Hej, jag ska dra en skarvsladd på 150 m utomhus från min 12v till 230v konverter vid mina solcellsbatterier. Syftet är att driva en Robota vattenpump (AGE 050 M) vid vår brunn och ersätta den manuella bensindrivna pumpen. De första 25 m gräver jag ned resten kan ligga mer öppet och tas in på vintern. Frågan är om detta funkar och om det är ngn speciell dimension på skarvsladd som behövs. Pumpen har 1 fas och effekten ligger på 0,37 KW. Jag behöver säkert anlita en auktoriserad elektriker men eftersom jag är novis vill jag gärna ha lite koll på läget innan kontakt.

Det där låter som det kan bli en intrikat fråga, vad gäller utlösningsvillkor för säkring.

Konvertern, hur mycket ström kan den lämna? Finns det någon säkring i konvertern?

Det är två saker som behöver bedömas här,
- spänningsfallet i kabeln som måste vara rimligt för att pumpen ska fungera,
- skydd mot elchock.

Med en märkström för pumpen på endast 2.4 A så bör detta gå att ordna.
Om vi börjar med att räkna på 150 meter 1.5 mm² kabel så har denna resistansen R = 0.018/1.5*2*150 = 3.6 Ω

Spänningsfallet blir då 2.4 A * 3.6 Ω = 8.6 V eller 3.8%. Det kan vara på gränsen, pumpen kanske fungerar bättre med en grövre kabel. Om det är viktigt att pumpen verkligen levererar sin uppgivna kapacitet så kan 2.5 mm² behövas. Det kanske även finns risk att ni upptäcker att denna pump inte räcker till och vill ha en större.

Över till skydd mot elchock då.
Börja med att titta på inverterns specifikationer - den har med all säkerhet internt överbelastningsskydd, och kanske också ett felskydd (JFB)? Men saknas felskyddet så sätter ni bara en portabel JFB i uttaget på invertern. Pumpen ser ut att ha en jordad kontakt, så invertern måste också då ha ett jordat uttag.

Den minsta kortslutningsströmmen i denna kabel blir 230 V / 3.6 Ω = 63 A. Invertern kommer ju att se detta som en överbelastning och förhoppningsvis bryta tillräckligt snabbt, inom 0.4 s, eller åtminstone inom några få sekunder. Är det tveksamt så kan extern säkring användas, t.ex en C4A dvärg. JFBn hjälper ju till här också för personskyddet (kortslutning mot jord), men överbelastningsskyddet måste klara att skydda kabeln vid kortslutning L-N.

Sedan beror det lite på hur pumpen ser ut - kommer skyddsjordningen av den att innebära att pumpen blir ett jordtag? Dvs är höljet ledande och har kontakt med skyddsjorden i kontakten och sann jord? I så fall kan det vara bra med riktiga jordtag, både vid invertern och vid pumpen. Men det kanske vore att gå för långt? Utan jordtag kommer kanske inte JFBn att fungera, men då finns det heller inte något den behöver skydda mot. Det är ju ingen dränkbar pump utan kommer kanske att stå skyddad? Samtidigt är det inte fel att dunka ned ett jordspett.

Hmm, det verkar vara mer komplicerat än förväntat. AC konvertern är en Mobile Power 1000w med säkring. Det står 32V 30A på den. Köpte allt från Sunwind/Exergon så det ska funka i normalfallet. /Pontus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.