd som man trycker karmen mot.

Kryssmät alltid karmen innan dörren hängs på! 2 smala lister som du håller diagonalt i karmen och ritar ett streck där dom möts, likadant på andra hållet.
Har du nu bara ett streck är du hemma.

Knappt att jag fattar vad jag har skrivit...

Det kan vara så att själva dörrbladet är skevt. Ibland kan det vara bättre att först bara fästa karmen i gångjärnssidan, hänga på dörrbladet, justera in karmen på handtagssidan å skruva fast.

• Gilla
doublepeak och 2 till
  • Laddar…
Sätt gångjärnsidan först så noga du kan med vattenpass så dörren inte blir självstängande, sätt sedan nedersta karmskruven på slutsidan, sedan kilar du eller använder winbag på övre delen av slutsidan så karmen sitter lite halvlöst, nu stänger du dörren nästan helt och fluktar/kikar och kollar så att springan är jämn är den inte det så flyttar du bara karmen lite åt något håll.
När du är nöjd med springan låser du fast den och skruvar fast den.
På det här sättet sätter du karmen efter dörrbladet istället för efter vattenpasset.
Du får en perfekt tätslutande dörr och små avvikelser som finns i alla dörrblad blir ointressanta.
Så här gör jag på alla dörrar oavsett om det är ytterdörrar/fönsterdörrar eller innedörrar.
Brukar dessutom sätta upp lasern på golvet istället för vattenpass och rikta in på karmen för att få en linje att sätta karmen efter.

• Gilla
Spidertotz
  • Laddar…
Om man använder karmskruv så kör alltid med karmskruvsborr, då sticker inte dom iväg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.