C
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Springpass (vad jag hört andra säga) är att du först grovkapar och sedan med ett ”springpass” finjusterar lite till för att få en så fin snittyta som möjligt.
Om man skall vara petig så betyder ett "spring pass" att man upprepar exakt samma skär en extra gång för att kompensera för att verktyget och/eller ämnet fjädrar ("spring") vid belastning. Dvs. om du ställt in verktyget på att avverka 2 mm så kanske det bara avverkar 1,98 mm vid första skäret, och du behöver upprepa skäret för att avverka de sista 0,02 mm.

Så nog inte riktigt rätt term i detta sammanhang.

Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Hur många rader kakel blir det på i bredd på golvet? Ingen möjlighet att utöka fogen så du blir av med biten helt?

Lexington Lexington skrev:
Hur många rader kakel blir det på i bredd på golvet? Ingen möjlighet att utöka fogen så du blir av med biten helt?
Det är ett väldigt litet rum, 7kvm cirka. Flera dörröppningar, en gjuten betongklack som skjuter ut mitt från en vägg, sen rörgenomföringar i golvet, avlopp. Inte lätt att passa in plattorna så det blir bra åt alla håll.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så nog inte riktigt rätt term i detta sammanhang
Så är det säkert, men jag har hört för många använda det allmänt för ”efterjustering. ”Spring pass” för metallbearbetning måste väl ha med att det har ”fjädrat”?

Karrock Karrock skrev:
… Kapar man rätt från början avsätts skärkraften och vibrationerna i en större bit klinker. Går man på igen och ska slipa en smal remsa med samma kapskiva inbillar jag mig att det kan bli mer styggt på den
Det är faktiskt precis tvärtom för keramik och sten. En tunn efterjustering ger betydligt finare och skarpare snitt. Gäller naturligtvis för en styv diamantskiva, men sådana sitter på alla maskiner idag. En helslät skiva är den bästa sådant här. Och vattensmord kapning.

Karrock
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är faktiskt precis tvärtom för keramik och sten. En tunn efterjustering ger betydligt finare och skarpare snitt. Gäller naturligtvis för en styv diamantskiva, men sådana sitter på alla maskiner idag. En helslät skiva är den bästa sådant här. Och vattensmord kapning.
Sedär, då lärde jag mig något idag också :)

Har lagt alla hela plattor nu. Står att man kan foga efter ett dygn, använda golvet som vanligt efter 1 vecka. Men när kan jag beträda golvet för att lägga alla små skarvbitar? Vill ju inte att nån platta sjunker ner för att jag står på den.. men ssmtidigt måste msn väl beträds det när man fogar?

Efter ett dygn kan du gå på plattorna, lägg småbitar innan du fogar hela golvet.

V varpan1 skrev:
Står att man kan foga efter ett dygn, använda golvet som vanligt efter 1 vecka.
Är det vad tillverkaren av fixet skriver så ska du följa det.

Stefan N Stefan N skrev:
Efter ett dygn kan du gå på plattorna, lägg småbitar innan du fogar hela golvet.
Yes tänkte lägga klart allt och sedan foga. Ska det ligga fog sista cm mot väggarna, eller något annat? Ska vara målade väggar

Alfredo Alfredo skrev:
Är det vad tillverkaren av fixet skriver så ska du följa det.
Tycker du själv att din kommentar är hjälpsam? Har du erfarenhet av att lägga klinkers så svara gärna utifrån den. Jag frågar ju för att Kiiltos anvisningar är motsägelsefulla.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Tycker du själv att din kommentar är hjälpsam?
Ja absolut. Du skriver "står att man kan foga efter ett dygn" men du talar inte om var det står. Det som avgör när du kan gå på fixet är vad anvisningarna från tillverkaren av ditt fix säger. Ingen här kan läsa på dina fixförpackningar/datablad.

Vi kan säga vad som är brukligt men det är helt ointressant om ditt fix skulle ha andra krav på tider.

V varpan1 skrev:
Jag frågar ju för att Kiiltos anvisningar är motsägelsefulla.
Vad är motsägelsefullt? Står det att du kan foga efter ett dygn så kan du lita på det om du i övrigt följt anvisningarna.

BirgitS
V varpan1 skrev:
Ska det ligga fog sista cm mot väggarna, eller något annat? Ska vara målade väggar
Man brukar väl lägga plattorna så att det bara blir 2-3 mm mot väggen (samma bredd som mellan plattorna) och där har man klinkerfog.

Jag tror att det är vanligt att man har en smal kant av klinkers längst ner på väggarna, som en golvsockel, för att det ska bli bra med överlappningen av de olika tätskikten, gå att spackla ut kanten mellan tätskikten och bli snyggt i vinkeln etc.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja absolut. Du skriver "står att man kan foga efter ett dygn" men du talar inte om var det står. Det som avgör när du kan gå på fixet är vad anvisningarna från tillverkaren av ditt fix säger. Ingen här kan läsa på dina fixförpackningar/datablad.

Vi kan säga vad som är brukligt men det är helt ointressant om ditt fix skulle ha andra krav på tider.

Vad är motsägelsefullt? Står det att du kan foga efter ett dygn så kan du lita på det om du i övrigt följt anvisningarna.
Jag frågar inte ens om när jag kan foga. Du kanske tycker att du är hjälpsam, men jag finner inte dina kommentarer hjälpsamma. Du får jättegärna lysa med din frånvaro i min tråd, du gör säkert stor nytta på en annan plats. ❤️

BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar väl lägga plattorna så att det bara blir 2-3 mm mot väggen (samma bredd som mellan plattorna) och där har man klinkerfog.

Jag tror att det är vanligt att man har en smal kant av klinkers längst ner på väggarna, som en golvsockel, för att det ska bli bra med överlappningen av de olika tätskikten, gå att spackla ut kanten mellan tätskikten och bli snyggt i vinkeln etc.
Har lagt så det blir ungefär 5-10mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.