kia2 skrev:
Tack för alla svar.

Funderar på skarvsladd - det verkar ju ändå enklast. Men jag ser genast två nya problem. Kortaste skarvsladden som jag hittat (har iofs bara tittat på clas ohlsson) är 3 meter. Jag behöver en som är ca 20 - 30 cm.. Vill inte att det skall hänga en massa sladd i taket. Det andra "problemet" är att det nog inte ser så snyggt ut att ha ett eljack i taket...

Men om jag vill att det skall se snyggt ut så kanske skarvsladd inte är bästa lösningen ändå. Så dragavlastning och kopplingsdosa ligger ändå bra till här. Att klippa sladden känns ok - även om det bryter garanti. Det enda problemet är att jag inte gjort detta förut - men det kanske finns instruktioner någonstans på hur man kopplar dessa?

Sedan skall jag fixa en kaffetimer också. Man vill ju inte glömma infran påslagen. Tackar för det tipset!

Till sist kan jag bara nämna att detta är en inglasad balkong. Räknas väl då som inomhus, eller? (med tanke på huruvida IP44 är nödvändigt)
Hur hade du tänkt ansluta den om sladden hade räckt? Sitter det ett uttag uppe vid taket eller hade du tänkt koppla in den i ett vanligt allmän uttag där på balkongen?
D.v.s. om du sätter dosa, är du då tvungen att dra fram en ny kabel dit eller?
Var den på 1000 W? Orkar gruppen du har där med infravärmaren eller kanske du skulle behöva en fas till ut dit?

Det kanske behövs en elektriker?

//Patrik

1. Flytta eluttaget
2. Sätt dit ett till eluttag
3. Byt sladd till längre
4. Byt infravärmare till en med längre sladd, Julas får du 2 dm till med

kia2 skrev:
Funderar på skarvsladd - det verkar ju ändå enklast. Men jag ser genast två nya problem. Kortaste skarvsladden som jag hittat (har iofs bara tittat på clas ohlsson) är 3 meter. Jag behöver en som är ca 20 - 30 cm.. Vill inte att det skall hänga en massa sladd i taket.
Delarna till en skarvsladd finns ju att köpa lösa. Om du vill spara lite arbete (och kanske få snyggare i en ände) så köper du en sladd med färdiggjuten stickpropp, klippa till lagom längd och montera ett (separatköpt) skarvuttag.

Sladd med stickpropp pågjuten:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148856821

Skarvuttag:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148265299

(Länkarna går till "inomhus-grejer").

Patrik_Hed skrev:
Hur hade du tänkt ansluta den om sladden hade räckt? Sitter det ett uttag uppe vid taket eller hade du tänkt koppla in den i ett vanligt allmän uttag där på balkongen?
D.v.s. om du sätter dosa, är du då tvungen att dra fram en ny kabel dit eller?
Var den på 1000 W? Orkar gruppen du har där med infravärmaren eller kanske du skulle behöva en fas till ut dit?

Det kanske behövs en elektriker?

//Patrik
Det sitter ett uttag på väggen på balkongen. Uttaget används inte till något annat, så då borde det väl fungera (eller kan jag ta reda på det)? Man kanske kan sätta en "kaffetimer" i eluttaget bara tänkte jag?

Slugge skrev:
1. Flytta eluttaget
2. Sätt dit ett till eluttag
3. Byt sladd till längre
4. Byt infravärmare till en med längre sladd, Julas får du 2 dm till med
Förslag 4 är faktiskt inte så dumt. Om jag hade vetat hade jag köpt där direkt. Synd att det inte framgår någonstans hur långa sladdarna är... Men nu blir det till att lämna tillbaks hos clas ohlsson och köpa på Jula istället.

En liten uppdatering. Av en slump hittade jag en infravärme på Biltema med 1,5 m sladd. Vet inte riktigt hur jag räknade, skulle nog faktiskt behövt 2 meters sladd. Men Biltemas infravärme gick att vinkla, så jag satte upp den ändå. Biltema hade även en fin "kaffetimer" som jag satte på befintligt eluttag.

Jag har provat den i 5 minuter bara. Hoppas att det kommer att fungera även fortsättningsvis utan att säkringar pajar och så... Så småningom kanske jag vill koppla in en lampa på samma eluttag - om det är möjligt... Någon som har koll?

Det enda som är kvar nu är att sätta fast sladden på väggen. Väggen är ju lite skrovlig, så det fungerar nog inte med en vanlig kabelklämma. Någon som vet hur jag skall få fast sladden på ett snyggt sätt?

• bild (29).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt den löpa i en kabellist.

Rikard Ågren skrev:
Låt den löpa i en kabellist.
Är det någon särskild kabellist som lämpar sig bra för montering på en sådan här vägg tror du?

Jag tänker; att om man ändå skall borra - då kanske det fungerar likabra med en skruvklammer?
362377_X_2006-07-04_084613_402.jpg

Redigerat:
Ska man fästa en sladd ska man kunna demontera den utan verktyg, använd nån typ av kabelgömma som du fäster och sedan lägger kabeln i.

Lyssna på Elmont. Sladdar får man inte klamra.

//Patrik

Kan ni ge exempel på kabelgömma?

Google

elmont skrev:
Google
Jag har googlat. Men det jag inte förstår är om det är en kabelgömma som är självhäftade, en som man borrar i, eller (om det finns) kanske en som man spikar i (om det nu går att spika i betong).

Finns spikplugg.

R_Strandberg skrev:
Finns spikplugg.
Tack! Imorgon skall jag till butik och kika efter kabelgömmor och spikpugg.

Skulle satt en liten minikanal bara.. självhäftande med någon stödskruv kanske.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.