1 554 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hur fungerar det skattefria beloppet vid uthyrning?
Min bror och syster har blivit ägare till ett hus som de tänker hyra ut. Tydligen är det skattefria beloppet 48 tusen per år.
Men hur är det om det är flera ägare. Om hyran är mer än 4000/månad , skall det skattas 30% på överskottet eller delar de hyran med två och hyresintäkten blir skattefri. Om vi gör en analogi med ROT är det ju så att det är 50 000 per delägare, är det detsamma med hyresintäkt?Du kan hyra ut hela eller delar av ditt hus skattefritt för hyresintäkter upp till 40 000 kronor årligen. Dessutom får du som hyr ut dra av 20 procent av hyresintäkten. De två avdragen får dock aldrig överstiga själva hyresintäkten.
För dig som hyr ut en inredd källare eller någon annan del av ditt hus till en hyresgäst för 4 000 kronor per månad hela året, blir det totala tillåtna avdraget 49 600 kronor. Det är mer än hela hyresintäkten, som uppgår till 48 000 kronor. Hela hyresintäkten blir därför helt skattefri. Vid ett överskott är skatten 30 procent.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
https://skatteverket.se/privat/fast...vatbostad.4.233f91f71260075abe8800033479.html
Se även exemplet gällande hyresrätt.
Dessutom har Skatteverket en mycket kunnig och hjälpsam kundtjänst.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
De bör väl läsa på hur hyreslagen fungerar. VId uthyrning av privatbostad gäller alltid att hyresgästen har max. 1 månads uppsägning, oavsett vad som avtalas. Hyresvärden har min. 3 månaders uppsägning, oavsett vad som avtalas.
Och se till att begära en deposition på 1 - x månadshyror. Referenser är viktigt.
Och se till att begära en deposition på 1 - x månadshyror. Referenser är viktigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Rubriken på Skatteverkets webbsida som jag länkade till är:nino skrev:
Hyra ut privatbostad – bostadsrätt, småhus och hyresrätt
och där finns en definition på vad de menar med privatbostad.
Klicka här för att svara