Vilka metoder är tillåtna för att skarva i en kopplingsdosa? Är det bara Torix eller finns det andra?

Kopplingsplint är också OK. ;)

Kontaktpressning går också bra, om än väldigt opraktiskt!

Wago klämman är min personliga favorit. Helt suveräna

Anledningen till frågan är att jag kan få en massa RK av en elektriker, men den får man inte använda Torix till.

Är det någon som har någon erfarenhet av RK kontra FK som verkar vara det valnligaste.

På förpackningen till mina Torix T6 står det att de är godkända för "entrådiga, fåtrådiga, mångtrådiga och extra mångtrådiga ledare samt kombinationer av dessa."

Rk är odugligt i hustillämpningar.
Rk är till för apparatskåp

Erik_D skrev:
Wago klämman är min personliga favorit. Helt suveräna
http://www.hellermanntyton.se/HT/documents/htSweden/My+files/Produkt_Toppklamma+773.pdf

Ahaja. Den liknar den som Malmbergs saluför (Wiska).
Har kört vårt hus med Wiska-klämman och jag upplever fjäderblecket som lite trögt, och kardelerna får sej en  knäck. Då måste man klippa av tråden och skala om. Det krävs en viss vridknyck för att få den att funka med FK.

erik

är det mitt minne som är helt förvridet igen eller är/var det inte så att det var krav på rk till bastuagg och dylikt

Erik_D: Varför duger den inte till husdragning?

Förr krävdes ledare av temperaturbeständigt material typ silikonkabel till batuaggregat, nuförtiden går man direkt in med flexslangen in i bastuaggregatet med vanlig fk eller ekk

Sonander: För att det är ett helvete att koppla med rk ;)
Du får använda det men det är inget jag rekomenderar iaf.

Fasting: Man lär sig snabbt knycken med wago, sparar åtskilliga timmar i en husinstallation.

Jag upplevde Thorsmans vanliga tomtehattar som snabba och smidiga, men jag ville testa Malmbergs Wiskaklämma baraföratt....Visst lär man sej knycken, men man blev lite sné i början innan man var varm i kläderna.

Dessutom är ju Thorsmans lätta att demontera. Med Wiska är det ett visst meck att få ur FK:n. Hur är det med din klämma? Vrider du ur FK:n eller?

Yepp man vrider ur fk:n. Demontera ska man normalt inte göra så ofta om man kopplat rätt från start ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.