Behöver skarva FK i huvudcentralen = lite ont om plats.
Vad är lämpligt skarvmaterial / sätt att skarva?
Förslag på inköpsställe ?
Hört talas om kopparhylsor + krympslang, men inbillar mig att det finns mer rationella/modernare produkter, gärna i någon sats.
Tacksam för svar, någon ?
Vad är lämpligt skarvmaterial / sätt att skarva?
Förslag på inköpsställe ?
Hört talas om kopparhylsor + krympslang, men inbillar mig att det finns mer rationella/modernare produkter, gärna i någon sats.
Tacksam för svar, någon ?
vhaz>Personligen undrar jag om man ens får skarva i central?
Ingen möjlighet att lägga det utanför i en separat kopplingsdosa, det låter lite snyggare...
/Kent
Ingen möjlighet att lägga det utanför i en separat kopplingsdosa, det låter lite snyggare...
/Kent
Tack för info.
Känns mest lockande att använda Clas Ohlsons "sockerbitslängder" från katalogens starkströmsavdelning, då jag tror de tar minst plats.
Jag antar att dessa är godkända för ändamålet ?
Verkar inte finnas några motsv. starkströms-kabelskosatser...
Känns mest lockande att använda Clas Ohlsons "sockerbitslängder" från katalogens starkströmsavdelning, då jag tror de tar minst plats.
Jag antar att dessa är godkända för ändamålet ?
Verkar inte finnas några motsv. starkströms-kabelskosatser...
fooney skrev:
??? ???
Vad stöder du det påståendet på?
Bara förbindningen är tillgänglig för besiktning, provning och underhåll så är det inga problem vad jag har lärt mig!
Elsäk FS 1999:5 (samma lydelse i SS 436 40 00)
526 Elektriska förbindningar
526.1 Förbindning mellan ledare liksom anslutning av ledare till annan elmateriel skall
säkerställa god elektrisk kontakt och tillfredsställande mekanisk hållfasthet.
Där det föreligger risk för att en ansluten kabel utsätts för skadlig dragning i
kopplingsrummet skall i kabeln ingående skyddsledare vara längre än övriga
ledare så att det säkerställs att den lossnar efter övriga ledare.
Råd: Föreskriften i sista stycket är tillämpbar på kablar som utsätts för rörelser t.ex.
flexibla kablar och i mark förlagda kablar som kan påverkas av markförskjutningar på
grund av tjäle. Se även 709.52.2.2.
526.2 Råd: Vid val av förbindningssätt är det viktigt att beakta följande
- ledarmaterial,
- antal trådar i ledaren och deras profil,
- ledararea,
- antal ledare som skall sammankopplas.
Användning av tennlödda ledarändar i kraftkablar bör undvikas. Om de används
förutsätts att anslutningen är utförd med hänsynstagande till krypning, mekaniska
påverkningar och temperaturhöjning under felförhållanden, se 522.6, 522.7 och
522.8.
526.3 Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll
med följande undantag
- skarvar hos nedgrävda kablar,
- massafyllda eller kapslade skarvar,
- förbindning mellan kall ledare och takvärmeelement eller golvvärmesystem.
526.4 Åtgärder skall vidtas för att vid normal drift förhindra att temperaturen hos
förbindningar skadar ledarisoleringen.
sverre>Men...eftersom det inte är godkänt att lägga två trådar i en säkring så borde det väl också vara otillåtet att i centralen sätta en tråd på 5 cm till en säkring och sen dela upp den till två andra trådar?
En industrielektriker som jag känner sa att centraler är inte till för att koppla i utan enbart för att fördela.
Å andra sidan, vem vill ha en elcentral som ser ut som ett fågelbo? Risken för problem lär vara "rätt" stor om nån tråd lossnar ifrån en koppling.
/Kent
En industrielektriker som jag känner sa att centraler är inte till för att koppla i utan enbart för att fördela.
Å andra sidan, vem vill ha en elcentral som ser ut som ett fågelbo? Risken för problem lär vara "rätt" stor om nån tråd lossnar ifrån en koppling.
/Kent