Hej, pga tidsbrist har vi anlitat en badrumsfirma att fixa ett badrum. Nu ligger jag och grubblar över några saker:
1. Badrummet är på andra våningen i ett trähus med träreglar. Strax efter att snickaren hade skruvat osb och gipsskivor (ett lager) klart kom elektrikern och skulle dra lite el. Då uppdagades att vi glömt bort att planera elen till handdukstorken. Lösningen blev att skruva bort ett par väggskivor för att kunna dra ner elen från taket och ut genom väggen. När jag frågade snickaren var skarven till bakomliggande träskivor fanns, svarade han att den var på samma ställe som gipsskarven. Eftersom jag stod med bilnyckeln i handen och hade väldigt bråttom iväg på ett ärende, minns jag bara att det snurrade till i huvudet: "vad sa han, hörde jag rätt?" Sen lämnade jag allt till elektrikern och for. Nu tror jag att jag är tvungen att stoppa mattläggaren innan han hinner påbörja nåt, för att jobbet ska bli rätt gjort. Vågar jag lita på resten av väggjobbet? Går det att lösa med ett andra lager gips? Överreagerar jag, behöver jag inte bekymra mig?
2. Vi har i offerten avtalat om att vi ska ha en vägghängd toalett, och att de ska bygga en s k halvvägg som ska inrymma en fixtur. Lådan för fixturen ska alltså gå från vägg till vägg. De har t o m varit hemma hos oss och planerat. När vi sedan visar vilken toa vi tänkt oss, nämligen en vanlig vägghängd toa med fixtur och cistern inbyggd, så säger killen på firman: "Stopp där, nåt sånt har vi inte räknat på. Vi har räknat på en vägghängd toa med utanpåliggande cistern."
Är jag naiv som undrar hur de har tänkt? Varför bygger man en utrymmeskrävande halvvägg med inbyggd fixtur (i ett litet badrum dessutom) om man ändå vill ha cisternen utanpå? Om det finns utrymme för missförstånd, skulle företagets lösning med inbyggd fixtur och cisternförsedd toa verkligen bli så mycket billigare, att det ens är värt att börja bråka med kunden? Jag menar att de åtminstone kunde ha frågat, om det fanns en möjlighet till missuppfattning, och att de nu kan svälja sitt räknefel och hålla god min. Vad anser ni?
/Jörgen

Har ni skrivit offertförfrågan att det ska vara inbyggd fixtur så är det så. Har de gett offert baserat på offertunderlaget och inte skrivit något om att det är exkluderat så vill jag hävda att de är bundna av det. Läs konsumenttjänstlagen, bra läsning. Ta konsumenköplagen när du ändå håller på.

De flesta kommer bara överens muntligt och då blir det prolem med att bevisa vad som verkligen sagts, men nu har ni ju skriftligt på vad som gäller.

Lycka till!

/Fredrik

Behövs det ens dubbla skivor för våtrumsmatta?

F fb35523 skrev:
Har ni skrivit offertförfrågan att det ska vara inbyggd fixtur så är det så. Har de gett offert baserat på offertunderlaget och inte skrivit något om att det är exkluderat så vill jag hävda att de är bundna av det. Läs konsumenttjänstlagen, bra läsning. Ta konsumenköplagen när du ändå håller på.

De flesta kommer bara överens muntligt och då blir det prolem med att bevisa vad som verkligen sagts, men nu har ni ju skriftligt på vad som gäller.

Lycka till!

/Fredrik
Tack för svaret. Vi är överens om att det ska vara en fixtur. Skillnaden är dock att vi har tänkt oss en fixtur med inbyggd vattencistern och endast en toasits, därav den utbyggda halvväggen. Firman, å andra sidan, påstår nu att de har räknat offerten på en fixtur utan cistern, och en utanpåliggande cistern på toastolen. Detta trots att de uppgav minimimåttet 120 cm upp till fönster för att en fixtur skulle rymmas. Endast en fixtur med vattencistern kräver den höjden anser jag. Jag tyckte, när de var på plats och mätte, att det inte fanns några frågetecken.

