1 103 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Skarvsladd
Varje skarv är en risk (för glappkontakt, brand, går sönder, jorden försvinner, etc.), så det är inte bra. Om skarvarna kan bli blöta eller ligger i snön så är det ännu större risk.
Dessutom beror det på längden, om det blir för långt så kan det bli så att säkringarna inte fungerar som det är tänkt (och kablarna kan gå sönder, ta eld etc.) Detta beror också på vad du har för förimpedans.
Jag har själv syndat på detta sätt i svaga ögonblick (när bilen står långt från huset och man inte vill skrapa rutor i kylan), men jag måste ändå avråda starkt från det.
Dessutom beror det på längden, om det blir för långt så kan det bli så att säkringarna inte fungerar som det är tänkt (och kablarna kan gå sönder, ta eld etc.) Detta beror också på vad du har för förimpedans.
Jag har själv syndat på detta sätt i svaga ögonblick (när bilen står långt från huset och man inte vill skrapa rutor i kylan), men jag måste ändå avråda starkt från det.
Moderator
· Stockholm
· 57 747 inlägg
Skarvsladdar brukar vara max 25m. Skälet ör att om den är längre så finns det en risk att ”utlösningskriteriet” för säkringen inte uppfylls. Det handlar om att vid ett isolationsfel, så blir det en kortslutning som skall få säkringen att lösa ut direkt. Om sladden är för lång, så blir det så mycket motstånd i sladden att kortslutningsströmmen är för låg för att säkringen skall lösa ut för kortslutning. Den kommer att lösa ut ändå, men kanske efter 5 - 60 sekunder istället för en halv sekund. Under den tiden så kan någon som ex håller i bilen hinna dö.
25 m är inte en absolut gräns, utan en kompromiss. Har du ett klent elnät (långt ut på landet, långt ifrån en transformatorstation), så är även 25m för mycket, i extremfall kan det handla om max 5m sladd. Om du har ett starkt elnät, oftast i tätort, kan man ha längre kablar.
25 m är inte en absolut gräns, utan en kompromiss. Har du ett klent elnät (långt ut på landet, långt ifrån en transformatorstation), så är även 25m för mycket, i extremfall kan det handla om max 5m sladd. Om du har ett starkt elnät, oftast i tätort, kan man ha längre kablar.
Klicka här för att svara