Byggahus.se

Skarva liten vek kabel till termometer/hydrometer?

1. Suhagg
    Medlem Nivå 13
  2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag har lött ihop dylik kabel efter en att den blivit klämd i fönstret. Det vart lite pilligt men visst gick det. Nu är ju säkerligen olika kablar på din och min men ändå. Lite tålamod så går det.

Kör med krympslang för isoleringen.

3. J
    Medlem Nivå 8
    Långt ifrån samma prisklass men löser uppgiften utan sladdar:
    http://www.clasohlson.com/se/Klimatkontroll-Oregon-RAR501/36-5158

Jag har en givare på vinden, en i garaget och en ute. Vad jag kunnat läsa mig till dessutom relativt (till priset) tillförlitliga värden på RH. Batterierna har suttit i i över två år utan byte.

4. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Men, är det inte lämpligt att använda en givare så att du får koll både på temp och fuktighet?
    Din modell visar väl bara inomhusfuktighet.

5. Suhagg
    Medlem Nivå 13
    Ok är det så pass bra. Då kanske jag vågar mig på trådlöst ändå. Tänkte mig att det skulle strula.
    Kommer vara 5m mellan sändare och mottagare.
    Hur är räckvidden? Tänkte om man skulle ha en givare på garagevinden ca 35m bort.

Hade du max och min värden på fuktigheten på den?

Redigerat 27 feb 2015 10:45
  6. J
    Medlem Nivå 8
    Jag har ca 10 meter från basenhet till givaren i garaget. Givaren på vinden är nästan rakt ovanför basenheten (1½ plans). 35 meter är nog tyvärr för mycket.

Nej, det finns inte max/min för RH (inte för temperatur heller). Det skall gå att logga med Tellstick men det har jag inte testat.

Det följer med tre givare, två med display och en utan. Den utan sitter på vinden. De med display behöver batteribyte oftare.

Jag köpte den främst för att kunna se RH på vinden och hur det utvecklar sig över tid. Vad jag förstått så är det få mätare av RH i konsumentprisklassen som är tillförlitliga men Oregon skall vara ok för sitt pris.

7. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
  8. T
    Medlem · Nivå 16
    Det är olämpligt att skarva dessa kablar. Om sensorn är av Pt100-modell eller NTC så funkar det med ett visst temperaturföränderligt motstånd i sensorledningen. En förlängning/skarvning fördärvar detta komplett.
    Om det är en termoelementsensor så är den känslig mot materialbyten. En av trådarna brukar då vara av en speciell metallegering. Använder man ett annat material för skarvning (t ex koppartråd) så kan det bli stora mätfel.
    Satsa på ett trådlöst modell utan att modda det.

• Laddar…