useless useless skrev:
Typ nåt sånt här?

[bild]
Japp.

Gjord i gratisversionen av sketchup på webben för en vecka sen.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Gjord i gratisversionen av sketchup på webben för en vecka sen.
Kan du göra en sidovy på den o måttsätta där? Och ett snitt?

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Vad är alternativet till sketchup?
Jag har rätt bra koll då jag jobbar professionellt med allt från detaljritningar, bygglov, VR-modeller och visualiseringar. Kör dock inga gratisversioner.

Sketchup är grymt bra för en snabb volymskiss där du vill förstå testa runt hur något kommer se ut i stora drag. Ibland räcker det att visa den som bygger din modell eller utklipp, men oftast behöver man ändå redovisa mått osv.

För enklare ritningar t ex en blockstenstrappa, som bara behöver redovisas i 2D, är det enklast att köra någon version av autoCAD och bara rita i 2D. Finns säkert en massa gratisvarianter.

För mer avancerade ritningar där du även behöver en 3D-modell så är Revit eller ev Civil3D bäst. Även om tröskeln är ganska hög här.

Kanske detta hjälper dig.

Grannens Häck
Discoman Discoman skrev:
Jag har rätt bra koll då jag jobbar professionellt med allt från detaljritningar, bygglov, VR-modeller och visualiseringar. Kör dock inga gratisversioner.

Sketchup är grymt bra för en snabb volymskiss där du vill förstå testa runt hur något kommer se ut i stora drag. Ibland räcker det att visa den som bygger din modell eller utklipp, men oftast behöver man ändå redovisa mått osv.

För enklare ritningar t ex en blockstenstrappa, som bara behöver redovisas i 2D, är det enklast att köra någon version av autoCAD och bara rita i 2D. Finns säkert en massa gratisvarianter.

För mer avancerade ritningar där du även behöver en 3D-modell så är Revit eller ev Civil3D bäst. Även om tröskeln är ganska hög här.

Kanske detta hjälper dig.
Tack, kunskapen har jag det är framförallt vilka gratisprogram som funkar bra jag funderar på.

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Kan du göra en sidovy på den o måttsätta där? Och ett snitt?
Ja, man väljer parallellprojektion och lämplig vy i menyn.

Kamerameny med val för perspektiv, parallellprojektion och standardvyer som planvy och sidovy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Automatiska snitt är svårt, men hur viktigt är det i en bygglovsritning?

Grannens Häck
useless useless skrev:
Ja, man väljer parallellprojektion och lämplig vy i menyn.

[bild]

Automatiska snitt är svårt, men hur viktigt är det i en bygglovsritning?
Kan man enkelt bygga upp en ritning med ritningshuvud med mera?

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Kan man enkelt bygga upp en ritning med ritningshuvud med mera?
Nej. Men det går med lite trix och det är gratis.

Som sagt var finns det program som är mer lämpade. Men vilket gratisprogram är minst lika bra?

Grannens Häck
useless useless skrev:
Nej. Men det går med lite trix och det är gratis.

Som sagt var finns det program som är mer lämpade. Men vilket gratisprogram är minst lika bra?
Det är det som är min fråga sen några dagar.

K
useless useless skrev:
Ja, jag är nog lite trög. Vad innebär "ritningsfunktioner"?
Nu har du fått svar. Som jag sagt hela tiden en enkel 2D modell med mått kan du lätt göra precis som du gjort.
Men en ”riktig” bygglovsritning med rätt skala, ritningshuvud, snittvy eller vyer från olika sidor etc. finns som sagt inte i gratisvarianten.

är det här en ny feature i SketchUp, eller bara en tillfällig bugg?
Ritning av oregelbunden geometrisk form i SketchUp med överlappande linjer, potentiellt en bugg eller ny funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
är det här en ny feature i SketchUp, eller bara en tillfällig bugg?
[bild]
Vilken version av SU?

V Villervalla72 skrev:
Vilken version av SU?
Ingen aning.. använder gratisversionen via webbläsare...

Man ser måtten när man öppnar en ritning, såfort man ritar något och sparar så maskar programmet måttsättningarna... Tog screenshot-en ovan för nån vecka sen, men det är fortfarande likadant..

Man ser måtten när man öppnar en ritning, såfort man ritar något och sparar så maskar programmet måttsättningarna... Tog screenshot-en ovan för nån vecka sen, men det är

Man ser måtten när man öppnar en ritning, såfort man ritar något och sparar så maskar programmet måttsättningarna... Tog screenshot-en ovan för nån vecka sen, men det är fortfarande likadant..
Jag får samma problem i Edge, Google Chrome och i Firefox. En bug. Det rättar till sig om man byter typsnitt för att sedan byta tillbaka. Men så sparar man och så var man på ruta ett igen.

Det verkar ha varit ett problem för en del ett tag...
Work around.
Använd zoomen i web-läsaren så fixar det sig. Växla bara snabbt mellan 100-90-100 % zoom (eller tryck ctrl + "+" och där efter ctrl + -) och glitchen är väck.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.