348 804 läst ·
584 svar
349k läst
584 svar
SketchUp - Tips tricks och frågor?
Jag har rätt bra koll då jag jobbar professionellt med allt från detaljritningar, bygglov, VR-modeller och visualiseringar. Kör dock inga gratisversioner.Grannens Häck skrev:
Sketchup är grymt bra för en snabb volymskiss där du vill förstå testa runt hur något kommer se ut i stora drag. Ibland räcker det att visa den som bygger din modell eller utklipp, men oftast behöver man ändå redovisa mått osv.
För enklare ritningar t ex en blockstenstrappa, som bara behöver redovisas i 2D, är det enklast att köra någon version av autoCAD och bara rita i 2D. Finns säkert en massa gratisvarianter.
För mer avancerade ritningar där du även behöver en 3D-modell så är Revit eller ev Civil3D bäst. Även om tröskeln är ganska hög här.
Kanske detta hjälper dig.
Tack, kunskapen har jag det är framförallt vilka gratisprogram som funkar bra jag funderar på.Discoman skrev:
Jag har rätt bra koll då jag jobbar professionellt med allt från detaljritningar, bygglov, VR-modeller och visualiseringar. Kör dock inga gratisversioner.
Sketchup är grymt bra för en snabb volymskiss där du vill förstå testa runt hur något kommer se ut i stora drag. Ibland räcker det att visa den som bygger din modell eller utklipp, men oftast behöver man ändå redovisa mått osv.
För enklare ritningar t ex en blockstenstrappa, som bara behöver redovisas i 2D, är det enklast att köra någon version av autoCAD och bara rita i 2D. Finns säkert en massa gratisvarianter.
För mer avancerade ritningar där du även behöver en 3D-modell så är Revit eller ev Civil3D bäst. Även om tröskeln är ganska hög här.
Kanske detta hjälper dig.
Nu har du fått svar. Som jag sagt hela tiden en enkel 2D modell med mått kan du lätt göra precis som du gjort.useless skrev:
Men en ”riktig” bygglovsritning med rätt skala, ritningshuvud, snittvy eller vyer från olika sidor etc. finns som sagt inte i gratisvarianten.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 914 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 914 inlägg
Dan_Johansson skrev:
Jag får samma problem i Edge, Google Chrome och i Firefox. En bug. Det rättar till sig om man byter typsnitt för att sedan byta tillbaka. Men så sparar man och så var man på ruta ett igen.Dan_Johansson skrev:
Det verkar ha varit ett problem för en del ett tag...Dan_Johansson skrev:
Work around.
Använd zoomen i web-läsaren så fixar det sig. Växla bara snabbt mellan 100-90-100 % zoom (eller tryck ctrl + "+" och där efter ctrl + -) och glitchen är väck.
Klicka här för att svara