Hej!

Jag skulle vilja fästa en skena i taket med spotlights som är möjliga att flytta i skenan och där strömmen fås genom det vanliga eluttaget som finns i taket. Jag snubblade över något som hette 3-fas skena, men fick uppfattningen att det inte bara är "plugga" in spotlightsen i ett vanligt eluttag utan kräver lite mer kopplingar med sladdar..

Den enda vettiga strömkälla jag kan få är genom eluttaget i taket så min fråga är om ni har några tips på hur man går tillväga för att koppla in en 3-fas skena med tillhörande spottar till det vanliga eluttaget i taket? Behövs någon transformator för ändamålet?

Tack på förhand!

Trefas skena låter som overkill. Och det kräver i så fall trefasmatning, i så fall får du dra skarvsladd till spisen.

Det finns ett antal skensystem, bla. har IKEA ett.

Vad gäller transformator eller ej, så varierar det. Antingen matar man skenan med vanlig 230V, och sätter spotlights. En spotlight kan antingen drivas direkt av 230V, eller behöva en transformator, den sitter i det fallet i varje spotlight.

Det finns också skensystem som matas med 12V, då får man ha en transformator mellan uttaget och skenan.

Trefasskenor kan man mata med 3 st tändtrådar och då styra olika spottar/armaturer.
Enfasskena om man bara har en tändtråd.

//Patrik

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Även en 3fas skena går att koppla om så att den blir 1fas skena.

Har man en 3fas skena och enbart kör den på 1fas så ska man bygla ihop kopplingspunkten mellan de 3 fasskenorna i skenan så att man inte snäpper dit en armatur som är ställd på L2 eller L3 när bara L1 är inkopplad i skenan. Det kan vara dumt att koppla en 3fas skena till ett vanligt vägguttag med stickpropp. Vissa armaturer kanske kräver att Nollan hamnar på rätt ställe. Vänder man stickproppen ett halvvarv så byter ju fas och nolla plats vilket kanske inte av alla armaturer uppskattas.

Bellalite.se har "vanliga" 1-fas skenor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.