J jonaserik skrev:
Läste lite , men nu är hen anställd och ensam ägare av företaget och det är en liten skillnad mot att vara anställd på ett företag med annan ägare. Om jag inte har missuppfattat skattelagstiftningen till favör för gåva.
Nej, egentligen inte. Det görs ingen skillnad inom bolagsformen AB. Tror även att man får bjuda sig själv på julbord och lyfta momsen :p

En företagare som är anställd i sitt egna aktiebolag, har rätt att ta emot en julgåva skattefritt. Du som har enskild firma har inte rätt att ta emot en julgåva skattefritt men du kan däremot lämna skattefria julgåvor om du har anställda utöver dig själv.
https://foretagande.se/foretagsekon...lklappar-och-julbord-for-anstallda-och-kunder

P
Fn87 Fn87 skrev:
Nej, egentligen inte. Det görs ingen skillnad inom bolagsformen AB. Tror även att man får bjuda sig själv på julbord och lyfta momsen :p
Ja du får lyfta momsen på upp till 300kr per person och restaurangmomsen är 12% så du slipper moms på hela 36kr om du är enmans AB företagare och bjuder dig själv på julbord. Däremot så är kostnaden inte avdragsgill så du får betala den med redan bolagsskattade pengar men det är klart billigare än att betala det privat om det nu skulle vara alternativet.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt, tänkte mer som ett exempel på att det inte spelar någon roll om man är ett enmans AB eller eller anställd på ett AB.

MrJay
MrZero skrev:
Har en bokföringsbyrå som sköter allt men varje gång jag skickar en fråga så faktureras det tid så tänker att jag frågar här istället till och börja med. :)
Vi andra företagare ringer direkt till Skatteverket och frågar. 2500kr inkl moms.

• Gilla
munge
  • Laddar…
MrZero skrev:
Stort tack för alla svar! :)

Då blir det till att köpa något för 2500kr inkl moms istället för att köpa presentkort då. Blir onödigt krångligt med presentkort känner jag. + att mitt företag kan dra momsen då också så det är ju som Lidd skriver fördelaktigare dessutom?

Men att det är 500kr + 2000kr inkl moms är korrekt uppfattat va? Det står 2000kr extra förklarat här med: [länk]
Julgåva 500 kr, minnesgåva 2000 kr. Minnesgåva brukar vara förknippat med något jubileum typ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.