Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Vad är alternativet till sketchup?
Jag kör gratisversionen av Designspark Mechanical, tycker den är förvånansvärt kraftfull. Har du inte någon CAD erfarenhet tar det en liten stund att komma igång men annars tycker jag den är bra.
https://www.rs-online.com/designspark/mechanical-software

• Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Vad är alternativet till sketchup?
Papper, penna och linjal är helt klart gångbara alternativ! Bygglovsritningar är i så liten skala och är så översiktliga att man till och med fördel gör det mannuellt.

Sanningen är att SU pro med LayOut (programvaran man behöver för att skapa 2D ritningar) kan vara riktigt bökigt att ha å göra med! Disskusionstrådarna på Trimble-SU-trådarna är ändlösa i denna fråga. Och det är inte mycket som har förbättrats i denna fråga genom åren. Jag har läst om arkitekter som gör sina SU-modeller för att sedan producera ritningar i andra programvaror. Ingen koppling till modellen alls.

Även jag letar efter alternativ. Närmast tillhands ligger FreeCAD som har en arkitektmodul. Men det är mycket jobb som går till spillo när jag väl byter bort SU pro, så det tar emot!

• Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Grannens Häck
K karlmb skrev:
ZW3D. Evighetslicens börjar på ca 20000. I princip lika kompetent som industrins program som Catia, Creo mfl. De kostar mer än 20000/ månad..
Vad får man då, senaste programvaran eller den man köper just då?

K
Hur funkar sketchup avseende ritningar, kam man göra bygglovsritningar med gratisversionen?
Inte i gratisversionen. Går ett göra i betalversionen

K
L Lilllen skrev:
Prövat SketchUp, men gillade det inte så mycket. Det jag hade särskilt svårt med var att acceptera att det inte gick att göra helt runda cirklar.
På vilket sätt är cirklarna inte ”helt” runda?

K kniv skrev:
Inte i gratisversionen. Går ett göra i betalversionen
Varför funkar inte gratisversionen? Det är ju bara en simpel tvådimensionell ritning med några mått som behövs.

Vad får man då, senaste programvaran eller den man köper just då?
Senaste. Sedan kan man uppdatera efter några år till 35% av vad en ny licens kostar om man vill.

K
useless useless skrev:
Varför funkar inte gratisversionen? Det är ju bara en simpel tvådimensionell ritning med några mått som behövs.
Simpla 2D bilder med mått går bra. Nu var frågan bygglovsritningar. Och även om det kan finnas viss flexibilitet i den kravställningen beroende på kommun och objekt, så är Sketchups funktion för ”riktiga” ritningar en del av betalvarianten. Sen har jag inte sagt att gratisversioner inte funkar, jag svarade som förklarat på om man kan göra bygglovsritningar.

K kniv skrev:
Simpla 2D bilder med mått går bra. Nu var frågan bygglovsritningar. Och även om det kan finnas viss flexibilitet i den kravställningen beroende på kommun och objekt, så är Sketchups funktion för ”riktiga” ritningar en del av betalvarianten. Sen har jag inte sagt att gratisversioner inte funkar, jag svarade som förklarat på om man kan göra bygglovsritningar.
Exakt vilka funktioner är det som saknas? Jag gjorde bygglovsritningar i sketchup, men det var några år sedan så det är mycket möjligt att någon kritisk funktion försvunnit.

K
useless useless skrev:
Exakt vilka funktioner är det som saknas? Jag gjorde bygglovsritningar i sketchup, men det var några år sedan så det är mycket möjligt att någon kritisk funktion försvunnit.
Vad är det du inte förstår. Gratisvarianten bygger på 3D modeller, och även om det är fullt möjligt att göra en 2D modell som du måttsätter och tar typ printscreen på, så har Sketchup flyttat ut sina ritningsfunktioner till en modul som inte ingår i gratisvarianten online. Att du använde det för några år sen säger väl det mesta

Ja, jag är nog lite trög. Vad innebär "ritningsfunktioner"?

Alltså jag håller med om att sketchup inte alls är särskilt bra för ändamålet. Men det är ju trots allt gratis och har man lite vana av det sen tidigare så kan man få till godkända ritningar. Det enda som är svårt är väl att få till en utskrift i rätt skala, men det brukar gå att få till efter några försök.

useless useless skrev:
Måttsättning, vyer...

useless useless skrev:
Att få ut måttsatta 2D-ritningar torde det vara.

Typ nåt sånt här?

Rektangulär ritning med mått: 75x55 mm, inre rektangel 62x26 mm, rundade hörn R 5 mm och R 3 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.