17 493 läst ·
31 svar
17k läst
31 svar
skarva vp rör till slang
Det är så vi gör i Sverige, en myndighet arbetar fram förslag efter att man lyssnar på expertis och Sveriges riksdag och regering tar beslut. Branschen själva urformar inte reglerna. Har du något bättre förslag? Ingen med yrkeskompetens får ha synpunkter? Vi lyssnar bara på amatörer som hempular? Hur tycker du man skall göra? Inga regler alls? Alla får installera el som man vill?useless skrev:
Man kan dra i en tunn tråd och hävda att det är till den infällda ljudanläggningen. Sen kan man ångra sig och låta elektrikern använda tråden som dragtråd...
Men hela resonemanget visar, som vanligt, hur idiodiska reglerna är. Men det är inte så konstigt när det är branschen själva som har fått utforma dom.
Nja. Du har rätt i att det vi har hemma är 230/400 V starkström och lågspänning.D Dr Jumping Jack skrev:
Däremot har du helt fel i varför vi har det regelverk vi har. Det är en klumpig, gammalmodig samling dåligt uppdaterade regler som ingen vill/vågar räta ut. Vi omger oss regelbundet med saker som är betydligt farligare än el, som är tillåtna för gemene man att hantera efter en kortare utbildning (bilar, vapen) eller ingen utbildning alls (receptfria läkemedel, alkohol, tobak). Dessutom håller vi på med massa farliga saker som kräver utbildning. Gemensamt för de flesta av dem är att den utbildningen, med tillhörande licens/behörighet/auktorisation ska vara personlig. Icke så när det gäller el, där räcker det med att vara anställd på rätt företag.
Ska vi prata om vad som hände senast när ESV faktiskt ville ha personlig behörighet? Vad branschen tyckte och vad utfallet blev....Kludden33 skrev:
Meh... Hade du inget bättre? Som sagt, jag har dragit (gula) rör för bevattning i trädgården. Om elis kommer och drar i en kabel i dem, gjorde jag mig skyldig till ett brott när jag installerade röret? Det är som sagt en retarderad konsekvens av lagstiftningen, som inte kan hantera den situationen.Kludden33 skrev:
Som useless sa, den här diskussionen har gått många varv på BH och det är osannolikt att någon av er två kan tillföra något nytt och konstruktivt, men försök för all del. Det är alltid intressant att höra konstruktiva synpunkter.
Det spelar ingen roll vad jag skriver eller vilken paragraf jag hänvisar till, vissa kommer alltid hävda att det är löjligt eller att det är si eller så.tommib skrev:
Nja. Du har rätt i att det vi har hemma är 230/400 V starkström och lågspänning.
Däremot har du helt fel i varför vi har det regelverk vi har. Det är en klumpig, gammalmodig samling dåligt uppdaterade regler som ingen vill/vågar räta ut. Vi omger oss regelbundet med saker som är betydligt farligare än el, som är tillåtna för gemene man att hantera efter en kortare utbildning (bilar, vapen) eller ingen utbildning alls (receptfria läkemedel, alkohol, tobak). Dessutom håller vi på med massa farliga saker som kräver utbildning. Gemensamt för de flesta av dem är att den utbildningen, med tillhörande licens/behörighet/auktorisation ska vara personlig. Icke så när det gäller el, där räcker det med att vara anställd på rätt företag.
Ska vi prata om vad som hände senast när ESV faktiskt ville ha personlig behörighet? Vad branschen tyckte och vad utfallet blev....
Meh... Hade du inget bättre? Som sagt, jag har dragit (gula) rör för bevattning i trädgården. Om elis kommer och drar i en kabel i dem, gjorde jag mig skyldig till ett brott när jag installerade röret? Det är som sagt en retarderad konsekvens av lagstiftningen, som inte kan hantera den situationen.
Som useless sa, den här diskussionen har gått många varv på BH och det är osannolikt att någon av er två kan tillföra något nytt och konstruktivt, men försök för all del. Det är alltid intressant att höra konstruktiva synpunkter.
Men jag anser att regelverket är tydligt, att förlägga kanalisation för starkströmsanläggning klassas som elinstallationsarbete och kräver behörighet (auktorisation).
Eftersom du anser att det är tydligt kanske du kan svara på det faktiska exemplet?
Gulrör installerat i trädgården för en bevattningsslang, för det var praktiskt och det jag hade hemma när jag skulle under trädgårdsgången. Om någon installerar en kabel i sagda gulrör, begick jag ett brott när jag installerade röret för bevattningen?
Gulrör installerat i trädgården för en bevattningsslang, för det var praktiskt och det jag hade hemma när jag skulle under trädgårdsgången. Om någon installerar en kabel i sagda gulrör, begick jag ett brott när jag installerade röret för bevattningen?
Jag är tveksam till att du förlägger en gulslang på ett förläggningsdjup som elinstationenen kräver med sandbädd mm för att dra i rör för bevattning.tommib skrev:
Eftersom du anser att det är tydligt kanske du kan svara på det faktiska exemplet?
Då jag saknar juristutbildning är det inte min sak att säga om det är olagligt eller inte, men jag anser att jag svarat för var det står att det är ett behörighetskrävande arbete. Men om en elinstallatör väljer att dra ledningar i rör där de inte har en susning om hur röret är förlagt får det stå för dem.
Det krävs ingen sandbädd eller något särskilt förläggningsdjup på egen mark. Det finns rekommendationer men inga krav.
