Har köpt en ny led-armatur till garageinfarten och tänkte kasta bort vår gamla 70W som sitter där idag.
Problemet jag stött på är att led-armaturen har en färdig kabel till sig in i "huset" på armaturen som jag inte kan byta och det sitter en skarv på kabeln(stift och sedan en mutter som låser fast - har en liknande skarv på led-slingan vi har ute vid jul).
Skarven gör att jag inte kan få in kabeln i slangen som går till dosan i garaget så frågan är väl om jag skulle kunna klippa båda ändarna på skarven och sen skala upp trådarna i kabeln och sedan klämma fast med kabelsko skarvhylsor istället och lägga krympslang utanför?
Då blir det som en vanlig "hel" kabel hela vägen.

Dosan sitter 2m ifrån armaturen.

Låter inte som om denna lampa är avsedd för fast installation? Bild? Länk?

Är det 230 volt vi pratar om här, eller är det typ 12 volt?

Är det 230 skulle jag föreslå att du monterar ett uttag utomhus som du sätter lampan i.
Är det 12V så kan du göra som du tänkt.

Ge oss gärna lite info på vad det är för armatur som du har köpt.

Art nr, namn, köp ställe, osv, Gärna ett par bilder för att underlätta de hela.

Jag förstår hur du vill göra. Det skulle gå att göra som du säger. Men de låter lite lustigt. Främst så kan man sätta kabelskorna på fel hål och få spänningsförande delar. Sen så kan nollan bli spänningsatt om man sätter kabelskorna fel dessutom.

Är den gjord för att anslutas direkt på 230V så kan man klippa kabeln. Dosa av i dosa med dragavlastning, koppla in med tex Wago 222 , 221 eller Dubbla ubåtar. och sedan montera armaturen.

Ledsen att jag inte svarat tidigare, har haft fullt upp senaste dagarna.

Mela Led Stella 30W
En kompis som köpt ut den via Storel.

Den är nog mer anpassad för att sitta på stolpbelysning men den är defintivt anpassad för fast installaton. Bifogar bilder.
DSC_0287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0289.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter den monterad på en stolpe är det tveklöst en fast installation;)

Armaturen bör väl monteras på en stolpe eller rörarm ?

L
En metod jag använt när jag har behövs skarva för att få i el i rör och dylikt är denna.

Du behöver, värmepistol, krympslang, "sockerbitar"/kopplingslist, alt eltejp.
Klipp av ledare 1, skala. Klipp sönder en sockerbit, så att du får bort plasten runt metallen. Montera krympslang, skruva fast båda ändar, värm krympslang.

Sedan klipper du nästa ledare en bit ifrån bulan. Nu kan du troligen få i allt i röret.

Redigerat:
Mikael_L
Den lampan är konstruerad för att anslutningskabeln ska anslutas i en kopplingsdosa eller något annat godkänt kopplingsutrymme.
Skarven som sitter på befintlig kabel kräver möjligen också att vara lite väderskyddad.

Den vanliga inkopplingen är nog genom att påmonterad kabel dras ner i belysningsstolpen och ansluts till anslutningsplintarna lågt ner i stolpen.

Alternativt sitter armaturen på ett fasadfäste och så har man en utanpåliggande kopplingsdosa bredvid fasadfästet.

Mikael_L
Hemmanisse skrev:
Skarven gör att jag inte kan få in kabeln i slangen som går till dosan i garaget så frågan är väl om jag skulle kunna klippa båda ändarna på skarven och sen skala upp trådarna i kabeln och sedan klämma fast med kabelsko skarvhylsor istället och lägga krympslang utanför?
Då blir det som en vanlig "hel" kabel hela vägen.

Dosan sitter 2m ifrån armaturen.
Men till nöds känns det som att man skulle kunna göra sådär. Särskilt om du utför det fint och ordentligt med t.ex. dubbla lager krympslang, gärna krympslang med smältande insida på sista lagret.

Om man tittar på produktbladet (på en av småbilderna) jag länkade till så ser man att dom har lagt skarven under locket i lampan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har ett fäste på vägg och det är draget vp-slang ifrån dosan inne garaget hela vägen upp till toppen på väggfästet.
Jag vill juh använda slangen då jag framförallt vill skydda FK jordtråden som jordar armaturen då jorden i den svarta kabeln bara jordar elektroniken.
Förstår inte varför man lagt skarven så nära inpå armaturen och inte länge bort/eller varför den egentligen satts på kabeln.

Hade varit bra och veta vad som är godkänt gällande skarven. Ubåtar och sånt tror jag blir tufft att få in i 16mm slangen.

Demmpa skrev:
Om man tittar på produktbladet (på en av småbilderna) jag länkade till så ser man att dom har lagt skarven under locket i lampan.
Det sitter 2st skarvar, en inne vid drivdonet samt en utanför armaturen som bilderna visar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.