11 760 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Skarv IKEAs stenbänkskiva
Stämmer att Ikeas stenskivor är max 3 meter per bit. Är bänken mer än 3 m så blir det en skarv. Eftersom bänkskivan installeras av dig själv eller den hantverkare du anlitat kommer det inte bli en osynlig skarv. Bra att vara medveten om, även om det kan bli riktigt snyggt ändå.
Gammal tråd men jag svarar ändå.
Det blir fasansfullt tungt, riskabelt o svårt att hantera/frakta en så lång bit sten över 300cm. Även "riktiga" stenfirmor tror jag instämmer med mig. Stenfirmor brukar välja att lägga snittet vid spishällens ena sida (eller båda sidor för att inte riskera att de smala resterande bitarna går av) då blir bara snittet synligt en bit nedtill och upptill om hällen.
Jag bar upp en 350cm lång stenbänk två trappor i lägenhet med 6 pers till hjälp, jag trodde jag skulle dö, var helt säker på att det INTE skulle gå när vi började ta ett steg, men det gick konstigt nog. Det går inte heller att bära en bänk där det är utsågade hål pga knäckrisken. Nu väger inte ikeas bänkar lika mkt men ändå.
Det blir fasansfullt tungt, riskabelt o svårt att hantera/frakta en så lång bit sten över 300cm. Även "riktiga" stenfirmor tror jag instämmer med mig. Stenfirmor brukar välja att lägga snittet vid spishällens ena sida (eller båda sidor för att inte riskera att de smala resterande bitarna går av) då blir bara snittet synligt en bit nedtill och upptill om hällen.
Jag bar upp en 350cm lång stenbänk två trappor i lägenhet med 6 pers till hjälp, jag trodde jag skulle dö, var helt säker på att det INTE skulle gå när vi började ta ett steg, men det gick konstigt nog. Det går inte heller att bära en bänk där det är utsågade hål pga knäckrisken. Nu väger inte ikeas bänkar lika mkt men ändå.
IKEA tänkte lägga skarven vid 3 meter vilket gjorde att jag skulle få skarven mitt på den största ytan. Där vill man ju kunna baka utan skarv. Då föreslog de att lägga skarven vid hällen, jag bad dem flytta den 20cm utanför så att ev, överkokande kastruller inte skulle läcka ner i springan. Ville även få springan lite naturligt mellan tvi skåp så den följde linjen mellan luckorna om ni förstår hur jag menar.
Måste säga att med svart silikon syns knappt skarven. Jag lade på silikon, låt det torka och tog sedan ett sprillansnytt rakblad och skar/hyvlade ner det exakt jäms med skivans yta. Osynligt och inget skräp kan samlas. Jag är helnöjd.
Måste säga att med svart silikon syns knappt skarven. Jag lade på silikon, låt det torka och tog sedan ett sprillansnytt rakblad och skar/hyvlade ner det exakt jäms med skivans yta. Osynligt och inget skräp kan samlas. Jag är helnöjd.
Klicka här för att svara