Excel
Rapporterar hygglo in?
Har själv hyrt ut för ca 700kr förra året.
Fanns inget i min deklaration om detta.

Sen tycker det borde finnas ett lågt fribelopp där skatt inte tas ut.
 
Det finns ett fribelopp på 40 000 kr per år plus avdrag för kostnader på 10 000 kr om du hyr ut ett småhus får du dessutom göra avdrag med 20% av hyresintäkten, dvs max 10 000kr
 
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Rapporterar hygglo in?
Har själv hyrt ut för ca 700kr förra året.
Fanns inget i min deklaration om detta.

Sen tycker det borde finnas ett lågt fribelopp där skatt inte tas ut.
Du fyller själv i din inkomst från Hygglo i deklarationen. Den beskattas som inkomst av kapital, vilket i de flesta fall är 30% (oberoende av inkomst från lön). Det är i dagsläget skatt från fösta intjänade krona.

https://help.hygglo.info/sv/articles/5241852-hur-beskattas-jag-for-min-uthyrning
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Excel
D Dilato skrev:
Du fyller själv i din inkomst från Hygglo i deklarationen. Den beskattas som inkomst av kapital, vilket i de flesta fall är 30% (oberoende av inkomst från lön). Det är i dagsläget skatt från fösta intjänade krona.

[länk]
Yes, ska rapportera varje krona till staten, ett fribelopp på 5k vore inte helt fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Skatteverket granskar de som hyr ut bostad privat.

Du kan läsa artikeln här: Skatteverket granskar uthyrningar
Om jag förstår det rätt så får man information om vad Airbnb rapporterat in först i maj, dvs efter att man skall ha deklarerat. Någon som vet något annat?
 
Mitten på april skall uppgifter om Airbnb-intäkter komma in till Skatteverket, har jag hört.

Hur mycket man har tjänat har man ju information om i appen, så att man själv kan lägga till det i deklarationen. Men det hade ju varit bra om uppgifterna hade kommit in till Skatteverket i tid för att komma med som förtryckta. Så att de av oss som inte har några andra tillägg/ändringar, hade kunnat få eventuell återbäring tidigare. Oh well - nästa år, kanske.
 
Det här är en storm i ett vattenglas.
Det "gamla fattiga paret" som orkar ringa ned varenda tidning och spela offer får ta sleven i vacker hand och knöa boden 1/2 meter till från gränsen. Det är ju "bara 44 cm" som de själva säger.
Det finns gott om plats enligt alla bilder.
Man kommer under hela stugan, som lätt väger under 6 ton, överallt.
Några nya plintar och ja, det är faktiskt gjort på en kafferast och några billiga biltemadomkrafter.
Det skulle till och med fungera med kraftiga plank som hävstång. Några stålbalkar behövs inte.
Altanen kan stå kvar, den berörs inte av 4,5 meters regeln eftersom den är så låg.

Dessa gnälliga påstridiga offer överallt.
 
A Ahuran skrev:
Det här är en storm i ett vattenglas.
Det "gamla fattiga paret" som orkar ringa ned varenda tidning och spela offer får ta sleven i vacker hand och knöa boden 1/2 meter till från gränsen. Det är ju "bara 44 cm" som de själva säger.
Det finns gott om plats enligt alla bilder.
Man kommer under hela stugan, som lätt väger under 6 ton, överallt.
Några nya plintar och ja, det är faktiskt gjort på en kafferast och några billiga biltemadomkrafter.
Det skulle till och med fungera med kraftiga plank som hävstång. Några stålbalkar behövs inte.
Altanen kan stå kvar, den berörs inte av 4,5 meters regeln eftersom den är så låg.

Dessa gnälliga påstridiga offer överallt.
Tror att du råkade skriva i fel tråd...?
 
Opps,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.