Jag har en cirka en till två centimeter lång skarv i badrummet som jag vill fixa. Den är öppen ungefär två millimeter. Hur kan jag göra detta själv? Den är utanför duschen men ändå tillräckligt nära för att behöva fixas. Badrummet är 90-tal.

tommib
Vad menar du med skarv? Är det fog mellan två kakelplattor? Är det en skarv mellan plastmattor?
En bild är nog bra för att kunna ge råd.

Välkommen till forumet!

Tack Det är en skarv i plastmattan. Skarv i en grå plastmatta vid en vägg med synliga tecken på slitning och mindre skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad skarv i en plastmatta med synlig slitage och mörkare färgförändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Det där behöver kollas upp mer noggrant, om det har blivit en skada under. Varför har det spruckit? Vad är det för material under? Är det någon svikt i golvet där?

Själva lagningen görs med värmepistol och lämpligt fogmaterial. Jag undrar dock om man inte måste skära ut lite här och lägga i en lagningslapp. Det kan kompliceras av att det är så nära väggvinkeln. Det ser ut som att man redan lagat en gång.

Det är väl iofs. Inte en vanlig varmluftpistol som används för det där. Det finns ”svetsaggregat” för plastmattan. Det är en värnepistol med munstycke som sprutar ut varmluft koncentrerat, har samtidigt en tryckrulle som trycker in en plasttråd.

tommib tommib skrev:
Det där behöver kollas upp mer noggrant, om det har blivit en skada under. Varför har det spruckit? Vad är det för material under? Är det någon svikt i golvet där?

Själva lagningen görs med värmepistol och lämpligt fogmaterial. Jag undrar dock om man inte måste skära ut lite här och lägga i en lagningslapp. Det kan kompliceras av att det är så nära väggvinkeln. Det ser ut som att man redan lagat en gång.
Då får en fackman (eller kvinna) titta på det innan jag gör nått. Tack för svaren!

tommib
Det är nog klokt. Just tätskikt i våtrum ska man inte laborera med. En sak är väl om man kan göra det från början med goda förutsättningar, en helt annan att börja pilla med något snävt där man inte riktigt kommer åt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.