Anledningen till min post är att jag behöver hjälp med en lösning där jag kört fast vid takkonstruktionen.
Önskar bygga ut befintligt älvsbyhus i vinkel och tomtens förutsättningar tvingar oss att bygga ut i ca 65grader. Är det någon som har gjort något liknande? Grundtanken är sadeltak men är öppen för lösningar med pulpet också. En tanke som bör klara snöfickan Konstruktionsmässigt är ordentliga ränndalsbalkar och dubbla ränndalsplåtar men hur skulle man lösa det rent utseendemässigt? Tanken var i grunden klickfals men känner väl att en för brant vinkel kan upplevas ännu brantare med klickfals.
Alla tips. Funderingar är välkomna och är det någon som har gjort något liknande så är jag mer än tacksam för bilder.

Huset vi ska bygga ut är enplanshus från -92 som ska bli modernt. Svarta stora fönster, svart modern panel. Kort takfot. Minimalistiskt osv.

En skiss på hur du tänkt dig och var problem du tänker på är inringade så blir det lättare att förstå

Matti_75 Matti_75 skrev:
En skiss på hur du tänkt dig och var problem du tänker på är inringade så blir det lättare .
Ritningarna vi har är i 90grader. Så ritade ihop en servettskiss för att förenkla förklaringen. Bättre regeneringar och konstruktionsritningar kommer men jag hittar ingen självklar lösning.

Bifogar några bilder.
Det skuggade området är utbyggnader på ny platta. Hus ska byggas ihop med garage där garage blir eps och bodel. Och den sneda utbyggnaden är nytt garage.

Ringen visar var den konstiga ränndalen skulle bli vid sadeltak.

Hela takkonstruktionen kommer att förändras mer eller mindre så att köra delvis pulpet är inte något vi är främmande för men vi undviker gärna känslan av "katalogshusfunkis"

Huset ska stå pall för snözon 3-3,5

• Handritad skiss på rutat papper som visar en byggplan med etikett för skärmtak och utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss på rutat papper över byggnadsdetaljer med märkning "utbyggnad" och "skärmdak".
    Skapa konto
  • Ritning på rutat papper som visar en snöficka, skärmdak och utbyggnad, handritad med pennor och linjal som syns i hörnet av bilden.
    Skapa konto
Redigerat:
Du får bygga sadeltak även på utbyggnaden. Då följer nocken från norr på din bild och viker av in på din nya utbyggnad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.