Hej,
Jag ämnar skarva en matningsslang till golvvärme.
Jag vill skarva denna med en presskoppling oxå denna från LK och sedan sammanfoga skyddsröret med en skarvmuff.

Slangen är en 25x2.3mm PE-Xa från LK med 34mm skyddsrör.

Presskoppling:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...e-i-mark/lk-presskoppling-pv-rak-25-77747153/

Skarvmuff:
https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/tillbehor/lk-skarvmuff-lp-777100903/

Nu till frågan, plastkransen x2 (röd färg i bifogad länk) som visar äntringsdjup av slangen i presskopplingen går ej in i skyddsröret. Diametern är helt enkelt för stor. Går det helt sonika att klippa bort plastkransen efter pressning?
Utan plastkransen går själva kopplingen in i skyddsröret, men frågan är om detta äventyrar ngt jag inte tänkt på?
Med bibehållen plastkrans går det inte att använda skarvmuffen och få skyddsrören täta. Hur är det egentligen tänkt att man ska göra när man behöver skarva värmerör och bibehålla ett tätt system? Finns det andra kopplingar som "bygger" mindre?

wykman wykman skrev:
Hej,
Jag ämnar skarva en matningsslang till golvvärme.
Jag vill skarva denna med en presskoppling oxå denna från LK och sedan sammanfoga skyddsröret med en skarvmuff.

Slangen är en 25x2.3mm PE-Xa från LK med 34mm skyddsrör.

Presskoppling:
[länk]

Skarvmuff:
[länk]

Nu till frågan, plastkransen x2 (röd färg i bifogad länk) som visar äntringsdjup av slangen i presskopplingen går ej in i skyddsröret. Diametern är helt enkelt för stor. Går det helt sonika att klippa bort plastkransen efter pressning?
Utan plastkransen går själva kopplingen in i skyddsröret, men frågan är om detta äventyrar ngt jag inte tänkt på?
Med bibehållen plastkrans går det inte att använda skarvmuffen och få skyddsrören täta. Hur är det egentligen tänkt att man ska göra när man behöver skarva värmerör och bibehålla ett tätt system? Finns det andra kopplingar som "bygger" mindre?
Plastkragen håller bara hylsan i rätt läge och ser till att pressbacken typ TH hamnar rätt i sidled så efter pressningen kan du utan några praktiska problem ta bort den om det hjälper dig.

Tack för svar!
Ja men visst måste det väl förhålla sig så. Efter pressning så gör ringen egentligen ingen nytta och kan plockas bort.

Jag gjorde ett litet test och provpressade och plockade bort ringarna. Då går skarven in i röret och muffen kan träs över.

Jag kör så, jag ville ändå bolla det då det känns lite olustigt att modifiera grejerna och sedan bygga in det i bjälklaget ☺️.

• IMG_1206.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1207.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.