4 411 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Skarva pansarrör in i dosa
Hej!
Jag håller som bäst på att gå igenom och dra om elsystemet i kåken vi bor i. Till att börja med kan jag säga att jag har utbildning, har jobbat nåt år inom installation, och senaste 7 åren jobbat på elverkstaden på Schneider Electric, så jag är skapligt insatt i ämnet. Så ja, jag vet att jag inte egentligen får, men jag har dragit några km kabel om man säger som så
Hur som, har bytt i princip all fk, flyttat + kompletterat vissa strömställardosor med dubbeldosa, och i dessa fall har jag hackat upp och spårat in slang. Denna har gått jättebra att skarva på befintliga stålrör med.
Det är med andra ord en 50talskåk med gamla pansarrör, eller b-rör(?), osäker på vilket.
Nu finns det ju ett antal plåtdosor kvar som jag tänkte ta som ett litet sidoprojekt. Började igår och slet sonika bort en rackare. Det är väl egentligen inga större problem, trycka i en rot-dosa (i dessa fall orkar jag fan inte hacka upp väggen och gjuta in dosor på så många), i med pl400 och fogskum sen ska det nog sitta.
Frågan jag har är egentligen ganska kort och gott, hur skarvar man in befintliga stålröret i plastdosan på ett korrekt sätt? Jag vill såklart göra det så nära regelboken det går.
Måste man värma på nån krympslang, eller är det godkänt att gå in med stålröret precis kant-i-kant med öppningen? Är ju inte speciellt sugen på att hacka fram röret bara för att skarva på en decimeter slang
Jag håller som bäst på att gå igenom och dra om elsystemet i kåken vi bor i. Till att börja med kan jag säga att jag har utbildning, har jobbat nåt år inom installation, och senaste 7 åren jobbat på elverkstaden på Schneider Electric, så jag är skapligt insatt i ämnet. Så ja, jag vet att jag inte egentligen får, men jag har dragit några km kabel om man säger som så
Hur som, har bytt i princip all fk, flyttat + kompletterat vissa strömställardosor med dubbeldosa, och i dessa fall har jag hackat upp och spårat in slang. Denna har gått jättebra att skarva på befintliga stålrör med.
Det är med andra ord en 50talskåk med gamla pansarrör, eller b-rör(?), osäker på vilket.
Nu finns det ju ett antal plåtdosor kvar som jag tänkte ta som ett litet sidoprojekt. Började igår och slet sonika bort en rackare. Det är väl egentligen inga större problem, trycka i en rot-dosa (i dessa fall orkar jag fan inte hacka upp väggen och gjuta in dosor på så många), i med pl400 och fogskum sen ska det nog sitta.
Frågan jag har är egentligen ganska kort och gott, hur skarvar man in befintliga stålröret i plastdosan på ett korrekt sätt? Jag vill såklart göra det så nära regelboken det går.
Måste man värma på nån krympslang, eller är det godkänt att gå in med stålröret precis kant-i-kant med öppningen? Är ju inte speciellt sugen på att hacka fram röret bara för att skarva på en decimeter slang
Jag kan inte svara på hur regelverket ser ut men jag hade gjort så iaf. Kanske trä på en kort bit nipolan eller EKK-hölje precis där övergången mellan dosa och rör är? Alltså trä på över FK:n när du har dragit allt i dosan.
Ska du göra det riktigt blir det till att bilaur dom g:a dosorna och ansluta rören till dom nya rörstosarna, kanske med hjälp av lite slang och muff.
ROT-dosor är INTE avsedda för ingjutning, fastlimning, inbilning utan ska sättas i skivmatr. med hjälp av dom förmonterade "skruvavingarna".
Och eftersom du ville veta och göra på rätt sätt är det bara att bila, och här är nog inte dina många km av kabeldragning till någon större nytta för det ör ju liksom ett helt annat arbete.
ROT-dosor är INTE avsedda för ingjutning, fastlimning, inbilning utan ska sättas i skivmatr. med hjälp av dom förmonterade "skruvavingarna".
Och eftersom du ville veta och göra på rätt sätt är det bara att bila, och här är nog inte dina många km av kabeldragning till någon större nytta för det ör ju liksom ett helt annat arbete.
Det är ju såklart ett alternativ ja.
Svårt hitta svar på nätet hur man gör korrekt. Hittar i princip ingenting. Jag tänker ju lite längre fram, när nästa stackare ska dra i något och drar åt "fel" håll. Är väl iofs personens ansvar att själv kolla upp innan kan man tycka.
Svårt hitta svar på nätet hur man gör korrekt. Hittar i princip ingenting. Jag tänker ju lite längre fram, när nästa stackare ska dra i något och drar åt "fel" håll. Är väl iofs personens ansvar att själv kolla upp innan kan man tycka.
Är inte dessa tillåtna att spåra in i lättbetong menar du?elmont skrev:Ska du göra det riktigt blir det till att bilaur dom g:a dosorna och ansluta rören till dom nya rörstosarna, kanske med hjälp av lite slang och muff.
http://www.elbutik.se/product.html/spardosa?category_id=1960
Dessa räknas väl också inom kategorin rot? Annars ber jag om ursäkt för begreppsförvirring.
Men enligt regelverket måste man alltså gå in med stålröret i en stos, eller hellre skarva på en bit slang? Inte lägga gamla röret kan-i-kant?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Hade använt en stuts avsett för 16 rör och slang. Kommer inte på vad de heter men ett tillbehör till tex U-56 dosan eller när man tar upp egna hål i centraler mm.
Bara borra lämpligt hål och i med plastmuttern och gänga på.
Som tidigare nämnt så är Rotdosan inte tänkt för det du använder det till.
Bara borra lämpligt hål och i med plastmuttern och gänga på.
Som tidigare nämnt så är Rotdosan inte tänkt för det du använder det till.
Ok, tackar för svar. Får överväga då, är ju iofs lättbetong så ganska lätt att krafsa ur, bara tillräckligt för att få på en stos.
Men igen, visst måste väl dosan jag länkade till vara godkänd för ingjutning/inlimning? Det är ju det den säljs som?
Men igen, visst måste väl dosan jag länkade till vara godkänd för ingjutning/inlimning? Det är ju det den säljs som?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 942 inlägg
Ja, den dosan du länkar till är ju en spårdosa, inte en rotdosa.
Självklart kan du använda den dosan som du, gör blir säkert utmärkt. Kan du inte få i gamla röret en liten bit i stosen som du gör jobbet nu? Att sätta ytterligare muff och rör/slangstump tillför i princip inget jämfört med om du fixerar i stort kant i kant med den typ väggar du har.Pippirull skrev:
Lite OT och ordvrängningBo.Siltberg skrev:
Men tillverkaren/leverantören kallar den för rotdosa i sin egen beskrivning.
Jag vet vad man slarvigt kallar för rotdosa men begreppet är väl egentligen inget som i grunden avser en speciell dosa utan en dosa avset för "Renovering, Ombyggnad, Tillbyggnad" dvs ROT.
Redigerat:
Exakt det jag va lite inne på också, trodde själv att det föll in under kategorin rot, men har kanske feloceanis skrev:
Hur som är det en spårdosa jag pratat om. Men får väl bita i det sura och hacka lite betong i alla fall. Hade helst sluppit göra det men det är som det är.
Absolut rätt.....dvs en produkt som anpassats för att underlätta och möjliggöra arbete vid ROT men som naturligtvis kan användas vid all byggnation.elmont skrev:
Klicka här för att svara