Skarva under mark är jäkligt knepigt, jag har använt krimp skarv (proffs, inte BilTema!) med PUR mantlad krympslang med smältlim i. Detta höll inkl test med Megger och full ström utan att bli varm(are) i skarven. Tyvärr vet jag inte var du får tag i sånt nu, jag köpte detta via ASEA EL Handel.

För en "ovan" är kanske gjutharts det som är säkrast men dom kostar lite mer än krympskarvar. Det finns i dag även siliconfylda skarvar som går att öppna och återanvända eller om man vill göra om skarven, men även dom är lite dyrare.

Skulle nog funka med press/krympslang är inte direkt ovan men vill gärna göra rätt

Det är bara att välja metod, se bara till att du använder "bra" grejer.

Fast finns det nån pressskarv som funkar till både solid ledare och flerledare

Mikael_L
När elkillen från vårt nätföretag kom för att koppla in fasadmätarskåpet så visste jag att den servis de hade förberett med var för kort, så jag var lite intresserad av att se ifall de skarvar eller byter kabel.

Jag blev lite lätt chockad när han grävde fram en extra kabelstump och 5 oisolerade presskabelskor (för det var 10mm²) och bara pressade ihop ledarna och sen virade runt det hela med ett par rullar eltape...:surprised:

images

Dom gelskarvar (silikon) som jag har använt har haft skruvförband i stället för presshylsor och det fungerar lika bra oavsett kardeltyp.

Kan man skarva rk med dom @Mikael_L Visade?

Dom är avsedda för flerkardeliga ledare så det ska gå bra, däremot är dom inte avsedda för solida ledare.

Nätbolaget vid vår sommarstuga använder nån hylsa med skruv i som man drar tills de går av. Och krympslang över varje tråd samt över hela sen. Vi har 4x50 fram till strax under fasadskåp och 4x10ek från skarv upp i skåpet. Är man försnabb att värma ihop det hela blir det kortslutning. Det small fint när de kopplade in och 35A säkringarna i skåpet vid vägen gick sönder. Kortis mellan två faser... Nätkillen fick göra om :)

E elmont skrev:
Dom är avsedda för flerkardeliga ledare så det ska gå bra, däremot är dom inte avsedda för solida ledare.
Vad heter dom?

Bästa svaret

KS till vänster och cut höger,. I det här fallet för 6 mm2 och cut är för solida ledare.
IMAG0612.jpg

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Är det samma verktyg för att pressa?

IMAG0611.jpg

De ska även pressas olika. Märkningen på ovansidan (Cut) är för de kopparfärgade och den nere (F) är för KS-hylsorna
Ps
Bilderna tagna från Fluxio.se

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.