Kan man skarva 6 mm2 till 16 mm2 med presshylsa, och hur går man i så fall tillväga?

Jag kommer bara på fulmetoden att klippa bort kardeler från 16mm2-kabeln tills den går in i en 10mm2-hylsa, och sedan pressa både 16 och 6 i 10-hylsa.

Dom nya skarvsatserna med skruvhylsor tror jag klarar spannet 6-16.

Annars fylla ut med 10 kvadrat.. Men som sagt satser med skruvhylsor finns.

Frågan är varför?

Sent from my HTC One X using Byggahus

Hejsan

Ja, skruvhylsa är nog det lämpligaste alternativet, och nog det det blir, jag frågade mest av nyfikenhet kring presshylsorna. Att fylla ut är en god ide, insåg det strax efter jag skrivit inlägget :) Tänkte också på att man kan klippa kardeler men det känns sådär, och att pressa en klenare dimension än avsett i en viss hylsa känns inte bra, tycker jag (utan att fylla ut alltså).

Jag funderade mest på om det fanns någon "sanktionerad" metod, men jag antar att det inte är tänkt att man ska skarva olika dimensioner. Alternativt som sagt skruvhylsorna. I detta fallet ligger det en rejält överdimensionerad kabel "längre ner" i anläggningen.

Redigerat:
Vika 6 mm[SUP]2 [/SUP]dubbel?

Trippel i så fall :/

Och jag tyckte att det var stolligt när jag grävde fram en N1XV 10kvmm skarvad mot en FKKJ 4x25 .. men 10 mot 240, det är ju nästan pris på den ju.

Slugge skrev:
epkj 0235-5-m 0716186 [länk] finns även övergångshylsor iaf 6-10 och 10-16 men jag antar 6 kvadratarn är solid och 16 FK? I så fall behövs även övergång Cut-KF.

Patrik: För att det går. Har till och med sett 240-10 skarvar då snålisarna inte vill bekosta kabelskåp.
Men det du länkat till är väl endast isoleringen, själva presshylsan är inte inkluderad tror jag. Krymp-isoleringen funkar till flera dimensioner, men hylsorna endast för en, vad jag förstår.

bax skrev:
Jag kommer bara på fulmetoden att klippa bort kardeler från 16mm2-kabeln tills den går in i en 10mm2-hylsa, och sedan pressa både 16 och 6 i 10-hylsa.
Om man skalar 16-kabeln rejält långt , väljer ut ett gäng kardeler som går in i en 10-hylsa och klipper dem korta nog för 10-hylsan, så kanske man kan ta de återstående kardelerna och pressa ihop med 6mm2-kabeln från andra hållet i hylsan :wow:

OBS ej seriöst förslag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.