Tony2 skrev:
När det inte ringer är det 50 V. Men det känns ju inte ens. Är det så stor skillnad på 50 V och 90 V ?
Med torra fingrar känner du nog inget. Det gäller att ha lite otur också. I värsta fall räcker 90 V till för att driva 50 mA genom hjärtat, och då är det ajöss.

Vad jag har fått lära mig så är det runt 110 V när det ringer.

En AXE växel som idag är det vanligaste levererar nominellt ut -48V på en obelastad linje. Går att lasta några få mA. Ringsignalen är 90VAC nominellt. Hyffsad strömstyrka för att orka ringa i en del gamla klockor. När man lyfter på luren lastas linjen ned till ca 5-10V vilket då registreras som lur av men inte kortis vilket i så fall kommer att koppla ur linjen om det ligger på för länge. Ljudet ligger överlagrat på denna spänning. Före första ringsignalen polväxlas linjen vilket registreras av viss utrustning.

Man undrar när de slutar stödja sådana där gamla helmekaniska Dialog-telefoner...

-MH- skrev:
Man undrar när de slutar stödja sådana där gamla helmekaniska Dialog-telefoner...
Tja, vevtelefoner funkar ju inte längre så det dröjer nog bara en 30-40år eller så! :D

-MH- skrev:
Här fungerar den gamla ringklockan fortfarande, men pulssignalleringen är borta så det går bara att svara i en Dialog, inte ringa.

Pulssignallering fungerar så att nummerskivan kortsluter ledningen (0.1 s tror jag) för varje puls. Noll är en puls, Ett två pulser osv.

Har (hade) man bra taktkänsla kan man även signallera genom att slå på "klykan".

Tror faktiskt att de flesta stationer fortfarande klarar pulssignalering. Men då allt fler kör med div IP telefoner och grejer imellan så stödjer de kanske inte pulser.

mycke_nu skrev:
Här fungerar den gamla ringklockan fortfarande, men pulssignalleringen är borta så det går bara att svara i en Dialog, inte ringa.
Har du FM-burkar eller räcker ledningarna till åt alla? Vi hade en FM-burk innan man byggde ut kapaciteten som inte tog pulser. Förmodligen trasig.

Bra fråga.. Inga burkar dom sista fem kilometrarna i vart fall. Vi är bara en handfull abonnenter här ute på udden.

snuttjulle skrev:
Art nummer 32-5283 på clas i sjön är utmärkt.
Jag skaffade likadana skarvklämmor från Kjell & Co men kabeln ville inte sitta kvar i dem så jag tog vanliga Wago-tvåor istället. Funkade hur bra som helst.

Pulsutrustningen avvecklas allteftersom. Lite synd då det innebär mindre nytta för den gamla bakelitpjäsen. Den är så bra till telesäljare då man verkligen kan dänga luren i örat på dem :)

-MH-: den kopplingen var kreativ i alla fall :)

ThomasLindgren skrev:
Jag skaffade likadana skarvklämmor från Kjell & Co men kabeln ville inte sitta kvar i dem så jag tog vanliga Wago-tvåor istället. Funkade hur bra som helst.

Hej

Vad är Wago-tvåor ?

/axelman

För ett tag sedan var en arbetskompis på besök och han chockade vår gamla bakelittfn LM Ericsson BC230 med att ringa ett nummer som började med 073.....

Wago är ett varumärke som sammankopplas med toppklämmor, en annan benämning för en slags "sockerbit". Dessa toppklämmor finns i engång- resp flergångsutförande för olika antal ledare. Vanlig tvåa är det samma som engångsutförandet för två trådar.

Apprentice skrev:
Wago är ett varumärke som sammankopplas med toppklämmor.
Hmmm
Har du sett Wagos katalog. Toppklämmor är nog bara en sida av ca 300 sidor.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.