23 822 läst ·
8 svar
24k läst
8 svar
IKEAs stenbänkskiva, rengöringsmedel?
Tjena
Är det någon som kommit på det ultimata rengöringsmedlet för IKEAs svarta stenbänkskiva? Vår skiva blir lite flammig när man torkar av den,
Ser nästan lite flottigt ut även fast man använt diskmedel och rengöringsmedel.
Med microfibertrasa och tokgnugga eller t-röd blir den kanonfin men det känns som att det borde finnas lättare sätt?
Någon kanske kommit på något speciellt rengöringsmedel som är super?
Är det någon som kommit på det ultimata rengöringsmedlet för IKEAs svarta stenbänkskiva? Vår skiva blir lite flammig när man torkar av den,
Ser nästan lite flottigt ut även fast man använt diskmedel och rengöringsmedel.
Med microfibertrasa och tokgnugga eller t-röd blir den kanonfin men det känns som att det borde finnas lättare sätt?
Någon kanske kommit på något speciellt rengöringsmedel som är super?
Som vad???
Plastmaterialet i kompositen är ren plas och tål varken värme eller syror.
Mitt råd är att vara aktsam om kompositskivorna så de hållr sig fräscha ett tag.
Färg från vin o rödbetor knallar rakt ner i skivan om du inte torkar upp efter dig relativt snabbt., I all välmening så var aktsam mot kompositen så har du säkert många år tillsammans med dem.d^_^b
Glömde nämna sprödheten i materialet.
Ett slag från sidan kan generera en ordentlig flis i kanten.
Det är kvartspulver (ca: 93%) men beter sig som hårdplast tyvärr.
Plastmaterialet i kompositen är ren plas och tål varken värme eller syror.
Mitt råd är att vara aktsam om kompositskivorna så de hållr sig fräscha ett tag.
Färg från vin o rödbetor knallar rakt ner i skivan om du inte torkar upp efter dig relativt snabbt., I all välmening så var aktsam mot kompositen så har du säkert många år tillsammans med dem.d^_^b
Glömde nämna sprödheten i materialet.
Ett slag från sidan kan generera en ordentlig flis i kanten.
Det är kvartspulver (ca: 93%) men beter sig som hårdplast tyvärr.
Redigerat:
Har du en IKEA skiva själv? För det du säger låter verkligen inte som vår skiva som är från IKEA.
Den verkar klara allt det du rabblar upp. Vi kanske har haft tur?
Ställer dagligen heta stekpannor och kastruller på skivan utan märken. Inget vi spillt har lämnat permanenta fläckar. ?
Granitstenskivan vi haft tidigare deremot fick fläckar av precis allt. ketchup, vin, sås. Den blev mycket lättare repig och tålde inga rengöringsmedel alls, blev matt och ful och så fick man polera som en tok med specialmedel för att stäna porerna igen.
Detta var just anledningen till at vi denna gån skippade äkta för det underhållsfria.
Den verkar klara allt det du rabblar upp. Vi kanske har haft tur?
Ställer dagligen heta stekpannor och kastruller på skivan utan märken. Inget vi spillt har lämnat permanenta fläckar. ?
Granitstenskivan vi haft tidigare deremot fick fläckar av precis allt. ketchup, vin, sås. Den blev mycket lättare repig och tålde inga rengöringsmedel alls, blev matt och ful och så fick man polera som en tok med specialmedel för att stäna porerna igen.
Detta var just anledningen till at vi denna gån skippade äkta för det underhållsfria.
Posta gärna hur du slipper få fläckar och hur du gick till väga om du fått fläckar.Holpers skrev:
Jag känner många som har problem med just fläckar på IKEA´s och andra kompositstenskivor. (särskilt de ljusa)
Det finns även rengörningmedel som etsar mompositytan (låter som syra)
Jag förstår inte vad du menar, vad ska jag posta? Jag gör inget speciellt och har aldrig fått en enda fläck.Tessok skrev:
Jag vill inte vara otrevlig och säga att du verkar greppa saker ur tomma luften men jag kan säga att du troligen blandar ihop IKEAs stenskiva med något annat. ?
Citat:
"Stenhård på ytan
Om du väljer en måttbeställd bänkskiva av sten får du en
mycket slit- och reptålig arbetsyta som tål hög värme. Bänkskivan
har ett helgjutet 12 mm toppskikt av stenmjöl. Det gör
att ytan porfri och slät samt lätt att hålla ren. Den kräver inte
heller någon impregnering för att stå emot fläckar. "
IKEA är väl inte direkt kända för rena lögner i sina produktbeskrivningar.
Klicka här för att svara