3 115 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Skarva granit
Jag kommer att behöva skarva min granitbänkskiva i svart eftersom kvik där jag ska beställa den har en maxlängd på 2600mm och jag behöver 3420mm. Och då till frågan hur gör man det på bästa sätt så att skarven syns så lite som möjligt? På kvik hade dom skarvat en och då lagt tror jag någon sorts svart silikon emellan skivorna men det var en så stor springa emellan tyckte jag, går det inte att få dom dikt emot varann?
Det skall helst inte vara silicon eftersom lösningsmedlet kan dra sig ut i stenen.
Polymerbaserat konstruktionslim är att rekommendera.
Svart blir väl bra eftersom man inte vill framhäva fogen.
Det skall inte vara lim på mer än de 5-10 mm högst upp eftersom det blir svårt att trycka samman skivorna om man har limmat hela ytan.
Var lite försiktig när skivorna pressas samman. Om trycket blir för stort på någon punkt kan det gå en flisa ur stenen.
Skarven skall vara helt tät. Om det är gjort ordentligt av stenfirman skall det vara ungefär ¼ mm polerad fas i uppkant för att stärka stenen.
Var också noga med att ovankanten är jämn innan du limmar fast skivorna.
Skär bort allt överflödigt lim dagen efter med ett rakblad så får du en snygg fog.
Lycka till
Polymerbaserat konstruktionslim är att rekommendera.
Svart blir väl bra eftersom man inte vill framhäva fogen.
Det skall inte vara lim på mer än de 5-10 mm högst upp eftersom det blir svårt att trycka samman skivorna om man har limmat hela ytan.
Var lite försiktig när skivorna pressas samman. Om trycket blir för stort på någon punkt kan det gå en flisa ur stenen.
Skarven skall vara helt tät. Om det är gjort ordentligt av stenfirman skall det vara ungefär ¼ mm polerad fas i uppkant för att stärka stenen.
Var också noga med att ovankanten är jämn innan du limmar fast skivorna.
Skär bort allt överflödigt lim dagen efter med ett rakblad så får du en snygg fog.
Lycka till
Jag vet att man helst inte vill göra längre stycken pga risken att stenen kan gå sönder under transporthanterng osv.. men finns det verkligen inga andra firmor som gör längre skivor trots allt? Tycker mig ha hört flera som har skaffat sig stycken iallafall över 3,5 meter på olika håll... helt klart snyggast utan skarvar. Kan vara värt lite extra pengar.. eller?
Det är svårt med skivor längre än 2500 mm.Zorba skrev:Jag vet att man helst inte vill göra längre stycken pga risken att stenen kan gå sönder under transporthanterng osv.. men finns det verkligen inga andra firmor som gör längre skivor trots allt? Tycker mig ha hört flera som har skaffat sig stycken iallafall över 3,5 meter på olika håll... helt klart snyggast utan skarvar. Kan vara värt lite extra pengar.. eller?
Vissa stensorter kan vara upp till 3000 mm.
Upp till 3500 mm är nästa omöjligt.
Om det finns ett urtag för häll är det lämpligt att dela skivan där.
Det blir nästan osynligt och ingen skarv i skivorna där man arbetar.
Intresserad av sten? kika här [ch8594] http://www.marmidicarrara.com/
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Kolla med ett riktigt stenhuggeri, dels är de oftast billigare än köksfirmorna, dels mycket mer flexibla vad gäller form etc.
När det gäller pris så är det inte ovanligt att stenhuggeriet är 50-70% billigare än köksfirman.
När det gäller pris så är det inte ovanligt att stenhuggeriet är 50-70% billigare än köksfirman.
Priset är nog klart billigare om man köper direkt vid källan men 50-70% billigare är det inte (om man jämför äpplen med äpplen och inte päron)hempularen skrev:
Längder upp till 3500 mm bör man nog se till att skivan blir förstärkt undertill för att klara transport o hantering samt eventuella påfrestningar i framtiden.
Många stensorter går inte att få fram i dessa längder.
Längre leveranstider är ju ett måste isåfall
Klicka här för att svara
