Jag håller på att bli tokig!

Vårt förstajack satt i ett av våra sovrum men nu har vi gjort om det rummet till kök i stället. Så där jacket satt så står nu köksskåp i vägen.
Vi har gjort hål i baksidan på skåpet så att vi kommer åt sladdarna men något jack sitter inte där längre utan är vidarekopplat till annan plats.

För två veckor sedan slutade telefonerna att fungera och således även bredbandet. Nu sitter jag och stirrar in i ett virrvarr av sladdar, sockerbitar och tejp och jag får inte grepp om det, jag fattar för det första inte vem som kopplat och hur. (Efter att nån skarvade därifrån så har det alltså fungerat ett tag men nu måste något ha hänt) Överallt där jag letar så hittar jag information om hur man kopplar jack vidare till andra jack men ingenstans hur man kopplar när jacket liksom inte finns längre.

Jag kan tycka att det då borde röra sig om en förlängning och att kabelparen borde skarvas ihop med samma färg eller motsvarande färg eftersom kabeltyperna är olika, men på sina ställen så sitter det inte ihop två och två utan en mot två t.ex.

Jag kan inte ens förklara hur det ser ut, men jag har
- en svart kabel (som jag misstänker kommer utifrån) med sladdarna blå, vit, turkos och lila
- en vit kabel (som tidigare gick från förstajacket som då var det här till kontoret) med sladdarna svart, gul, grön och röd
- en vit kabel (den nya som då ska bli första jacket eftersom det här ligger bakom köksskåpen)med sladdarna svart, gul, grön och röd
. sedan är det några andra sladdar som sticker upp som jag inte vet vad det är men jag skulle gissa att de går upp till övervåningen så de behövs inte

Så då till frågan - hur kopplar jag ihop sladdarna från den svarta kabeln med sladdarna till det nya förstajacket? Notera att jag alltså inte har något jack där jag håller på nu så sladdarna måste skarvas ihop.

Kan jag på något sätt koppla den svarta kabeln till båda vita så att jag slipper dra om den som ska till kontoret?

Jag vet inte om det går att få ut nåt av mitt svammel men jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Instruktionerna för hur jack skall kopplas gäller ju i lika stor grad för när jack saknas om man tänker till lite.
Börja med att få fart på det du vill skall vara första jack genom att öppna och kolla vilket ledarpar som går in på nedre skruvarna, borde vara svart/gul har jag för mig. Detta ledarpar skall kopplas till ett av paren i den svarta inkommande kabeln, gissningsvis blå/vit. (t ex vit till gul och blå till svart)
Sedan kopplar man det ledarpar som kommer från förstajackets övre skruvar till det ledarpar som kommer från de nedre skurvarna i nästa jack.

Av din beskrivning ser det inte ut som om du skulle behöva dra om några kablar för att få till en slinga med två jack.

Några förgreningar av typen "två till ett" skall inte finnas om man tänker sig ett traditionellt seriekopplat system. Färgerna är inte intressanta, det som spelar roll är vilka stift de är kopplade till. Det gör heller inget om man råkar korsa ledarna i ett par.

Det enda som nästan är säkert är att den inkommande svarta där är det signal på vit-blå, turkos-lila är troligen reserv.

Sedan ska det skarvas vidare till 1:a jacket och in på de nedre skruvarna. De övre skruvarna på vänster sida ska kopplas ihop med varandra och dras till nästa jacks nedre skruv, lika med de övre högra.

Protte

Okej, jag ska försöka när jag kommer hem.

För att koppla samman, använder jag skravklämmor då?

Skarva tele kan du göra med nästan vad som helst. Sockerbitar funkar utmärkt.

Sen är det, som Protte säger, bäst att riva upp allt och koppla om rätt. Och gärna passa på att märka upp eller dokumentera på annat sätt.

Så - har jag fattat det rätt?

Den blåa sladden skarvas med en skarvklämma ihop med den svarta sladden och den vita skarvas med skarvklämma ihop med den gula?
Den lila och turkosa ska alltså bara sticka ut?

Japp, lila och turkos blir över. Däremot får du alltså kolla i det som skall bli första jack vilka färger som använts på de nedre skruvarna (inkommande) där. Svart/gult var en (inte helt) vild gissning från min sida. Sen om du kopplar vit mot gul och blå mot svart eller tvärtom spelar ingen roll, det var det jag menade när jag skrev att det inget gör om man korsar paret.

Det jag menade är att du borde koppla bort ALLA jack. Och sen börja koppla från första jacket och koppla allt rätt.

Då bestämmer du själv vilka färger du använder (utom på den inkommande).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.