h-man h-man skrev:
Stort tack för tips. Jag har noll erfarenhet av andra 3D program (på gott och ont).
Ja jag tror du har en ganska brant inlärningskurva...

Bitarna faller långsamt på plats. Finns det nåt smart sätt att få en ritning till skala 1:100 ? Alltså utan att betala för licens för LayOut

Prova den här filmen...

Jag har inte provat det själv.

• Gilla
h-man och 1 till
  • Laddar…
Jag har på något sätt lyckats radera verktygen i "positon-paletten" någon som vet hur dom kommer tillbaka?
Jag ser alltså själva paletten men den är tom på verktyg

C Chentin skrev:
Jag har på något sätt lyckats radera verktygen i "positon-paletten" någon som vet hur dom kommer tillbaka?
Jag ser alltså själva paletten men den är tom på verktyg
Om det är en toolbars/verktygsfält som det gäller så kan man gå till View> Toolbars och där finns en resetknapp.

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
Får man fråga panelen:
Hur många är ni som kör betald Pro-version?
Jag kollade som hastigast och tycker att det är väldigt dyrt.
Det hade varit sin sak om det varit en engångssumma, men att som privatperson som sitter och leker lite med programmet då och då, betala $200 per år (!), känns inte försvarbart.
Brukar det komma erbjudanden emellanåt eller är det bara att slanta upp?

C Chentin skrev:
Får man fråga panelen:
Det hade varit sin sak om det varit en engångssumma, men att som privatperson som sitter och leker lite med programmet då och då, betala $200 per år (!), känns inte försvarbart.

Min advokat råder mej att inte svara på den här frågan.

• Haha
  • Gilla
zzoink och 3 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Får man fråga panelen:
2017-års version (Make) var vad jag vet den sista som släpptes som desktop-version och fortfarande gratis. Det är den jag kör med. Man får ju inga uppdateringar efter den och biblioteket är väl begränsat men den funkar för lite småpill.

Det är lite irriterande att det blir mer och mer begränsningar i gratisversionen. Först var det vissa funktioner som saknades, men nu börjar man infört begränsningar på hur många olika saker man får ha innan man måste köpa ett abonnemang.

Jag har gått över till Fusion 360. Ett program som skiljer sig mycket från Sketchup, men Sketchup blev i mitt tycke helt omöjligt att använda då det bara blir fler och fler begränsningar.
Fusion 360 har väldigt många styrkor, men den stora nackdelen är förstås att man behöver lära om.

Någon som har erfarenhet av Avanquest Architect?
https://www.myarchitect3d.com/mac-version/architect-3d-mac-essentials

Har tidigare vana av att arbeta med ritningar i Autocad men då jag inte har tillgång till det längre privat samt använder Mac så är jag något begränsad. Att betala upp till 2000 kr är ok för en licens (ej per år) förutsatt att det är något som är användbart.

Jag använder designspark mechanical för att rita komponenter och prylar som skrivs ut på 3D-skrivaren. Det är ett gratis cad-program som jag tycker är riktigt bra. Dock duger det ju inte för att rita hela hus eller byggnader.

Deisgnspark har även ett gratis program för att rita elritningar som jag inte testat.

https://www.rs-online.com/designspark/software

Nu väcker jag denna tråden lite.

Sitter och ritar planlösning i Sketchup, men har någonstans fuckat upp då allt är avsevärt mkt större när man mäter i programmet än vad avsikten var.

Dvs, när jag nu gjort en tillgänglighetscirkel som då ska vara 130 cm så står det istället 1300 cm... Någon som har ett tips på hur man kan ändra detta utan att behöva rita om?

Markera allt, ta fram skalverktyget (S tror jag), dra lite i något av de diagonala hörnen - spelar ingen roll hur mycket. Utan att röra nått annat skriver du bara rakt upp och ned 0,1 på tangentbordet och trycker enter. Då gör du allt 10% stort.

alternativt kan du ta måttbandsverktyget, mäta cirkeln som är 1300 cm och skriva in 130 på tangentbordet istället och trycka enter.

Tror det funkar så som jag beskrivit det, sitter inte vid en dator nu och brukar inte skala om saker särskilt ofta. Hoppas det hjälper!

Tack, det ska jag testa (y)

Hade varit skönt att slippa göra om hela, även om jag redan börjat :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.