Du ansåg att reglerna var klara och tydliga. Jag presenterar dig med ett exempel på när de inte är det. Det finns andra också. Reglerna är usla och en kvarleva från en annan tid som borde moderniserats för länge sedan. Framför allt borde personlig behörighet införas, med teoretisk och praktisk kunskapskontroll istället för "avsutten tid".
Du ansåg att reglerna var klara och tydliga. Jag presenterar dig med ett exempel på när de inte är det. Det finns andra också. Reglerna är usla och en kvarleva från en annan tid som borde moderniserats för länge sedan. Framför allt borde personlig behörighet införas, med teoretisk och praktisk kunskapskontroll istället för "avsutten tid".
Fel av mig, det är standarder som säger det. Men om du uppfyller standarden når du kraven på god elsäkerhetsteknisk praxis utan problem. Du behöver inte följa standarden, men då ska du göra en riskbedömning och dokumentera den.tommib skrev:
Det krävs ingen sandbädd eller något särskilt förläggningsdjup på egen mark. Det finns rekommendationer men inga krav.
Ett problem med resonemanget om gulslang för bevattning som sedan används för elinstallationer är att du just ändrar användningsområde.
Lite som att ha ett lager som är ett torrt icke brandfarligt utrymme ena dagen för att sedan använda utrymmet till förråd av explosionsfarlig material. Typ som i Beirut. Det gick ju bra i flera år...
Ok. Var dokumenterar jag det då? Var finns kravet på dokumentation?Kludden33 skrev:
Nej, det är inget problem. Det är bara ett exempel på hur reglerna skapar knäppa situationer om man drar dem till sin spets.Kludden33 skrev:
Vilken söt halmgubbe.Kludden33 skrev:
Ok. Vem ska dokumentera och på vilket sätt? Är anläggningsinnehavaren (privatperson med hus) skyldig att ha sådan dokumentation?
Det finns mycket som är vettigt i föreskrifterna och Svensk standard men som med mycket annat så fungerar det inte riktigt i den verkliga världen. Speciellt inte hos privatpersoner.
Det finns mycket som är vettigt i föreskrifterna och Svensk standard men som med mycket annat så fungerar det inte riktigt i den verkliga världen. Speciellt inte hos privatpersoner.
Eftersom att det är en elinstallatör som utför arbetet är det ju densamma som gör riskbedömning och dokumenterar avsteg från standarden. Det är lämpligt att ge kunden ett exemplar samt att företaget sparar en kopia.tommib skrev:
Ok. Vem ska dokumentera och på vilket sätt? Är anläggningsinnehavaren (privatperson med hus) skyldig att ha sådan dokumentation?
Vad är konsekvensen av att inte ha detta dokument då?
Min poäng här är att anläggningen talar för sig själv. Det är mest i samband med pappersexercis som man måste kunna visa alla dessa dokument. När slutbeskedet är klart så finns det inget tvingande krav, vad jag vet, på att spara något alls. Det är en bra idé, givetvis, men inte ett måste.
Det vanligaste är för övrigt att det absolut inte är en elinstallatör som gör något arbete. Det är en montör med mer eller mindre erfarenhet.
Min poäng här är att anläggningen talar för sig själv. Det är mest i samband med pappersexercis som man måste kunna visa alla dessa dokument. När slutbeskedet är klart så finns det inget tvingande krav, vad jag vet, på att spara något alls. Det är en bra idé, givetvis, men inte ett måste.
Det vanligaste är för övrigt att det absolut inte är en elinstallatör som gör något arbete. Det är en montör med mer eller mindre erfarenhet.
Det är väl när/om något händer i framtiden och utredningen visar att installationen inte höll god elsäkerhetsteknisk praxis. En ansvarsfråga. Som innehavare av en elanläggning är du ansvarig att den är säker dygnet runt året om.tommib skrev:
Vad är konsekvensen av att inte ha detta dokument då?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
En (dold) starkströmsledning ska skyddas mot en mängd yttre villkor. Så visst har placeringen av ett (mark)rör betydelse, även om man avser att dra en mantlad kabel i det, inte FK. Man kan därför inte sticka huvudet i sanden och deklarera att röret ska användas till högtalarkabel om man egentligen tänkt använda det till starkström för att komma undan kravet på behörighet. Det innebär också att man inte kan använda befintliga rör hur som helst om man inte känner till dess förläggning. Kravet på behörighet för att förlägga tomrör tycker jag därmed faller väl in bland övriga regler.
Men, så bör man ju även se nyktert på frågan och fundera över verkliga risker i normala bostäder och trädgårdsmark. Jag tror inte det finns fog för att ropa på någon högre kunskap i de flesta fall, och det blir nog sällan en signifikant skillnad om man anlitar en elfirma med relevant EKP för jobbet mot att göra det själv. Ska man göra något själv är det dock vara viktigt IMHO att prata med en elfirma i förväg så att de är med på noterna för att kunna slutföra.
Men, så bör man ju även se nyktert på frågan och fundera över verkliga risker i normala bostäder och trädgårdsmark. Jag tror inte det finns fog för att ropa på någon högre kunskap i de flesta fall, och det blir nog sällan en signifikant skillnad om man anlitar en elfirma med relevant EKP för jobbet mot att göra det själv. Ska man göra något själv är det dock vara viktigt IMHO att prata med en elfirma i förväg så att de är med på noterna för att kunna slutföra.