B
Hej, en fråga här utifrån fynd i laddboxanläggning.

Elektrikern har tagit elen till boxarnas säkringar från ovansidan på JFB2, alltså där JFB2 får sin matning från JFB1. Boxarna har inbyggda JFB och detta är en undercentral så det sitter JFB i huvudcentral.

Min fråga är dock, varför tar man elen den här omständliga vägen?

Huvudbrytare -> JFB 1 -> JFB 2 -> Säkring -> Laddboxar

Om man nu skarvar sig förbi JFB, är det inte då bättre att koppla säkringarna direkt på huvudbrytaren?
 
Plats i klämman kanske?
Jag förutsätter att undercentralen inte ligger under en jordfelsbrytare i huvudcentralen.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Plats i klämman kanske?
Jag förutsätter att undercentralen inte ligger under en jordfelsbrytare i huvudcentralen.
Ja kanske är det så. Det andra får jag återkomma till.

En ytterligare fråga, JFB är på märkström 25 A, laddboxarna kan dra totalt 32 A. Nu går ju elen alltså inte igenom JFB utan skarvas på ovansidan. Detta är ok?
 
Jag gissar att din huvudsäkring inte är över 25A.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att din huvudsäkring inte är över 25A.
Huvudsäkring i huvudcentral är 50, undercentralen är avsäkrad 32.
 
Okej, då borde jordfelsbrytaren klara det också.
Är summan av säkringarna under jordfelsbrytaren över 25A?
 
B
D Daniel 109 skrev:
Okej, då borde jordfelsbrytaren klara det också.
Är summan av säkringarna under jordfelsbrytaren över 25A?
Menar du att det borde vara JFB med märkström 40 A?

Summan av säkringarna är 48 på JFB1 och 62 på JFB2.
 
Jag menar att jordfelsbrytaren ska klara minst samma ström som närmast överliggande säkring. Möjligen skulle man kunna argumentera för att det räcker med att summan av säkringarna under är lägre. Men det är ju inte heller fallet här. Efter som undercentralen är avsäkrad 32A så ska jordfelsbrytarna klara det.
 
S
B bygges skrev:
Menar du att det borde vara JFB med märkström 40 A?

Summan av säkringarna är 48 på JFB1 och 62 på JFB2.

Om huvudsäkringarna är 50A så kan det vara OK med en jfb på 25A ifall den endast skyddar en 3fasgrupp på max 25 A. Men om den skyddar en 3fasgrupp på 16A och en enfasgrupp på 10A t.ex så har du hamnat i ett läge där en 25A jfb är kopplad för en maxlast på 16A, 16A och 26A vilket inte är OK.

I en central som riskerar att byggas ut skulle jag aldrig monterat en 25A JFB då det skapar onödiga risker.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Jag menar att jordfelsbrytaren ska klara minst samma ström som närmast överliggande säkring. Möjligen skulle man kunna argumentera för att det räcker med att summan av säkringarna under är lägre. Men det är ju inte heller fallet här. Efter som undercentralen är avsäkrad 32A så ska jordfelsbrytarna klara det.
Det låter som man får höra med elektrikern hur den tänkt.

S SueCia skrev:
Om huvudsäkringarna är 50A så kan det vara OK med en jfb på 25A ifall den endast skyddar en 3fasgrupp på max 25 A. Men om den skyddar en 3fasgrupp på 16A och en enfasgrupp på 10A t.ex så har du hamnat i ett läge där en 25A jfb är kopplad för en maxlast på 16A, 16A och 26A vilket inte är OK.

I en central som riskerar att byggas ut skulle jag aldrig monterat en 25A JFB då det skapar onödiga risker.
JFB sitter sen tidigare. Säkringarna till laddboxarna har som sagt skarvats på dessa och går inte igenom dem. Undercentralen är dock uppsäkrad i samband med denna installation och därmed kan man kanske tycka att jordfelsbrytarna borde bytts samtidigt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det finns 25, 40 och 63A i märkström på jordfelsbrytare. 40 eller 63A i ditt fall skulle vara rätt.
Vad är märkströmmen på din huvudbrytare?

