Kan du då inte dra FK ända in i lampan och skarva där, eller ansluta direkt i lampan?

Hemmanisse skrev:
Jag har ett fäste på vägg och det är draget vp-slang ifrån dosan inne garaget hela vägen upp till toppen på väggfästet.
Hur ser fästet på väggen ut?
Är det ungefär som den som snaggletooth länkade till? För om det är en rörstump lampan kommer hängas på så går det antagligen att låta skarven hamna inne i rörstumpen.

Bild på fästet skulle underlätta för oss att ge förslag.

L
Hemmanisse skrev:
Jag har ett fäste på vägg och det är draget vp-slang ifrån dosan inne garaget hela vägen upp till toppen på väggfästet.
Jag vill juh använda slangen då jag framförallt vill skydda FK jordtråden som jordar armaturen då jorden i den svarta kabeln bara jordar elektroniken.
Förstår inte varför man lagt skarven så nära inpå armaturen och inte länge bort/eller varför den egentligen satts på kabeln.

Hade varit bra och veta vad som är godkänt gällande skarven. Ubåtar och sånt tror jag blir tufft att få in i 16mm slangen.
Jag har skarvat 4 st 1,5mm trådar och fått in dem i ett 20 mm rör. Ubåtar går inte, men om du kipper bort plasten på sockerbitar och sedan isolerar. Du kan dock inte skarva alla ledare på samma ställe.

Presshylsor eller lödning plus krympslang skulle jag rekommendera om man nu måste skarva i ett rör. Dessa bygger ganska lite men man behöver nog lägga dem på rad för att det ska få plats. Skruvförband tar mer plats, och är faktiskt inte heller tillåtet att lägga dolt.

Bo.Siltberg skrev:
Presshylsor eller lödning plus krympslang skulle jag rekommendera om man nu måste skarva i ett rör. Dessa bygger ganska lite men man behöver nog lägga dem på rad för att det ska få plats. Skruvförband tar mer plats, och är faktiskt inte heller tillåtet att lägga dolt.
Så du menar att skarvhylsor är ok att använda i detta fallet?
För det är bara 3st trådar jag behöver skarva då FK jordkabeln drar jag direkt ner till dosan.
Jag kan låna ett proffsverktyg för att klämma skarvarna men frågan är om jag behöver ha några speciella skarvar eller om det fungerar bra med vanliga blå som man köper på tex Bauhaus etc?

Demmpa skrev:
Hur ser fästet på väggen ut?
Är det ungefär som den som snaggletooth länkade till? För om det är en rörstump lampan kommer hängas på så går det antagligen att låta skarven hamna inne i rörstumpen.

Bild på fästet skulle underlätta för oss att ge förslag.
Fästet ser ut ungefär som det som länkades, röret går ut ifrån vägg och vp slangen kommer ut på garage väggen och går inne i rörfästet.
Har ingen bild tagen på det men som sagt är det väldigt likt det som tidigare postats.

Då gör du lämpligen skarven i röret :thumbup:

Hemmanisse skrev:
Fästet ser ut ungefär som det som länkades, röret går ut ifrån vägg och vp slangen kommer ut på garage väggen och går inne i rörfästet.
Fimpa VPröret så att den slutar någon mm in i fästet, sedan har du nästan hela fästets rörstump att förlägga skarven i.

Hemmanisse skrev:
Så du menar att skarvhylsor är ok att använda i detta fallet?
För det är bara 3st trådar jag behöver skarva då FK jordkabeln drar jag direkt ner till dosan.
Jag kan låna ett proffsverktyg för att klämma skarvarna men frågan är om jag behöver ha några speciella skarvar eller om det fungerar bra med vanliga blå som man köper på tex Bauhaus etc?
Som sagt, om du måste göra en skarv i en flexslang så är det inte förbjudet med en presskarv då dessa får vara dolda. Skruvförband måste vara tillgängliga för inspektion. Om det är Ok är en annan sak, vilket jag inte tycker att det är om det finns en annan lösning (lampa som är avsedd för väggmontering och anslutning i lampan - denna lampa ska sitta på en stolpe!).

Om du istället tänker skarva i stagröret så måste du tänka på ifall det behöver skyddsjordas. Om du isolerar skarven helt med krympslang el dyl så behövs det inte, men om enkelisolerade ledare ligger i röret så måste det skyddsjordas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.