D Daniel 109 skrev:
Behövs det ens dubbla skivor för våtrumsmatta?
Nej, det ska inte behövas, men för att rätta till det som jag tycker att de har gjort fel (gipsskarv över träskarv), kanske det är lättare att bara skruva dit ett gipslager till, än att riva det som är gjort. Detta för att få en skarvförskjutning, som jag har lärt mig är grundläggande inom väggbyggande.

Vad påverkar det i konstruktionen av väggen?
Alltså, vad är det som gör att den lösningen ni vill ha blir dyrare?

Ingen aning faktiskt. Jag tycker att det skulle vara lättare, och bli stabilare, att bygga in en högre fixtur. En toa med utanpåliggande cistern medför ju en högre brytningskraft på väggen och borde således kräva ett rejälare bygge. Därför kan inte jag heller förstå varifrån denna idé kommer. Det kan inte bli så mycket (om ens något) billigare, att det ska löna sig att börja bråka i detta läge. Jag menar, om jag nämner "utbyggd vägg och vägghängd toa", vem ser då framför sig att man hänger upp en helt vanlig toastol?
Dessa sätter man väl bara upp direkt på en befintlig vägg, där det inte går att bygga in vattencisternen?

När det gäller väggskivorna. Tror att utförandet kan vara rätt OK. Om du tittar på monteringsanvisningar från gipsskivetillverkarna så anges där att vid dubbelgips, så skall skarvarna vara omlott. Jag vet inte om det finns några liknande monteringsanvisningar för gips på OSB/plywood.

Men även enkelgips utan någon skiva alls under är ju OK i badrum, även om det vore dumt.

Diskussionen om toan är ju sådant man bara blir trött av. Om det byggs ut för ändamålet så är avsikten självklart att bygga in en fixtur med tank. Skall det vara toa med extern tank, så byggs fixturen in i väggen.

Skälet att bygga ut för cisternen är ju för att få cisternen innan för tätskiktet i badrummet. Själva monteringsfixturen kan byggas in i en vägg.

På det du beskriver så toolkar jag att de byggt den här väggen innan tätskiktet monterats? Det är i så fall fel. Man tätskiktar och bygger sedan väggen så att det finns tätskikt inne i dne här väggen där cisternen är inbyggd.

När det gälle rmissen med el. Hur gick det till? Är det byggfirman som dragit övriga elrör för elen? I så fall kriminellt.

J jyrgenklinsmann skrev:
Ingen aning faktiskt. Jag tycker att det skulle vara lättare, och bli stabilare, att bygga in en högre fixtur. En toa med utanpåliggande cistern medför ju en högre brytningskraft på väggen och borde således kräva ett rejälare bygge. Därför kan inte jag heller förstå varifrån denna idé kommer. Det kan inte bli så mycket (om ens något) billigare, att det ska löna sig att börja bråka i detta läge. Jag menar, om jag nämner "utbyggd vägg och vägghängd toa", vem ser då framför sig att man hänger upp en helt vanlig toastol?
Dessa sätter man väl bara upp direkt på en befintlig vägg, där det inte går att bygga in vattencisternen?
Det hänger mer på om man kan få in avloppet i väggen, inte bara vattencisternen.
Men håller med om att pratar man vägghängd wc så är det en med bara skålen synlig, inte med cistern och allt.
Ang väggskivor så ska du inte oroa dig att skarvarna inte är förskjutna, det kommer fungera!

Vad kallar man då de vägghängda med cistern?

D Daniel 109 skrev:
Vad kallar man då de vägghängda med cistern?
Tänkte den tanken också, vad man kallar den typen, kom fram till att man säger nog samma sak...….:-)
Men den är nog inte lika vanlig...…..def ett dilemma...!

