Nä, precis :D
 
Och göra demontering i en torix är inget kul det heller. Framförallt inte med strömmen på. Röstar helt klart på Wago.
 
Demontering med en torix är ett nöje medan det är ett sant h.....e med wago när det gäller fk men vid använding av enbart ek så är wago oslagbara....
 
Fooney: Jag tyckte som dig angående fk tills ja kom på "knycken"

Nu går det jättesmidigt!
 
Behöver skarva FK i huvudcentralen = lite ont om plats.
Vad är lämpligt skarvmaterial / sätt att skarva?
Förslag på inköpsställe ?

Hört talas om kopparhylsor + krympslang, men inbillar mig att det finns mer rationella/modernare produkter, gärna i någon sats.

Tacksam för svar, någon ?
 
Wago är kanon men prismässigt sätt kolla då på solars egna wago kostar en tiondel av "orginal" wago finns i 3 5& 7 instick
 
vhaz>Personligen undrar jag om man ens får skarva i central?
Ingen möjlighet att lägga det utanför i en separat kopplingsdosa, det låter lite snyggare...

/Kent
 
Central klassas som kopplingsutrymme, och där får man skarva kabel!
 
Tack för info.
Känns mest lockande att använda Clas Ohlsons "sockerbitslängder" från katalogens starkströmsavdelning, då jag tror de tar minst plats.

Jag antar att dessa är godkända för ändamålet ?

Verkar inte finnas några motsv. starkströms-kabelskosatser...
 
Förbjudet att skarva kabel bakom central med kopplings lämmor o dylikt men det är däremot godkänt att kontaktpressa med ledare av samma färg.
 
fooney skrev:
Förbjudet att skarva kabel bakom central med kopplings lämmor o dylikt men det är däremot godkänt att kontaktpressa med ledare av samma färg.

??? ???

Vad stöder du det påståendet på?

Bara förbindningen är tillgänglig för besiktning, provning och underhåll så är det inga problem vad jag har lärt mig!

Elsäk FS 1999:5 (samma lydelse i SS 436 40 00)

526 Elektriska förbindningar

526.1 Förbindning mellan ledare liksom anslutning av ledare till annan elmateriel skall
säkerställa god elektrisk kontakt och tillfredsställande mekanisk hållfasthet.
Där det föreligger risk för att en ansluten kabel utsätts för skadlig dragning i
kopplingsrummet skall i kabeln ingående skyddsledare vara längre än övriga
ledare så att det säkerställs att den lossnar efter övriga ledare.
Råd: Föreskriften i sista stycket är tillämpbar på kablar som utsätts för rörelser t.ex.
flexibla kablar och i mark förlagda kablar som kan påverkas av markförskjutningar på
grund av tjäle. Se även 709.52.2.2.

526.2 Råd: Vid val av förbindningssätt är det viktigt att beakta följande
- ledarmaterial,
- antal trådar i ledaren och deras profil,
- ledararea,
- antal ledare som skall sammankopplas.
Användning av tennlödda ledarändar i kraftkablar bör undvikas. Om de används
förutsätts att anslutningen är utförd med hänsynstagande till krypning, mekaniska
påverkningar och temperaturhöjning under felförhållanden, se 522.6, 522.7 och
522.8.

526.3 Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll
med följande undantag
- skarvar hos nedgrävda kablar,
- massafyllda eller kapslade skarvar,
- förbindning mellan kall ledare och takvärmeelement eller golvvärmesystem.

526.4 Åtgärder skall vidtas för att vid normal drift förhindra att temperaturen hos
förbindningar skadar ledarisoleringen.
 
sverre>Men...eftersom det inte är godkänt att lägga två trådar i en säkring så borde det väl också vara otillåtet att i centralen sätta en tråd på 5 cm till en säkring och sen dela upp den till två andra trådar?

En industrielektriker som jag känner sa att centraler är inte till för att koppla i utan enbart för att fördela.

Å andra sidan, vem vill ha en elcentral som ser ut som ett fågelbo? Risken för problem lär vara "rätt" stor om nån tråd lossnar ifrån en koppling.

/Kent
 
Vart finns föreskriften som förbjuder 2 kablar under en säkring?

Skulle hemskt gärna vilja se föreskriften som förbjuder skarvning av kablar i central oxå.

 
Har också alltid hört att endast en kabel på varje säkring är godkänt..... samt att kontaktpressning gäller vid skarvning i central.
 
Jag nöjer mig inte med hörsägen, jag följer skrivna föreskrifter...........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.