Närbild på tröskel med synlig skåra mellan betong och trä, potentiell plats för fuktinträngning, cirka 2-3 cm djup och 1 cm bred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som kan ge råd hur man bäst skyddar tröskeln från väta?
Det tidigare skyddet som fanns var borta när vi köpte huset. Det ser ut att ha varit en skåra i tröskelns utsida där skyddet varit fäst. Eftersom tröskeln slitits ner så är det trolig orsak till att det lossnat.
Tröskeln är för övrigt frisk, men risk för fuktskador finns. Skåran mellan betong och tröskel är 2-3 cm djup och 1 cm bred.
Tacksam för tips 😊

En bockad rostfri plåt som du sticker in i skåran. Täta både i skåran och nedtill. Typ som ett enkelt S om du förstår hur jag menar.

Ett överbleck till fönster kan du sätta dit, det finns färdiga som du bara kapar till rätt längd

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
V vanpire skrev:
En bockad rostfri plåt som du sticker in i skåran. Täta både i skåran och nedtill. Typ som ett enkelt S om du förstår hur jag menar.
Jag fattar, men jag kanske inte var tydlig. Skåran i tröskeln är bortnött. Mellanrummet mellan betongen och tröskel är 1 cm brett och 2-3 cm djupt (varierar pga slitage i tröskeln). Tror det blir svårt eller i princip omöjligt att fräsa en ny skåra utan att ta loss tröskel och dörr. Tänkte om någon haft samma problem. Som det är nu så kommer vatten och snart snö ner i skåran.

K Kurtivan skrev:
Ett överbleck till fönster kan du sätta dit, det finns färdiga som du bara kapar till rätt längd
Bra tips! Ska kolla om det kan funka.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.