Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Vad jag har fått lära mig så är det runt 110 V när det ringer.
En AXE växel som idag är det vanligaste levererar nominellt ut -48V på en obelastad linje. Går att lasta några få mA. Ringsignalen är 90VAC nominellt. Hyffsad strömstyrka för att orka ringa i en del gamla klockor. När man lyfter på luren lastas linjen ned till ca 5-10V vilket då registreras som lur av men inte kortis vilket i så fall kommer att koppla ur linjen om det ligger på för länge. Ljudet ligger överlagrat på denna spänning. Före första ringsignalen polväxlas linjen vilket registreras av viss utrustning.
Här fungerar den gamla ringklockan fortfarande, men pulssignalleringen är borta så det går bara att svara i en Dialog, inte ringa.-MH- skrev:
Pulssignallering fungerar så att nummerskivan kortsluter ledningen (0.1 s tror jag) för varje puls. Noll är en puls, Ett två pulser osv.
Har (hade) man bra taktkänsla kan man även signallera genom att slå på "klykan".
Tror faktiskt att de flesta stationer fortfarande klarar pulssignalering. Men då allt fler kör med div IP telefoner och grejer imellan så stödjer de kanske inte pulser.
Pulsutrustningen avvecklas allteftersom. Lite synd då det innebär mindre nytta för den gamla bakelitpjäsen. Den är så bra till telesäljare då man verkligen kan dänga luren i örat på dem 
-MH-: den kopplingen var kreativ i alla fall
-MH-: den kopplingen var kreativ i alla fall
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Wago är ett varumärke som sammankopplas med toppklämmor, en annan benämning för en slags "sockerbit". Dessa toppklämmor finns i engång- resp flergångsutförande för olika antal ledare. Vanlig tvåa är det samma som engångsutförandet för två trådar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg