Hej, ni sakkunniga!

Det börjar bli dags att byta hus igen, för fjärde gången.
Vi har köpt hus A, sålt och köpt B och C som vi nu bor i. D är på gång.
Vi har gjort vinst på A och köpt B dyrare. Vinst på B, och köpt C dyrare. D kommer att bli billigare än C.
Vi har hela tiden skjutit upp vinstskatten, men tänkte betala vad som krävs nu när vi säljer C.

Jag sitter och räknar på lite olika alternativ med priserna på både C och D, för att se hur mycket pengar vi får kvar när vi flyttat. Problemet är att jag inte har en aning om hur vinstskatten på A, B och C ska beräknas, men misstänker att en hel del här vet exakt hur jag ska räkna.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Henrik

Du har väll redovisat tidigare försäljningar och begärt uppskov? Då kan du se vilket totalt uppskov du har idag.

Du räknar sedan ut maximalt uppskov för nytt hus, finns beräkningar på Skatteverket. Då du köper billigare kan man inte begära uppskov för allt. När du räknat ditt maximala uppskov så ser du hur mycket skatt du måste betala.

enkelt räknat: ny vinst + gammal vinst = total vinst
Uppskovssumma räknas mellan C och D.

så säg att du gjort 500k i vinst på 3 hus = 1,5M vinst.
Räkna ut uppskov, låt oss säga att du får maximalt 1,3M i uppskov, då måste du ta upp vinst 200.000 SEK som du sedan skattar för.

Vinsten på A kan väl inte vara med i ekvationen? Det måste ha lösts vid köp av C.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.