Hej! Vi ska slipa parkettgolven men det har på vissa ställen blivit djupare skrap. Hur lagar vi detta på bästa och enklaste sätt? Finns det någon typ av golvspackel vi kan använda för att täppa till ojämnheten? Hur får man exakt kulör så det matchar golvet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 311 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 311 inlägg
Mönstret är ju fiskben men frågan är om golvet är uppbyggt av massiva trästavar, består av trälameller (lamellparkett), är laminatgolv eller vinylgolv med trämönster.
Skadan ser konstig ut för att vara åtminstone massivt trä. Kan du försöka ta fler bilder på skadan på nära håll så att det går att se hur det ser ut under det yttersta skiktet?
Eller vet du mer om vad för sorts golv det är?
Skadan ser konstig ut för att vara åtminstone massivt trä. Kan du försöka ta fler bilder på skadan på nära håll så att det går att se hur det ser ut under det yttersta skiktet?
Fukta en bomullstrasa och lägg över skadan, ta sedan och värm på trasan med ett strykjärn för att se om trät reser sig.
Detta fungerar på massivt trä och kan ju vara värt att testa lite försiktigt.
Alternativt finns det 2K spackel i olika färger hoss tex golv- eller färghandeln.
Detta fungerar på massivt trä och kan ju vara värt att testa lite försiktigt.
Alternativt finns det 2K spackel i olika färger hoss tex golv- eller färghandeln.
T tergo skrev:
Här kommer några nära bilder. Skadan är gjord av ett hörn på ett rektangulärt, ganska tungt bord så skadan är djup och tilltryckt. När jag tog bort smyglisten så var det brun nyans under vilket kan tyda på att golvet varit i annan kulör innan. men ser också rollerspår av det som är det ljusa nu. Jag har ingen aning om vad det är för golv. Jag bara antog (och nu hoppas!) att det var parkett. Gammal lägenhet och jag tror att jag såg att grannen hade likadant mönster fast mörkimpregnerat.BirgitS skrev:Mönstret är ju fiskben men frågan är om golvet är uppbyggt av massiva trästavar, består av trälameller (lamellparkett), är laminatgolv eller vinylgolv med trämönster.
Tack för tipset! Jag tycker att det reste sig. Det är ett hörn av ett ganska så tungt bord som föll ner från soffan så skadan är djup.P-plats skrev:
Jag försökte karva upp en genomskärning av golvet men golvet var för hårt för att komma in hela vägen. Jag karvade upp kanske 3-4 mm av golvet och det var trä igenom där. Vågar man slipa golvet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 311 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 311 inlägg
Då ska det ju vara slipbart, massivt trä eller lamellparkett.V Vadskamanheta skrev:
Det är oftast lättast att se vad det är för golv och dess tjocklek om man tar bort en tröskel.