5 522 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Skarva 6 --> 16 mm2
Jag kommer bara på fulmetoden att klippa bort kardeler från 16mm2-kabeln tills den går in i en 10mm2-hylsa, och sedan pressa både 16 och 6 i 10-hylsa.
Dom nya skarvsatserna med skruvhylsor tror jag klarar spannet 6-16.
Dom nya skarvsatserna med skruvhylsor tror jag klarar spannet 6-16.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Frågan är varför?
Sent from my HTC One X using Byggahus
Sent from my HTC One X using Byggahus
Hejsan
Ja, skruvhylsa är nog det lämpligaste alternativet, och nog det det blir, jag frågade mest av nyfikenhet kring presshylsorna. Att fylla ut är en god ide, insåg det strax efter jag skrivit inlägget
Tänkte också på att man kan klippa kardeler men det känns sådär, och att pressa en klenare dimension än avsett i en viss hylsa känns inte bra, tycker jag (utan att fylla ut alltså).
Jag funderade mest på om det fanns någon "sanktionerad" metod, men jag antar att det inte är tänkt att man ska skarva olika dimensioner. Alternativt som sagt skruvhylsorna. I detta fallet ligger det en rejält överdimensionerad kabel "längre ner" i anläggningen.
Ja, skruvhylsa är nog det lämpligaste alternativet, och nog det det blir, jag frågade mest av nyfikenhet kring presshylsorna. Att fylla ut är en god ide, insåg det strax efter jag skrivit inlägget
Jag funderade mest på om det fanns någon "sanktionerad" metod, men jag antar att det inte är tänkt att man ska skarva olika dimensioner. Alternativt som sagt skruvhylsorna. I detta fallet ligger det en rejält överdimensionerad kabel "längre ner" i anläggningen.
epkj 0235-5-m 0716186 http://www.google.se/url?sa=t&sourc...huXnCg&usg=AFQjCNEQW9eibfgFAZUnsVaYIiGqKAzbyg finns även övergångshylsor iaf 6-10 och 10-16 men jag antar 6 kvadratarn är solid och 16 FK? I så fall behövs även övergång Cut-KF.
Patrik: För att det går. Har till och med sett 240-10 skarvar då snålisarna inte vill bekosta kabelskåp.
Patrik: För att det går. Har till och med sett 240-10 skarvar då snålisarna inte vill bekosta kabelskåp.
Redigerat:
Vika 6 mm[SUP]2 [/SUP]dubbel?
Men det du länkat till är väl endast isoleringen, själva presshylsan är inte inkluderad tror jag. Krymp-isoleringen funkar till flera dimensioner, men hylsorna endast för en, vad jag förstår.Slugge skrev:
Den med M i namnet ingår.skruvhylsor i, finns även motsvarande hos Ensto http://products.ensto.com/catalog/9580/product/29269/SJK0C_SWE1.html. Annars som du skrev ta en vanlig epkj eller massaskarv och lösa förbindningen själv, antingen pressa på nåt vis eller skruvhylsa: http://www4.elektroskandia.se/KatalogKategori.aspx?rid=36892 några exempel..
Allt detta görs ju naturligvis av kunnig och behörig elingenjör!
Allt detta görs ju naturligvis av kunnig och behörig elingenjör!
Om man skalar 16-kabeln rejält långt , väljer ut ett gäng kardeler som går in i en 10-hylsa och klipper dem korta nog för 10-hylsan, så kanske man kan ta de återstående kardelerna och pressa ihop med 6mm2-kabeln från andra hållet i hylsan :wow:bax skrev:
OBS ej seriöst förslag.
Klicka här för att svara