Jag har börjat lägga bärläkt på garagetaket och ser till att skarva över ströläkten. Jag tyckte dock att det vore bra med stödklossar direkt under skarven se bild.
Bärläkt skarvad över ströläkt med en stödkloss under skarven på ett garagetak under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärläkt monterat på en svart takfilt med synlig skarv över en ströläkt och en stödkloss under skarven.
Skapa konto

Men det verkar inte vara så vanligt.
Verkar vanligare att man sätter en bit ströläkt jämte ströläkten. Se bild
Bärläkt skarvad över ströläkt med en stödkloss under skarven, markerad med kryss för spikpunkt.
Skapa konto

(kryss =spik)

Blir det problem med att hantera pannorna med min förstnämnda lösning?

E
Ja det kan bli problem när du klossar nedanför läkten sådär. Pannan kommer att rida på undre klossen. Andra lösningen är bättre men normalt så behöver man inte en extra kloss utan man skråar bara ner den så den fäster i takstolen.

E epw skrev:
Ja det kan bli problem när du klossar nedanför läkten sådär. Pannan kommer att rida på undre klossen. Andra lösningen är bättre men normalt så behöver man inte en extra kloss utan man skråar bara ner den så den fäster i takstolen.
jag testade med två pannor och ser inte det problemet. Se bild
Närbild på två överlappande takpannor med synligt underlag och begränsad skjutbarhet.
Skapa konto

Däremot ser jag ett vad jag tror är ett mindre problem - att man inte kan skjuta upp underliggande panna så mycket. Se bild
Två tegelpannor ovanpå träreglar och underlagsduk med begränsad överlappning.
Skapa konto

E
doublepeak doublepeak skrev:
jag testade med två pannor och ser inte det problemet. Se bild
[bild]

Däremot ser jag ett vad jag tror är ett mindre problem - att man inte kan skjuta upp underliggande panna så mycket. Se bild
[bild]
Då är det inget problem med den pannan i ditt fall som du skriver. Vissa pannor har en till klack under den översta klacken som kan ställa till det. Det finns väl ingen anledning till varför du skulle behöva skjuta upp nedre pannan så långt?

E epw skrev:
Då är det inget problem med den pannan i ditt fall som du skriver. Vissa pannor har en till klack under den översta klacken som kan ställa till det. Det finns väl ingen anledning till varför du skulle behöva skjuta upp nedre pannan så långt?
Nä med lite otur så kanske någon stödkloss kan vara ivägen när snörasskydd ska monteras?

Bästa svaret

E
doublepeak doublepeak skrev:
Nä med lite otur så kanske någon stödkloss kan vara ivägen när snörasskydd ska monteras?
Skruva dessa så är det enkelt att ta bort om så är fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.