H hempularen skrev:
När det gäller väggskivorna. Tror att utförandet kan vara rätt OK. Om du tittar på monteringsanvisningar från gipsskivetillverkarna så anges där att vid dubbelgips, så skall skarvarna vara omlott. Jag vet inte om det finns några liknande monteringsanvisningar för gips på OSB/plywood.

Men även enkelgips utan någon skiva alls under är ju OK i badrum, även om det vore dumt.

Diskussionen om toan är ju sådant man bara blir trött av. Om det byggs ut för ändamålet så är avsikten självklart att bygga in en fixtur med tank. Skall det vara toa med extern tank, så byggs fixturen in i väggen.

Skälet att bygga ut för cisternen är ju för att få cisternen innan för tätskiktet i badrummet. Själva monteringsfixturen kan byggas in i en vägg.

På det du beskriver så toolkar jag att de byggt den här väggen innan tätskiktet monterats? Det är i så fall fel. Man tätskiktar och bygger sedan väggen så att det finns tätskikt inne i dne här väggen där cisternen är inbyggd.

När det gälle rmissen med el. Hur gick det till? Är det byggfirman som dragit övriga elrör för elen? I så fall kriminellt.
Du kan ha rätt om skivorna. Jag har hunnit kolla med ett par andra byggfirmor och de tyckte att det nog var ok och hållbart, så länge man har skruvat stabilt i en regel. Det var inget de skulle göra själva, men det fanns nog inga regler på man måste förskjuta skarvarna. Dock sa en firma att det i regelverket står att det ska vara plywood, och inte osb.

De har lagt elslingor och flytspacklat golvet en vända. Nu ska de dit med tätskikt och sedan bygger de halvväggen med fixturen inbyggd. Låter ok tycker jag, håller med om att man vill ha cisternen innanför tätskiktet. Vi är alltså överens med firman så här långt. Nu menar dock offertberäknaren på firman att vi ska hänga dit en toastol med vattencistern utanpå hela detta extrabygge. Som någon skrivit senare, det kan ju ha med avloppet att göra, som i vårt fall mycket riktigt kommer upp genom golvet. Men i detta fall tycker jag att hela diskussionen vi hade med extravägg och inbyggd fixtur var självklar.

Elfrågan så, det var bestämt att vi skulle ha en handdukstork. Det är tidigare draget rör för en radiator, men vi ska ha elgolvvärme, vilket de också räknat med. Rören tänkte vi sedan nyttja till handdukstorken, men vi ändrade oss till el av samma anledning som golvvärmen, att det ska vara varmt året runt. Ren tur att jag kom det innan tätskiktet, och därav den sena eldragningen för handdukstorken. Det var också i detta läge jag uppmärksammades på skarvningen, då elektrikern skulle lossa skivorna.

Jag kanske kan slappna av nu angående väggarna, och fokusera på diskussionen om toafixturen?

Förresten, det där med tätskiktet är kanske också ett tecken på att de ändrat sig i efterhand? De är nämligen helt på det klara med att de ska bygga in fixturen i halvväggen efter tätskiktet. Om man vill ha cisternen utanpå allt, skulle de väl ha kunnat bygga först och gjort tätskiktet sedan? Eller är det fortfarande enklast att göra tätskiktet först?

Tätskiktet skall alltid vara bakom/under/innan fixturen/cisternen. Sedan även utanpå väggen wc:n sitter på.

janwide
J jyrgenklinsmann skrev:
Förresten, det där med tätskiktet är kanske också ett tecken på att de ändrat sig i efterhand? De är nämligen helt på det klara med att de ska bygga in fixturen i halvväggen efter tätskiktet. Om man vill ha cisternen utanpå allt, skulle de väl ha kunnat bygga först och gjort tätskiktet sedan? Eller är det fortfarande enklast att göra tätskiktet först?
Hur blev det i slutändan? Fick du inbyggd cistern utan extra kostnader?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.