En bild hade underlättat, men jag gissar på att de kopplat in flera ledare på samma anslutningsklämma.
Att koppla in flera ledare på anslutningen kan göras om det är tillåtet enligt tillverkaren. Om man gör det så är samma ledartyp & area att föredra. Men bättre är en förgreningsplint.

Den som höjt matande säkringar ska titta på helheten, (kabelarea, förläggningssätt, märkström på apparater mm.)
 
B
H HSP skrev:
Det finns 25, 40 och 63A i märkström på jordfelsbrytare. 40 eller 63A i ditt fall skulle vara rätt.
Vad är märkströmmen på din huvudbrytare?

En bild hade underlättat, men jag gissar på att de kopplat in flera ledare på samma anslutningsklämma.
Att koppla in flera ledare på anslutningen kan göras om det är tillåtet enligt tillverkaren. Om man gör det så är samma ledartyp & area att föredra. Men bättre är en förgreningsplint.

Den som höjt matande säkringar ska titta på helheten, (kabelarea, förläggningssätt, märkström på apparater mm.)
Märkströmmen på huvudbrytare 40 A vad jag kunnat se. Det är inkommande och 2 st utgående ledare kopplat på ovandel JFB2 i L1, L2, L3. Jag tycker inte det ser snyggt ut men funktionen kanske är bra för det.

Har nu pratat med elfirma som tidigare åtgärdat fel som laddboxinstallatören skapade och som jag har förtroende för. De menade trots allt att skarvning av el till boxarnas säkringar på ovansida JFB är ok. att 25 A JFB är ok då de mindre 10 och 16 A säkringarna till belysning och annat inte förväntas dra mer än 25 A. Han menade att man inte skulle plussa ihop alla säkringar som ligger under JFB vilket låter rimligt, om man gör det krävs en JFB i "storlek som container"
 
B bygges skrev:
Har nu pratat med elfirma som tidigare åtgärdat fel som laddboxinstallatören skapade och som jag har förtroende för. De menade trots allt att skarvning av el till boxarnas säkringar på ovansida JFB är ok. att 25 A JFB är ok då de mindre 10 och 16 A säkringarna till belysning och annat inte förväntas dra mer än 25 A. Han menade att man inte skulle plussa ihop alla säkringar som ligger under JFB vilket låter rimligt, om man gör det krävs en JFB i "storlek som container"
Ja, det är nog en riktig bedömning. I min central har jag en 40A 3-fas JFB och huvudsäkringar på 25 A. Om man skulle lägga ihop alla gruppsäkringar så blir det ju typ 300A.
Men det är också bra att inte "underdimensionera" en JFB. I ett tidigare boende hade jag problem med att JFB löste ut "sporadiskt". Elelktrikern kunda inte hitta några isolationsfel någonstans, men det visade sig att det var en enfas 16A JFB med huvudsäkring på 20A. Efter byte till en 40A JFB så försvann problemen (nu kan man ju inte säkert säga om det var pga märkströmmen men elisen var rätt säker på det när jag pratade med honom senare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jordfelsbrytaren bör ju iallafall ha minst samma märkström som de säkringar som sitter före den.
 
B
useless useless skrev:
Jordfelsbrytaren bör ju iallafall ha minst samma märkström som de säkringar som sitter före den.
Kan ju helt hålla med om att det vore optimalt. Nu har laddboxinstallatören utifrån fast pris gjort minsta möjliga. Här handlar det dock endast om 7 A skillnad på avsäkring till undercentral (32 A) och JFB märkström (25 A) och de underliggande 10 och 16 A säkringarna förväntas inte sammanlagt dra mer än 25 A. Så jag kan förstå om en elektriker kan tänkas godkänna detta. Firman jag ringde till nu hade ju enkelt kunnat säga att detta är helt fel och så hade det blivit ett till jobb för dem..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.